zijn er ook goede ervaringen over mirena??

@Esther28 wrote:



Klopt het dat het zo’n 6 weken na de bevalling kan??

dan moet ik nog even geduld hebben…




Meestal gaat het dan zo:

Zes weken na de bevalling dus je nacontrole (in mijn geval bij de Gyn) en toen werd de anticonceptie besproken.

Toen we dus op de Mirena uitkwamen heeft hij meteen een kweekje afgenomen (moet altijd bij spiraaltjes) en twee weken later de uitslag en de plaatsing.

En het went hoor, het is een verademing om niet na te hoeven denken of je de pil wel geslikt hebt :smiley:

Bij ons is er in principe geen nacontrole…

had ik de eerste keer ook niet, daarom is het gesprek over anti conceptie al geweest aan het eind van de kraamweek.

Dan ben je daar nog helemaal niet mee bezig maar goed…



maar er moet dus eerst een kweekje genomen worden voordat ie geplaatst wordt? dat wist ik niet…

ik moet zowiezo ook nog een uitstrijkje laten maken omdat ik dit jaar 30 word. (ieuuwww)

ik dacht, misschien kan dat in 1x.

ik zal m’n huisarts wel even bellen om te overleggen.



in ieder geval bedankt voor de info.

@Esther28 wrote:



ik moet zowiezo ook nog een uitstrijkje laten maken omdat ik dit jaar 30 word. (ieuuwww)

ik dacht, misschien kan dat in 1x.

ik zal m’n huisarts wel even bellen om te overleggen.



in ieder geval bedankt voor de info.




Meis, wees maar héél blij met dat uitstrijkje op je dertigste, ik kan je namelijk uit ervaring vertellen dat baarmoederhalskanker maar beter zo vroeg mogelijk opgespoord kan worden (got the scar to prove it) :-*



Maar wel gek dat je geen nacontrole krijgt meis, ik dacht dat dit standaard gebeurde door de VK/Gyn?

hier geen kweekje gehad van te voren hoor :think: wel nacontrole overigens…







(en verder hoor ik in dit topic niet zo thuis, mijn ervaringen zijn helaas niet zo positief :silenced: )

@Mellie wrote:

@Esther28 wrote:


ik moet zowiezo ook nog een uitstrijkje laten maken omdat ik dit jaar 30 word. (ieuuwww)

ik dacht, misschien kan dat in 1x.

ik zal m’n huisarts wel even bellen om te overleggen.



in ieder geval bedankt voor de info.




Meis, wees maar héél blij met dat uitstrijkje op je dertigste, ik kan je namelijk uit ervaring vertellen dat baarmoederhalskanker maar beter zo vroeg mogelijk opgespoord kan worden (got the scar to prove it) :-*



Maar wel gek dat je geen nacontrole krijgt meis, ik dacht dat dit standaard gebeurde door de VK/Gyn?




Jeetje meid, wat naar voor je!!

hopelijk gaat het nu goed met je.

ik ben ook wel blij dat dit standaard moet vanaf je 30e.

vind zoiets alleen wel eng…

heb nog nooit inwendig onderzoek gehad, alleen bij de bevalling…



nacontrole is bij ons alleen als je hechtingen enzo hebt gehad.

bij mij was alles nog “heel” zeg maar.

Gelukkig!

Na een hele slechte ervaring (geplaatst in augustus, gebloed tot 2 weken geleden en daarvoor meerdere keren teruggeweest bij de gyn bij vals vermoeden van een geperforeerde baarmoeder :roll: ) kan ik nu voorzichtig aan zeggen dat ik er blij mee ben. Ik bloed niet meer, of nog maar héél weinig (niks wat een inlegkruisje niet aankan) en ik voel niks meer qua pijn, prima zo.



Overigens heb ik wel steeds vaker het idee, uit steeds meer verhalen in mijn omgeving, dat Mirena en borstvoeding gewoon niet zo goed samengaan door de aanhoudende hormoonstootjes naar je baarmoeder tijdens het voeden of kolven die dan geïrriteerd reageert met een niet lichaamseigen ding als een spiraaltje. Zou in mijn geval ook kloppen, en hier op het forum heb ik het ook al vaker gehoord :think: .

@Esther28 wrote:

maar er moet dus eerst een kweekje genomen worden voordat ie geplaatst wordt? dat wist ik niet…

.




hier geen kweekje hoor. heb hem laten plaatsen 8 weken na de bevalling

@Jassie wrote:





Overigens heb ik wel steeds vaker het idee, uit steeds meer verhalen in mijn omgeving, dat Mirena en borstvoeding gewoon niet zo goed samengaan door de aanhoudende hormoonstootjes naar je baarmoeder tijdens het voeden of kolven die dan geïrriteerd reageert met een niet lichaamseigen ding als een spiraaltje. Zou in mijn geval ook kloppen, en hier op het forum heb ik het ook al vaker gehoord :think: .




dit gaat bij mij niet op. ik heb 3 weken gevloeid na het plaatsen en heb verdernergens last van. ook niet van terugloop van de bv of iets dergelijks

@jet wrote:

@Esther28 wrote:
maar er moet dus eerst een kweekje genomen worden voordat ie geplaatst wordt? dat wist ik niet…

.




hier geen kweekje hoor. heb hem laten plaatsen 8 weken na de bevalling




:? is een slechte arts geweest dan…met een spiraal ben je al iets gevoeliger voor een baarmoederontsteking dus dat moet altijd als eerste uitgesloten worden voordat een spiraal geplaatst word.



@ Esther28: ja hoor alles is goedgekomen, we zijn anderhalf jaar verder en afgezien van jaarlijkse uitstrijkjes merk ik er niets meer van :-*

Ik heb ook geen kweekje gehad van tevoren, maar sinds een maand of 2 bevalt ie mij pas. Heb zo’n 4 maanden gevloeit en was bijna van plan het te laten verwijderen. Maar nu gelukkig nergens last meer van. Dus tot nu toe: Ideaal!!

@Mellie wrote:



:? is een slechte arts geweest dan…met een spiraal ben je al iets gevoeliger voor een baarmoederontsteking dus dat moet altijd als eerste uitgesloten worden voordat een spiraal geplaatst word.




jeetje, niemand heeft me erop gwezen, gyn niet,vk niet en ha niet

moet morgen toevallig voor contrle echo naar het zh om te zien of hij nog goed zit.. zal het eens vragen waarom het niet gedaan is

@jet wrote:

moet morgen toevallig voor contrle echo naar het zh om te zien of hij nog goed zit…
Uitstrijkje om baarmoederontsteking uit te sluiten is bij mij ook niet gedaan, maar wel een uitgebreide inwendige echo en anamnese voordat 'ie geplaatst werd. Maar zo heb ik nooit een standaard controle echo gehad omdat ze dat hier sowieso nooit doen. Zo zie je maar dat er op Mirena gebied ook nog wat onderscheid is tussen wat de gyn en ha’en doen. Sterkte alvast!

er is bij mij inderdaad ook wel uitgebreid gekeken met een echo voor het plaatsen.

Mijn gyn doet het altijd die echo check, gewoon voor de zekerheid

ik heb het gevraagd. Dat afnemen van een kweek is niet een standaard onderdeel van de procedure. Net als dat de controle echo dat niet is. Het ene ZH doet dit wel andere niet.

De gyn vertelde dat ik me nergens zorgen om hoefde te maken.

Mocht ik ooit een vreselijke buikpijn krijgen, rare afscheiding of iets dergelijks en ik ga naar de HA dan moet ik er bij vermelden dat ik een mirena heb .

@jet wrote:

ik heb het gevraagd. Dat afnemen van een kweek is niet een standaard onderdeel van de procedure. Net als dat de controle echo dat niet is. Het ene ZH doet dit wel andere niet.

De gyn vertelde dat ik me nergens zorgen om hoefde te maken.

Mocht ik ooit een vreselijke buikpijn krijgen, rare afscheiding of iets dergelijks en ik ga naar de HA dan moet ik er bij vermelden dat ik een mirena heb .




vreemd hoor. Ik moest ook gewoon kweekjes laten afnemen.

Daarna checkten ze eerst de lengte van de baarmoedermond/hals (of iets dergelijks) en toen is ie geplaatst.



Ik heb 'm nu 3 weekjes en ben er al heel blij mee. Helemaal nergens last van gehad. een week na het zetten ben ik een week ongesteld geweest en nu dus in afwachting voor een volgende ongesteldheid (of niet :pray: )

babbel, ben je bij het Flevo geweest?