ziek! Wanneer grijpen jullie in/ update 8/1 en nieuwe vraag!

Hoi allemaal,



Sinds vanochtend is Nena ziek! Het begon met uitslapen tot 9 uur… lekker dacht ik nog. Toen wilde ze maar een halve fles, fruit 1,5 uur later heeft ze overgegeven. Fles van 1300 uur ook overgegeven. Fles om 1600 uur een spuitluier, fles om 1930 uur half op (half is ongeveer 100 cc)



Wat zouden jullie doen? Ze is overigens wel (redelijk) helder en had ook interesse in onze yoghurt… (normaal gedrag voor Nena)

Zou ik al ORS moeten toevoegen of nog even afwachten?





** update 8 januari **



Na het ziekenhuisbezoek mocht ze gelukkig mee naar huis. Ze is geleidelijk aan meer gaan eten en het gaat nu weer goed met haar. Er is 1 maar… het lijkt wel of ze de voedingen die ze gemist heeft aan het inhalen is. Ze zit normaal op 1000 cc in 5 voedingen, fruit en groente om te oefenen. De dagen dat ze ziek was, ongeveer 4 dagen, heeft ze maar 300 cc gegeten. Nu wil ze opeens weer 's nachts een fles! En daarmee komt ze excl fruit/groente (die krijgt ze dus ook) op 6 voedingen van 200 cc. Zou dat kwaad kunnen?

groeten

muts

Zo lang ze nog plasluiers heeft is ze niet uitgedroogd. Het kan echter wel snel gaan en ORS kan sowieso geen kwaad. Ik zou voor advies als ik jou was ook de HAP even bellen. Vragen kan altijd. Als ze niet meer plast en suf wordt moet je echt ingrijpen en gaan bellen.



Sterkte :hug:

Idd goed in de gaten houden of ze blijft plassen.

Het klinkt alsof er toch nog een aardige hoeveelheid vocht in is gebleven vandaag. Hopelijk houdt ze snel weer op met spugen.



Beterschap voor je kleintje.

ik zou idd ors gaan geven, houd ze dat ook niet binnen en worden de luiers steeds droger zou ik zeker de hap bellen.

als je nu belt voor je ors hebt gegeven zullen hun je eerst zeggen dat je dat moet proberen.

sterkte en beterschap :hug: :hug:

je voelt je altjd zo machteloos als ouder zijnde :hug:

Ach lieve Nena :hug: :hug:

Ik hoop je gauw weer beter bent :-*

Zo te lezen gaan Lotte en Nena gelijk op met hen “probleempjes”. Ik wilde hier zojuist een zelfde topic beginnen.



Lotte spuugt echt nooit maar krijgt nu niet meer dan een halve fles (ong. 100 cc) per keer binnen en heeft gisteren ook tot 2x toe haar fles er weer uitgegooid. Zoooo zielig, helemaal van de leg. Snip en snip verkouden, ook lichte koorts erbij.



Heb voor vandaag bedacht om haar dan maar meerdere, kleinere flessen te geven en te kijken hoe dat gaat. (Onder het mom van: “Liever meer kleine beetjes dan toch een grote fles en die daarna van de vloer af moeten dweilen…”)



Als het vandaag weer foute boel is ga ik denk ik toch ook maar even bellen met de dienstdoende huisarts hier…



Dikke knuf voor Nena :hug:

Hey Ellen, wat toevallig inderdaad. Nou ja toch een virusje ofzo wat in de lucht hangt?

Gisterenavond heel wat bedden verschoond… en pyama’s. Het kwam er of van boven of van onder uit. Toch maar ORS gegeven, dat bleek ze errug lekker te vinden! Terwijl je dat er meestal niet echt makkelijk in krijgt. Toen werd ze om 1.00 uur nog wakker met een spuitluier tot aan haar nekhaar, en toen had ze honger. Ja dat snap ik! Alles was er uit gegaan. Dus een fles gegeven, ze had hem niet helemaal op maar wat jij zegt dan maar kleine beetjes als het er maar in blijft. In ieder geval voor het vocht he?

Vannacht ben ik op een matrasje bij haar gaan liggen want ze huilde ook helemaal niet als ze had overgegeven en ik vind het natuurlijk niet zo’n lekker idee als ze in haar eigen troep moet slapen. Dat was ook het stomme trouwens, ze leek het allemaal erg grappig te vinden en was verder totaal niet zielig.

Verder rustige nacht tot 0830 uur zelfs, toen weer een fles en tot op nu gaat het goed hier! Hopen dat het zo blijft natuurlijk.

En hoe is het met Lotte nu?



groeten

muts

Ik heb Lotte vannacht om middernacht nog een kleine fles gegeven (sliep gewoon al drinkend door, hihihi) die bleef erin. Vanmorgen werd ze om 6 uur wakker en weer een kleine fles gegeven. Ook die bleef erin maar daar was ze toch niet al te happy mee. Dikke boeren en dito scheten… maar geen poepluiers meer.

Toen heeft ze in een ruk doorgeslapen tot 11 (!!!) uur. Doet ze normaal gesproken echt niet! Nu weer een kleine fles gegeven en die zit er voorlopig nog in. Haar neusje blijft dicht zitten en het rochelt aan alle kanten. Maar ze is wel goedin haar hummetje dus hopelijk hebben we het ergste achter de rug.



Hahaha, die Nena, gekke meid dat ze de situatie grappig blijkt te vinden!

Lekker ding :mrgreen:

ORS kan nooit kwaad en misschien tussendoor wat water proberen te geven? Ik gaf Jim met spugen altijd kleine beetjes melk dus flesjes in 2x. Beterschap meiden!

Toch maar weer even een berichtje…

Lotte is nog steeds snip en snip verkouden. Geen koorts meer en ook niet meer spugen… maar ze drinkt nog steeds heeeeeel slecht!



Er gaat echt maar 100cc per keer in.

Nu twijfel ik: Zal ik haar toch weer gewoon terugbrengen naar haar 5 flessen, in de hoop dat de honger ervoor zorgt dat ze haar fles toch verder leeg gaat drinken? Of blijven we tobben met de kleine flesjes maar dan -tig keer per dag een klein flesje?



Mijn gevoel zegt me dat we weer terug moeten naar haar “vaste” schema van 5 flessen. Regelmaat terugbrengen in haar kleine leventje. Maar de bezorgde mama in mij wil natuurlijk niet dat ze te weinig vocht binnen krijgt op zo’n dag :think:



Wat zouden jullie doen?

Ik zou naar haar oude schema gaan. 500ml op een dag is weinig, maar voor een enkele dag niet te weinig. Het moet geen dagen duren natuurlijk. Als ze dan na 2 dagen weer op haar schema zit dan kan dat volgens mij geen kwaad.

VOLG JE GEVOEL!!!

:-* sterkte!

wekte je ook niet in de zorg???

in diverse verzorgingshuizen is er een virus de kopopgestoken met de gevolgen jawel; braken en diarree.

ik neem nooit echt nooit geen enkel risico :snooty:

ik bel gewoon de huisartsenpost, maar je moet doen wat je gevoel zegt, jij kent nena het best.





beterschap :hug: :-*

Hey Ellen!



Nou ik ben toevallig net terug uit het ziekenhuis met Nena nadat de huisartsenpost het niet vertrouwde en toch vond dat Nena wat lichte uitdrogingsverschijnselen had…

Gelukkig hoefde ze niet te blijven maar vannacht moet ik wel iedere twee uur ORS gaan geven of kleine flesjes. Alles wat er in gaat is mooi meegenomen. Kan me voorstellen dat voor Lotte dus ook geldt: beter 10 kleine flesjes dan een paar grote die ze toch niet op drinkt. Dat schema komt dan wel weer als ze zich beter voelt. Die kleintjes drogen zo uit, dus… vocht er in!



Beterschap!

gr

muts

Jemig, dat is geen lekker begin voor jullie zeg. Goed dat je toch nog even naar het ziekenhuis bent geweest.



Lotte heeft gisteren voor het eerst weer redelijk normaal haar flessen leeg gedronken. 'Savonds niet helemaal maar overdag wel. Ook haar groentehapje ging er goed in (Bloemkool… de absolute favoriet :mrgreen: ) Vandaag ook om 5 uur een ruim 150 cc en om 10 uur de volle 200 cc dus er zit wel schot in. Hopelijk dus vanaf vandaag weer alles terug naar normaal.



Dikke knuf voor Nena, hopelijk gaat zij zich ook snel weer goed voelen!

Na het ziekenhuisbezoek mocht ze gelukkig mee naar huis. Ze is geleidelijk aan meer gaan eten en het gaat nu weer goed met haar. Er is 1 maar… het lijkt wel of ze de voedingen die ze gemist heeft aan het inhalen is. Ze zit normaal op 1000 cc in 5 voedingen, fruit en groente om te oefenen. De dagen dat ze ziek was, ongeveer 4 dagen, heeft ze maar 300 cc gegeten. Nu wil ze opeens weer 's nachts een fles! En daarmee komt ze excl fruit/groente (die krijgt ze dus ook) op 6 voedingen van 200 cc. Zou dat kwaad kunnen?

groeten

muts

ik denk niet dat het kwaad kan hoor.

Ze heeft gewoon honger nu!



Knuffel voor haar (en voor jou want jij maakt je nu om alles zorgen denk ik ;-), je bent moeder he!)

Thanks Lydia!

Jij ook veel beterschap met Lev! Zo zie je maar wat voor bacterieen er door die kleine lijfjes getorpodeerd worden!

Ik heb een mail gestuurd naar Friso, zij zullen het wel weten toch?

Ik maak me niet zoveel zorgen, ben allang blij dat ze weer eet en honger heeft! Dat van die liter KV hoor je trouwens alleen hier, op de CB hadden ze daar nog nooit van gehoord… maar die vertrouw ik niet altijd even goed dus vandaar…



tot zaterdag!

gr

muts

Ze zeggen dat dat ivm de niertjes is hé van die liter :think:

En als je nu eens 6 flessen maakt met extra water en dus wel de schepjes van kv voor een liter??

Extra vocht is nooit weg…

Of rooibosthee,dronk elies ook met bakken toen ze net van de buikgriep af was :thumbup:



Wel fijn dat het beter gaat!! :dance:

Vannacht heeft ze weer lekker doorgeslapen!

Ondertussen ook bericht van Friso:



**

Bedankt voor uw e-mail van 8 januari over Friso 1 Normaal.



Het klopt inderdaad dat bij flesvoeding 1 liter klaargemaakte voeding de maximale hoeveelheid is. Met meer dan 1 liter voeding krijgen kindjes ook meer eiwitten met de voeding binnen en dit kunnen de nieren nog niet goed verwerken.

Wanneer u een keer boven de liter voeding uitkomt dan is dit geen probleem. Maar het is beter om niet dagelijks meer te geven dan 1 liter. In dat geval kunt u bijvoorbeeld ook 180 ml water aanhouden maar dan met 5 schepjes voeding, wanneer u nog 6 flessen op een dag geeft. Dan krijgt uw kindje wat extra vocht binnen maar niet meer voeding



**

Nou dat weten we dan ook weer, ze krijgt dus gewoon extra als ze dat nodig heeft af en toe.



gr

muts