Zindelijk? Eventjes, maar nu niet meer.....

Mijn dochtertje is nu ruim 3 jaar en was een paar maanden geleden helemaal zindelijk (alleen 's-nachts nog wel eens een ongelukje, maar dat was niet zo’n probleem).

Maar een paar weken geleden begon mevrouw ineens weer in haar broek te plassen. Boos worden, prijzen wanneer het wel goed gaat, niks helpt.

Poepen doet ze nog steeds netjes op het toilet (gelukkig).

Als ik haar vraag of ze moet plassen zegt ze nee, waarna ze binnen het half uur meestal in haar broek plast. Als ik haar verplicht op de wc zet plast ze niet, of een klein beetje en plast dan daarna alsnog in haar broek. Soms verstopt ze zich achter mijn stoel en komt er dan met een stralend gezicht achter vandaan en zegt “ik heb niet geplast hoor” dan weet ik al hoe laat het is en inderdaad ligt er dan een grote plas op de grond.

Als ik dreig dat ze weer een luier om moet is mevrouwtje niet onder de indruk, ook best dus…

Ik zit er nu over te denken om haar een tijdje in haar natte kleren rond te laten lopen, tis mooi weer dan blijft ze gewoon lekker in de tuin. Misschien als haar kleding gaat plakken en schrijnen stopt ze ermee? Of ik laat haar haar eigen rommel opruimen en kleren uitwassen (maar ik vermoed dat ze dat best wel leuk vind om te doen…)

Of doe ik haar gewoon weer een luier om en negeer ik het slechte gedrag.

Ik weet het niet meer. Maar voorlopig heb ik dageliks 4 broeken in de was en ik heb al zo weinig energie de laatste tijd ivm mijn zwangerschap.

Ik kom slaap tekort (dit berichtje schrijf ik ook midden in de nacht, ik kan niet meer slapen de laatste tijd), rust tekort en ik maak mij zorgen om mijn kleine meid.

Misschien komt het wel vanwege mijn zwangerschap en omdat ze voelt dat ik niet zo lekker in mijn vel zit. Ik heb haar regelmatig gevraag waarom ze in haar broek plast, of ze misschien verdrietig is of boos. Maar daar krijg ik geen duidelijk antwoord op. Ik ben bang dat ze te jong is om haar gevoelens goed te kunnen verwoorden.

Heeft iemand raad, ik weet het momenteel helemaal niet meer, mijn hoofd is een chaos. :frowning: :wall:

met regelmaat op de wc zetten wil helpen bv elk uur of zo en dan zal ze wel moeten leren dat het daar moet en verder als ze in de broek plas negeren en haar op een ander moment als het wel goed gaat extra aandacht geven

ook een tijdje in een natte broek laten lopen is een optie wat je kan proberen

en slapen kun je niet zo goed zeg je misschien is af en toe een powernap wat voor jou doe ik ook wel nu tijdens de zwangerschap !

een power nap is een slaapje van 20 minuten lekker gaan slapen en wekker 20/25 min later zetten !