Zindelijk maar hoe??

Hoe begin je met het zindelijk maken? Hoe leer je, je kind wat een plas doen is en dat dit ook op een potje kan?

Ik heb Lucas nog nooit zien plassen. Niet in bad of met verschonen of iets.

Dus hoe leer ik hem wat plassen is.

Ik weet namelijk of hij begrijpt dat wat er in die luier zit er dmv plassen in gekomen is…

Kortom… waar begin ik en hoe leer ik het hem?

Tja, wij hebben Anne altijd voor en na haar slaapjes op haar potje gezet en leuke spelletjes gedaan (even maar)…uiteindelijk is hieruit de eerste plas en poep gekomen. Ook gaat Anne bijna altijd met mij mee naar de wc en weet dus ook waar mijn plas en poep vandaan komt. Sommige mensen schamen zich ervoor, maar ja, ze moet het toch leren vind ik.

Dit is hoe wij het gedaan hebben, er zullen vast meer mensen reageren met andere ervaringen. Veel succes

Probeer bijv een potje in de kamer te zetten, kijken of hij er belangstelling voor krijgt.

Idd meenemen naar de wc is ook altijd goed (of gewoon de deur open laten, dat geeft een wat minder ‘gedwongen’ gevoel)

Een boekje kopen dat over een plasje op een potje gaat is ook altijd goed!

Wij hadden voor Samila een boekje over Huppel die op een potje gaat en voor Isana Bobbi gaat op het potje. Er zijn genoeg varianten te vinden!

Andere kinderen zien plassen helpt ook vaak, maar ja, als hij de oudste is wordt het lastig. Misschien kinderen van vrienden?

Ik merk dat Isana het ook interessant vond om Samila naar de wc te zien gaan.

Maar eh, heeft hij wel eens droge luiers? Hij moet er lichamelijk wel aan toe zijn he?!

Hij plast soms uren niet en dan opeens heeft hij een hele zware luier. Op het KDV kijkt hij ook hoe de anderen op de wc gaan. Dat vindt hij al interresant.

Ach, onze peuter gaf ruim drie weken geleden aan, dat hij geen luier meer aan wilde en nu dus dag en nacht geen luier meer aan en nauwelijks ongelukjes. Twee a drie keer per week een ongelukje is veel.

@Wawa wrote:

Ach, onze peuter gaf ruim drie weken geleden aan, dat hij geen luier meer aan wilde en nu dus dag en nacht geen luier meer aan en nauwelijks ongelukjes. Twee a drie keer per week een ongelukje is veel.

Lijkt mij de IDEALE oplossing… :mrgreen:

Somd doe ik Lucas even geen luier aan maar dat vindt hij maar niets. ‘Luier MOET aan mama’. En als ik zeg dat het niet hoeft. Zegt hij: hoeft wel…

Het hoort gewoon bij aangekleed zijn lijkt wel. Hij vindt het ook vreselijk als hij geen sokken aanheeft.

Dus nog even kijken of het wil lukken zo.

@Yvette wrote:

@Wawa wrote:

Lijkt mij de IDEALE oplossing… :mrgreen:

Zo, echt wel! Perfect!

Mijn jongens gaven niets aan, totdat ik het met 3 jaar en 3 maanden genoeg vond en ze gewoon een onderbroek aandeed.

Mijn oudste zoon was met 5 dagen dag en nacht zindelijk, de jongste zoon (nu 4 jaar en 5 maanden) deed 2 maanden over overdag zindelijk worden en slaapt vannacht toevallig voor het eerst met een onderbroek onder zijn luier.

Je kunt hem wel bewuster maken, door hem mee te laten kijken als jij naar de wc gaat, maar om nu al zindelijk te worden, als hij het zelf nog niet aangeeft, zou ik het nog even afwachten, want ik vind Lucas nog erg jong (en jongetjes schijnen later dan meisjes zindelijk te zijn, maar zowieso is vergelijken iets om beter niet te doen).

vanaf dat sil kon lopen(10 mannden) heeft de pot gewoon in huis gestaan , hij gebruikte hem als boot hoed enz en als stoel op een bepaand moment heeft ie er met zijn blote bibs opgezeten en er zat een plas in :inlove: en door mijn enthousiasme deed ie het dus nog een keer hahahaha en zo was onze knul met 2,5 jaar uiteindelijk dag en nacht zindelijk , dus het is op een hele speelse manier gegaan…

@Danielle_M wrote:

Somd doe ik Lucas even geen luier aan maar dat vindt hij maar niets. ‘Luier MOET aan mama’. En als ik zeg dat het niet hoeft. Zegt hij: hoeft wel…

Heel herkenbaar.
Grappig want onze peuters zijn bijna even oud.

Hoe gaat het nu met Lucas en de zindelijkheid?

Wij zijn deze week begonnen, hij krijgt na het avondeten tot bedtijd geen schone luier meer, maar meteen zijn stoere boxer aan. Zo loopt hij in ieder geval minimaal een uur zonder luier rond en blijft redelijk droog. (vind het ook zo schattig staan :inlove: ) Extra boxers liggen binnen handbereik voor de ongelukjes.
Potje in de kamer gezet. Tot nu toe 2 plasjes en 1 poep, toch al 3 stickers.
Als hij echt gaat aangeven dat hij moet plassen/poepen ga ik het hele dagen proberen.

succes in ieder geval