Zijn ze nou kosher of niet??

@faizaa wrote:

En ik dacht dat moslims het al moeilijk hadden :angel:

Maar dit is echtttt ingewikkeld…




Wahaha ondanks dat ik zelf geen moslim ben ofzo, was dit ook wat er bij mij opkwam… :eh: MEEEEHNNN wat een regels!



Neemt nog een hap van haar boterham met e-nummers met plakje ham van Knorretje :lol:

Lydia :o heb het niet helemaal gelezen maar :o wat een ‘gedoe’… en als je Joods bent, doe je dat ongetwijfeld met alle liefde… :angel:

Ikzelf herken wel een aantal dingen ook vanuit de islamitische regels… maar ik vond daarin al vaak een aantal dingen ‘gedoe’ terwijl ik het toch wel deed… Vooral e-nrs vond ik bijna niet te doen… Maar pff… ik vind de Joods spijswetten NOG wel een stuk pittiger…





Affie… geniet maar van je broodje…hihi…

Hier in Amsterdam heb je in de buurten waar veel Joods Orthodoxe mensen wonen (die zijn dus helemaal volgens de regels) winkels die goedgekeurde producten verkopen, zelfs de C1000 heeft een afdeling. Maar wat voor de één mag, mag voor de ander niet.



Dat mes meenemen is omdat je met bestek etc. wat ook gebruikt is voor niet koshere producten niet aan je eten mag komen. Zo mag je dan ook geen thee of koffie drinken uit een beker waar, ik noem maar wat, niet koshere soep in heeft gezeten, al is ie 10x in de afwasmachine geweest.



Festini ijsjes peer mogen wél, de aardbei variant niet want daar zit een kleurstof in die van geplette rode luizen gemaakt is :sick: (tis nog geen zomer, tegen die tijd zijn jullie het wel weer vergeten :angel: ). Sommige chocoladesoorten mogen niet want de kleurstof die daar is gebruikt bevat bloed. Ze hebben lijsten die regelmatig aangepast worden als fabrikanten andere grondstoffen gaan gebruiken. Weet nog dat met rood fruit gevulde liga opeens niet meer op de lijst stond, ook weer vanwege de luizen.



Maar goed, waar ik werkte was het dus heel erg streng, en lang niet iedereen houdt zich aan de állerstrengste variant.



En dat van de Matzes weet ik niet, ligt zeer waarschijnlijk aan het merk ook, als er in de fabriek geen verkeerde grondstoffen gebruikt worden is het goed, waar ik zat weet ik niet, daar werd altijd gespeurd naar een soort stempel van goedkeuring door een bepaalde rabbijn, en bij twijfel werd het niet gegeten.

O, en Lydia, als ik jou was zou ik gewoon een Joodse Gemeenschap mailen en het daar vragen, dan weet je het zeker, wel jammer van jullie terugkerende paastraditiediscussie natuurlijk :mrgreen:

@lydia wrote:

Matzes zijn dus ORT gemaakt, onder rabbinaal toezicht.




Fijn dat je ook ORT even uitlegt...
Ik zat heel de tijd te denken: "wat doet die onregelmatigheidstoeslag erbij" :oops: :oops: :oops:

ik ooit gekraamt bij joodse mensen…

holllandia die frabriek staat dacht in enschede…



wat ik altijd begrijp is dat de matzes voor de joodse mensen en voor de zeg maar de supermarkt apart wordt gebakken, eerst die voor pascha, na ook een heel schoonmaak ritueel en onder rabbinaal toezicht idd, deze hebben ook andere verpakking, als dat klaar is, dan pas de matzes die ook in de supermarkt verkrijgbaar zijn…

dat was jaren geleden, weet niet hoe het nu is, productieproces kan heel anders zijn nu…een buurvrouw werkte er toen en die vertelde ons dat het zo ging…

@yvon wrote:

Hier in Amsterdam heb je in de buurten waar veel Joods Orthodoxe mensen wonen (die zijn dus helemaal volgens de regels) winkels die goedgekeurde producten verkopen, zelfs de C1000 heeft een afdeling. Maar wat voor de één mag, mag voor de ander niet.



Dat mes meenemen is omdat je met bestek etc. wat ook gebruikt is voor niet koshere producten niet aan je eten mag komen. Zo mag je dan ook geen thee of koffie drinken uit een beker waar, ik noem maar wat, niet koshere soep in heeft gezeten, al is ie 10x in de afwasmachine geweest.



Festini ijsjes peer mogen wél, de aardbei variant niet want daar zit een kleurstof in die van geplette rode luizen gemaakt is :sick: (tis nog geen zomer, tegen die tijd zijn jullie het wel weer vergeten :angel: ). Sommige chocoladesoorten mogen niet want de kleurstof die daar is gebruikt bevat bloed. Ze hebben lijsten die regelmatig aangepast worden als fabrikanten andere grondstoffen gaan gebruiken. Weet nog dat met rood fruit gevulde liga opeens niet meer op de lijst stond, ook weer vanwege de luizen.



Maar goed, waar ik werkte was het dus heel erg streng, en lang niet iedereen houdt zich aan de állerstrengste variant.



En dat van de Matzes weet ik niet, ligt zeer waarschijnlijk aan het merk ook, als er in de fabriek geen verkeerde grondstoffen gebruikt worden is het goed, waar ik zat weet ik niet, daar werd altijd gespeurd naar een soort stempel van goedkeuring door een bepaalde rabbijn, en bij twijfel werd het niet gegeten.






als de kleurstof E124 is dan is er niks meer aan de hand. Dus even checken :angel:

Bij mijn man thuis werden de Matzes alleen maar zelf gemaakt!!! :naughty: :naughty: :angel:



Mijn SM had ook twee kleuren aanrechtblad, eentje voor vlees en eentje voor melkproducten (volgens mij) :think: :think:

En ze had ook meerdere soorten pannen en verschillende serviezen, ook vanwege het voedsel.



Zelf zijn wij niet orthodox, en aangzein ik van huis uit christelijk ben weet ik er weinig van :oops:(helaas)