Ziekte in de zwangerschap

Wie heeft er ervaring met langdurige afwezigheid van het werk mbt ziekte in de zwangerschap? Welke instanties bemoeien zich dan met jouw ziekmelding?

Ik kan op het moment niet werken; ik heb regelmatig contact hierover met het UWV. Nu krijg ik echter opeens een uitnodiging van de arbodienst in de bus. Deze heeft eerder in de zwangerschap niet van zich laten horen. Ik word geacht te verschijnen op hun spreekuur.

Welke rol heeft de arbodienst dan tov de UWV? Ik ben het eind een beetje zoek… Ben me ondertussen tegenover 3 bedrijven (ook mijn werkgever uiteraard) aan het verantwoorden waarom ik vind dat ik niet werken kan en het begint me een beetje te overweldigen…

Ik ben nu ook ziek thuis i.v.m. zwangerschapsklachten (BI) en heb ook contact gehad met werkgever en het UWV.

Ik ga vrijdag naar de arbo, op eigen verzoek, ik hoefde eigenlijk pas 21 juni, maar vind dat echt te laat.

De arbo is degene die echt kan beoordelen of je kan werken of niet volgens mij, het UWV doet niets op dat gebied, zij verstrekken alleen maar het geld aan de werkgever. Het UWV controleert met name of je werkgever niet te veel declareert volgens mij. (dus controleren of je nog thuis zit of misschien gedeeltelijk weer werkt).

Volgens mij komen er verder geen instanties meer bij kijken. Vind het ook heel gewoon dat je naar een arbo arts moet voor controle.

(juist omdat ik het heel moeilijk vind om rustiger aan te doen en snel over mijn grenzen heen ga zal het voor mij alleen maar meer duidelijkheid geven als alles gewoon beoordeeld is).

Hier ook al een tijdje thuis. Werd twee dagen na de ziekmelding gebeld door het UWV, maar dat was geloof ik meer om te kijken of ik echt vanwege zwangerschapsklachten thuis zat. Ze zou nog weer bellen, maar nooit meer wat van gehoord.

Werd ook al vrij vlot door de Arbo dienst gebeld waar mijn werk bij is aangesloten. Die dame was niet al te vriendelijk :x . Ik moest ook op het spreekuur van de arbo arts verschijnen. Die was heel duidelijk, mocht niet meer meer werken met deze klachten. Die dame van de Arbo heeft nog 1 keer gebeld, een week voor mijn vakantie ( en heb nu aansluitend verlof ).

Tijdens mijn ziek zijn in de zwangerschap ben ik ook bij het uwv en arbo geweest. Maar uiteindelijk was mijn werkgever die de beslissing maakte. Tenzij ik schriftelijk van de verloskundige/gyn kon aantonen dat het niet verantwoord was om te werken. Eventueel kon in aangepast werk doen. De arbo en uwv zijn adviserend. Werkgever hoeft er niet iets mee te doen. In de meeste gevallen doen ze dat wel overigens.

Mijn werkgever stond er dus op dat ik kwam. Duidelijk tegen het advies van de arbo. Vk vond het allemaal erg kinderachtig en wilde geen briefje schrijven :? (wat ik weer kinderachtig vond )

Veel succes!

Tjee Ariel; nu ben ik heel nieuwsgierig wat je gedaan hebt uiteindelijk. Ben je gaan werken of niet?

Bedankt voor jullie ervaringen. Ik heb de arbodienst gebeld die zei dat de UWV bij ziekmelding die al langer dan 6 wkn duurt, een probleemanalyse moet opstellen. Nu denk ik zelf dat ik ook gelijk moet komen, omdat ik (helaas) 2 jaar terug ook langdurig in de ziektewet heb gezeten.

Ik ben nu sinds dat ik 12 weken zwanger ben thuis en moest eerst naar de arbo en daarna heb ik pas contact gehad met het UWV. Daarna nog 1 keer telefonisch contact gehad met UWV en ben ik tot nu toe 4 keer bij de arbo geweest. Klachten waarvoor ik in eerste instantie thuis zat zijn over maar heb nu BI. Moet nu nog 1 keer bellen met de arbo 4 dagen voor mijn verlof.

Bij de vorige zwangerschap heb ik maar 1 keer telefonisch contact gehad met de UWV en en ik 1 keer bij de arbo geweest maar toen was ik 28 weken dat ik in de ziektewet kwam

@Sooki wrote:

Tjee Ariel; nu ben ik heel nieuwsgierig wat je gedaan hebt uiteindelijk. Ben je gaan werken of niet?

Bedankt voor jullie ervaringen. Ik heb de arbodienst gebeld die zei dat de UWV bij ziekmelding die al langer dan 6 wkn duurt, een probleemanalyse moet opstellen. Nu denk ik zelf dat ik ook gelijk moet komen, omdat ik (helaas) 2 jaar terug ook langdurig in de ziektewet heb gezeten.

Wet Poortwachter…

Na een ziekmelding van enkele weken moet er door beide partijen een plan gemaakt worden om te kijken of terugkeer mogelijk is…

Als iemand ziek is en zijn eigen wekr niet meer uit kan voeren is het natuurlijk niet altijd zo dat je dus de gehele tijd thuis mag zitten…

Het idee (ideaalbeeld) is dat je samen met je werkgever gaat kijken (met tussenkomst van Arbo) wat je eventueel wel kan doen.

Het is vaak in jullie beider belang om een gesprek te krijgen met een arbo arts…dat is dus niet altijd zo,omdat de werkgever je perse wil controleren.

Na een bepaalde periode ziekzijn, gaan dit soort regels werken…

Na 6 weken dus…

(Hoorde ik toevallig gisteren,omdat ik aan de 4 weken ziekzijn zit,maar wel al een groot gedeelte op mijn werk aanwezig ben,zonder afspraken).

Het kan gebeuren dat er in je werk gewoon geen alternatieve werkzaamheden te vinden zijn en je dus eens bent dat je thuis bent…maar ze moeten het wel proberen.

Voor de meeste mensen is (al is het maar 1 uurtje op een dag) aanwezigzijn op de werkvloer een groot voordeel…het houdt je betrokken bij het arbeidsproces,zodat je als je je beter voelt zonder problemen weer aan de slag kan (hetzij opbouwend).

Voordeel voor jou, als de arbo arts ook aangeeft dat je niet kan werken,dan is het alleen maar fijn als dit vastgelegd kan worden.

Veel succes!

De bedrijfsarts beoordeelt of je inderdaad niet kan werken en of je eventueel aangepast werk zou kunnen doen.

Ik ben al meer dan een jaar (gedeeltelijk) arbeidsongeschikt. Eerst vanwege de slechte vooruitzichten in mijn vorige zwangerschap, toen bevallingsverlof en daarna stapsgewijs steeds meer aan het werk. Nu zit ik op 89%.

In die periode heb ik regelmatig contact gehad met mijn arbo-arts en ben ik 3 keer bij de UWV-arts geweest. Ik ben dus wel door het UWV gekeurd, maar de eerste keer was pas in januari. Met mijn arbo-arts heb ik vanaf oktober contact.

Het zijn twee verschillende instanties die ook niet van elkaars oordeel op de hoogte zijn. Arbo is richting werkgever en UWV ivm de uitkering die mijn werkgever voor mij ontvangt omdat het arbeidsongeschiktheid nav zwangerschap/bevalling is (sociale zekerheid).

Tot dusver heb ik heel goede ervaringen met mijn arbo-arts (Ardyn) en volgt hij telkens wat ik aangeef te kunnen. Mijn werkgever volgt dat weer op. Met het UWV heb ik meer problemen gehad. Ik had namelijk in een gesprek in maart aangegeven dat ik dacht dat ik in mei wel weer volledig aan het werk zou zijn. Toen dat niet zo bleek te zijn, ben ik vergeten dat door te geven, waardoor mijn uitkering is stopgezet. Dus meteen gedoe met mijn werkgever en ik moest een bezwaarschrift indienen.

Vorige week ben ik voor een medische keuring geweest en dat was gelukkig een fijn gesprek. Vandaag kreeg ik een brief dat mijn bezwaar gegrond is verklaard; nu loopt de uitkering weer.

Let dus op als je UWV-post krijgt (en ik heb inmiddels al een hele stapel brieven). Op een of andere manier schrijven ze hele simpele dingen heel ingewikkeld op, waardoor ik niet meer alles las. En daardoor dik in de problemen kwam…

Mijn advies: netjes op komen draven overal en telkens opnieuw je verhaal doen. Zeker met jouw voorgeschiedenis lijkt het me niet dat ze erg moeilijk gaan doen.

@Sooki wrote:

hier ook uvw die belde om de 4 weken en nu ik 100% ziek blijf tot me verlof bellen ze niet meer en ben ik gewoon ziek.

werk wel 4 uur administratie maar kan weg als ik het niet meer trek

in begin problemen met arbo maar nadat zij mijn vk gesproken had was ze poes lief :think:

Arbodienst is van je werk zelf… Het UWV bemoeit zich ermee omdat je werkgever een deel van het UWV krijgt tot 100& zeg maar omdat je zwanger bent… Bij het UWV hoef je niet te komen bij de arbodienst wel… Ze overleggen btw niet met elkaar…

@Sooki wrote:

Ik ben gaan werken. Maar het contact was erg verstoord. Uiteindelijk bleek mijn jongste ook nog een nierafwijking te hebben wat we tijdens de zwangerschap te horen kregen. Daar werd erg laconiek over gedaan. En dat terwijl de artsen in het zh er rekening mee hielden dat het kindje 1 heel stuk niertje zou hebben. De andere zou er niet zijn.

Uit eindelijk bleek het zo verstoord dat ik ook niet met Victor naar het ziekenhuis mocht als hij koorts had en ik moest op komen draven op dagen dat ik niet werkte en dus geen oppas had. Ik ben gestopt met werken. Dit was een van de redenen. De hoofd reden was natuurlijk de gezondheid van mijn kindje. En de rust die het in ons gezin bracht doordat mijn man zijn werk zo kon indelen als de klant wilde.

Maar goed, die periode zou ik niet graag over doen.