Ziektekostenverzekering en tellen van pogingen

Gisteren was ik de nieuwe verzekeringsvoorwaarden voor 2009 van het Menzis basispakket aan het doornemen, zie ik ineens dat ze een ivf-poging anders gaan tellen. In 2008 geldt een poging pas wanneer er een terugplaatsing is geweest. In 2009 gaat een poging al gelden ‘vanaf’ de hormoonstimulatie. Een afgebroken poging (ik heb er inmiddels twee op mijn naam staan…) gaat dus ook als een hele poging gelden. Ik weet niet hoe het bij andere verzekeringen zit, maar het kan geen kwaad dit nog eens even na te gaan. Ik heb nog even schriftelijk bevestiging gevraagd bij Menzis, maar mocht dit inderdaad zo zijn dan overweeg ik wel over te stappen wanneer het bij een andere verzekeraar beter geregeld is.

DIt las ik op een ander forum ook al. Heb het meteen even van onze verzekering opgezocht, maar bij VGZ blijft het dat het pas telt na de tp van alle embryo’s/cryo’s uit die poging.

Bij CZ was dat altijd al zo, helaas… Daardoor zijn wij een kans kwijtgeraakt, toen we met de IVF geen bevruchting en daardoor ook geen terugplaatsing hadden. Ik heb onlangs ook nog een beetje rondgekeken naar een andere verzekeraar. Bij de meeste verzekeraars is het zo dat het vaak sowieso na de punctie geteld wordt en soms inderdaad al als je met de medicatie begonnen bent. Er zijn er weinig die pas tellen als je ook een terugplaatsing hebt gehad.

Maya Dus jouw afgebroken behandelingen hebben tot nu toe niet geteld? Dus de teller staat nog steeds op één? Dat zou wel heel erg fijn zijn! Overstappen is inderdaad wel het overwegen waard als ze in 2009 wel anders gaan tellen. Maar ik zou dan zo niet weten naar welke verzekeraar je moet, Univé misschien? Die vergoedt een 4e IVF/ICSI als je de meest uitgebreide polis neemt.

maar univé telt ook vanaf de eerste spuit. In het geval van Maya, misschien dus ook geen goede optie. (gezien je overstimulaties bedoel ik dan)

Univé kan een optie zijn, omdat ze de 4e IVF/ICSI vergoeden. Als je geen andere geschikte verzekeraar kunt vinden, kun je dat overwegen. Maar je kunt inderdaad beter eentje zoeken die wat soepeler rekent als je eenmaal begonnen bent.

Ja, ik ga er inderdaad van uit dat de teller op 1 staat, maar dat heb ik nu voor de zekerheid maar even schriftelijk nagevraagd. Ik heb even bij VGZ gekeken maar daar kon ik de polisvoorwaarden nergens vinden. Die verzekeringssites zijn lang niet allemaal even duidelijk helaas. Ik hoop natuurlijk gewoon dat de cryo-et goed gaat en dat we geen extra pogingen meer nodig hebben :pray: , maar mocht dat wel zo zijn dan zou het wel heel zuur zijn als nu ineens blijkt dat we die toch al moeten gaan betalen…

Dit staat er bij VGZ op de site bij de voorwaarden:

Een IVF-poging, zijnde zorg volgens de in-vitrofertilisatiemethode,
houdt in:
a. het door hormonale behandeling bevorderen van de rijping van
eicellen in het lichaam van de vrouw;
b. het afnemen van eicellen (punctie);
c. de bevruchting van eicellen en het kweken van embryo’s in het
laboratorium;
d. het een of meer keren implanteren van een of twee embryo’s in
de baarmoederholte om zwangerschap te doen ontstaan.

Dit staat er bij CZ (Zorg op maat, algemene voorwaarden)

In-vitrofertilisatiepoging
Zorg volgens de in-vitrofertilisatiemethode (IVF). Deze zorg houdt in:
- het bevorderen van de rijping van eicellen in het lichaam van de vrouw door hormonale behandeling;
- het afnemen van eicellen;
- de bevruchting van eicellen en het kweken van embryo?s in het laboratorium;
- het één of meer keren plaatsen van één of twee embryo?s in de baarmoederholte om zwanger te worden.

komt van: http://www.cz.nl/%7B5b1b055b-6ec0-45a7-8007-b82cbec872c6%7D?s=pzp
Zoals ik het hier lees, gaat het om de totale behandeling, maar echt duidelijk staat het er niet. Ga ook nog maar es na bellen hoe het zit als je eerder stopt ofzo. Of weet iemand hoe het zit?

lfs Jules

Jules Een IVF/ICSI-behandeling omvat inderdaad die vier stadia. Alleen staat er in jouw berichtje niet bij wanneer het als een volledige behandeling geteld wordt.

Elke verzekeraar heeft daarvoor zijn eigen regels. CZ is één van de strengsten in dat geval en die telt het als een volledige behandeling als je alleen nog maar aan de eerste fase begonnen bent. Als het op welk punt dan ook afgebroken wordt, ben je een totale behandeling kwijt! Ze zullen die criteria nu niet opeens gaan versoepelen, de meeste verzekeraars worden juist steeds strenger daarin. We hebben het helaas zelf mogen meemaken, dat het ons op die manier een kans gekost heeft…

Wat een idioten bij CZ!!Dat is belachelijk.

Inderdaad, Jules… :wall:

Maar helaas zijn er steeds meer verzekeraars die die regel instellen. Puur omdat ze op die manier geld willen besparen (over de rug van een ander). Stel dat je hormonen voorgeschreven krijgt en ze slaan niet aan of je krijgt juist overstimulatie en daardoor wordt de behandeling stopgezet, dan ziet CZ dit als een volledige behandeling en heb je nog maar twee kansen over. Dat is wel heel erg zuur, weet ik uit eigen ervaring. Helaas zijn hier geen wettelijke regels voor.

Ik heb je trouwens een pbtje terug gestuurd!

hi meiden,

het antwoord van menzis op mijn vraag was dat ze de voorwaarden niet veranderd hebben, alleen de formulering. Eh… Volgens mij staat er toch echt heeeeel duidelijk iets anders:

2008:‘wanneer minimaal fase 4 -terugplaatsing embryo- is uitgevoerd is er sprake van een volledige poging.

2009: Een IVF-poging die wordt afgebroken in de periode vanaf de hormoonstimulatie tot en met een zwangerschap van maximaal 11 weken, gemeten vanaf de eerste dag van de laatste menstruatie, wordt door het vaststellen van het aantal pogingen beschouwd als één poging’.

Eh… :think:

Als dat hetzelfde moet betekenen is de eerste omschrijving enorm misleidend. Ik heb nog geen antwoord op mijn vraag hoe ze nou mijn eerste poging (de afgebroken hormoonstimulatie) hebben geteld. Als ze die namelijk wel als poging hebben geteld dan mogen ze dat mooi terugdraaien en betaal ik die hormonen zelf wel. Ook niet goedkoop, maar veeeel goedkoper dan een hele ivf natuurlijk. Nou, ik hoop dat ze het toch niet meegeteld hebben en anders komt er een bezwaarschriftje aan… (en moest ik die rechtsbijstandsverzekering maar eens gaan gebruiken)

pfff, vervelend allemaal, kan ik er nu eigenlijk niet echt bijhebben, maar moet toch de knoop doorhakken voor het einde van het jaar.

liefs maya

Maya Er staat inderdaad niet precies hetzelfde, zoals ze zelf wel zeggen. Bij 2008 staat dat het pas na de terugplaatsing geldt, bij 2009 telt het ongeacht in welk stadium de behandeling afgebroken wordt. Dat is iets heel anders… :wall:

Maar jij hebt je eerdere behandelingen toch in 2008 gedaan? Dan zouden ze die niet geteld hebben, als je naar hun voorwaarden kijkt. Maar goed, daar moet je natuurlijk wel zekerheid over hebben. Ik hoop dat je snel meer duidelijkheid krijgt.

nou, hier het antwoord:

“Het antwoord op uw vraag is:

Nee, dat klopt niet. We begrijpen dat u de omschrijving zo opvat, maar een IVF-behandeling die wordt beëindigd in de eerste fase (de stimulatie fase) wordt wel gezien als een poging.

In ons vorige antwoord hebben we aangegeven dat de omschrijving van de vergoeding voor IVF in de voorwaarden van 2009 is aangepast. Hierin is duidelijker aangegeven wat de ruimte van de vergoeding voor IVF is. In de voorwaarden van 2008 is het afbreken van de poging niet duidelijk omschreven, waardoor het begrip poging een verschillend beeld oproept.”

Aaaaaaaaaaaaaargh :wall:

Willen ze hiermee zeggen dat ze jouw afgebroken behandelingen dus wel geteld hebben? :wall: :?

Betekent dat nu echt dat je nu echt met je 2 bezig bent? Die eerste is dus ook gewoon geteld?

Volgens mij betekent dat ik al in mijn derde poging zit… :frowning: Ik word echt niet goed van die ondoorzichtigheid van Menzis. Ik heb tot nu toe een keer een rekening gehad die ik netjes opgestuurd heb. Op die rekening was echter helemaal niet duidelijk aangegeven waar het om ging. Ik heb altijd aangenomen dat het om een rekening voor twee pogingen ging en dat die maar als een poging geteld werd. Ik zal even met hubbie overleggen wat we nu doen. In ieder geval even advies inwinnen bij rechtsbijstandsverzekering. pffffffffff

Gatverdamme, zeg… Zit je daar ook nog mee. :frowning: Ik zou het inderdaad eens navragen bij je rechtsbijstandverzekering. Op zich zou je dan in elk geval de tweede behandeling zelf kunnen betalen, want toen heb je geen punctie gehad, toch? Maar wel weer een heel geregel en administratieve rompslomp waar je nu niet op zit te wachten. Hele dikke knuf voor jou!

Ik ben helemaal geschokt :shock: !!!

Ik was net bij het kantoor van CZ om te vragen hoeveel X IUI wordt vergoed. Dit is nergens terug te vinden in de vergoedingslijst.

Ik trof meneer Nitwit achter de balie. Die duidelijk geen idee had wat IUI was. Ik het e.e.a. ander uitgelegd, verschil IUI en ICSI blabla. Dus hij ging contact opnemen met het kantoor in Tilburg.

De uitkomst is - gaat u allen even zitten en adem rustig in en uit - een poging IUI telt hetzelfde als een poging IVF/ICSI. Dat betekent dus dat mijn lieve vriend en ik dadelijk slechts DRIE kansen hebben om zwanger te worden. Dit zei ik ook tegen meneer Nitwit. Hij zei: inderdaad. Met een enorm droog emotioloos gezicht (oké, het is zijn werk…). Dus ik zei dat ik dan toch eens naar een andere verzekering ga kijken. “Dat is uw goed recht”. :wall:

Maar wat ik hoorde, daar klopt toch helemaal geen ene barst van!!!

Ik ga zo nog maar eens met de CZ infolijn bellen, want hier word ik toch wel heel verdrietig en boos van :x :cry:

Jules Dit is absoluut niet waar! Ik ben zelf bij CZ verzekerd en aan het aantal keer IUI stellen zij geen maximum! Wij hebben 10x IUI gedaan en geen rekening gezien. Je hebt iemand gesproken die werkelijk geen besef heeft gehad wat je bedoelde. Dus je verder geen zorgen over maken. Het is overigens ook nog zo dat IUI en alle bijbehorende medicatie sinds augustus wettelijk vergoed moeten worden.