Zijn er eisen aan een klaslokaal?

Het kindje van een collega gaat bijna naar school. Maar zij schrok toen ze het lokaal zag. Er is geen daglicht, geen ventilatiemogelijkheid want van 2 kanten ingesloten door creche/NSO.

Het is erg klein en ligt ook niet bij de school zelf maar wordt wegens ruimtegebrek op 10 minuten loopafstand gehuurd. De kleuters gaan dus elke ochtend met de juf er heen lopen en dan tussen de middag weer terug naar het hoofgebouw en 's middags weer terug naar dat minilokaal.



Ze beginnen met een klein groepje kinderen.



Zijn er eisen waaraan een lokaal moet voldoen? Of bij welke instantie kan ze dat vragen?

Volgens mij wel. MAar dit klinkt als een noodgeval. Mss is zoeken naar een site van onderwijsinspectie, of even google?

Ze heeft al via postbus51 een inspecteur te laten komen. Maar dat is iets wat de school zelf moet regelen zeiden ze daar.

Ze kon wel inde schoolgids kijken naar de arbeidsomstandigheden maar daar krijgt ze pas toegang toe als haar kind inderdaad naar school gaat.

Er zijn wel eisen aan, maar die zijn wellicht minder streng als het tijdelijk is.

Duurt het nog lang voor ze een echt lokaal krijgen?

Ze kan haar kindje anders misschien gewoon pas na die tijd naar school brengen.

Ik geloof dat dit de bedoeling is voor heel het eerste jaar (groep 1)

Bij de ggd zijn in ieder geval richtlijnen waaraan de ventilatie moet voldoen. Geen ramen wil overigens niet zeggen dat er niet aan de ventilatie eisen wordt voldaan. Er kan ook een automatisch ventilatie systeem inzitten.

Maar een lokaal zonder daglicht lijkt me verre van ideaal.

Er zijn, dacht ik, regels mbt het aantal m2 per leerling en ventilatie en volgens mij ook voor daglicht…maar ik heb geen idee of het ook voor tijdelijke lokalen geldt, maar ik neem aan dat daar ook wel iets van regels voor zijn…ik zal het eens aan mijn man vragen (die houdt zich dagelijks met dit soort dingen bezig).

er is een regel mbt het aantal m2 per lokaa, alleen is dat gebaseerd op de overheid. Aangezien de overheid klassenverkleining wilde, is de school waar ik nu werk op die aantallen gebaseerd, dus rond de 20. Helaas heb ik een klas van 29 en het is volle bak werken met groep 2 kleuters. Groep 1 bestaat uit 31… en dat is een nog vollere bak!



voor de ventliatie kan je ook van de gemeente volgens mij mensen laten komen om het te laten bekijken.

er zij idd een aantal eigen…

zou je even na moeten vragen ergens :think:



daglicht moet in ieder geval van links komen omdat de meeste kinderen rechts schrijven en zo niet in hun eigen schaduw schrijven.

geloof zelfs dat de kidnerne eignelijk frontaal in de klas moeten zitten als ze iets over schrijven maar weet het niet meer helmaal zeker.

dat heb ik een ider geval een paar jaar geleden wel op de pabo geleerd…

Ze heeft een brief naar de overkoepelende organisatie van de school gestuurd met meerder handtekeningen van ouders, dat ze dit geen geschikte locatie vinden.



Hopelijk wordt er wat mee gedaan.

Ik zou het eens vragen aan de ouderraad/medezeggenschapsraad!

Bij een creche moeten er aan allerlei eisen voldaan worden volgens GGD-normen. Het lijkt mij meer dan logisch dat dit ook voor scholen geldt.