Ziek en eten, help!

Onze meid is vrijdag begonnen met spugen, zondagavond had ze er ook diarree bij. De laatste dagen ging het ietsjes beter en bleef het weinige eten binnen, maar gisteren begon het weer. Ze ziet zo wit als een vaatdoek, ze zit alleen op de bank en eten krijg ik er echt niet in. Drinken lukt nog wel.

Ik weet niet meer wat ik moet doen. Haar dan maar niks laten eten? Of dwingen te eten, maar ook dat lukt niet. En als je er wel wat in krijgt, dan begint ze uit pure protest te kokhalzen en te spugen. Dit is al de vijfde dag dat ze amper gegeten heeft. Hoe moet ik hiermee omgaan? :frowning:

jippie, drinken is vele malen belangrijker dan eten, dus maak je daar niet al te druk om.

Zodra ze zich weer beter voelt komt dat eten vanzelf wel.

Onze dokter zegt altijd: vraag gewoon wat ze lust, en probeer anders wat gewone chips te geven. Krijgt ze toch wat zouten binnen die natuurlijk wel belangrijk zijn.

of anders bouillon proberen?

Ik geef inderdaad wat ze lust of waar ze zin in heeft, zolang het niet vet of te zoet is. Want dat lijkt me niet zo goed voor haar maag. Maar ze neemt er hooguit één hapje van en vervolgens zit ze er de rest van de dag mee te klieren. Ik heb soms ook wel een beetje het idee dat ze het als machtsmiddel gebruikt. Als je het weghaalt, begint ze te gillen dat ze het wel wil hebben. En ze voelt natuurlijk haarfijn aan dat we machteloos staan en haar nergens toe kunnen dwingen.

Als je helemaal niet eet, knap je toch ook niet op als je ziek bent? Dan lijkt mij dat je alleen maar zieker wordt…

Nou, als ik zelf ziek ben moet ik ook echt niet aan eten denken (Heb net buikgriep gehad :sick: ).

Eerlijkwaar drinken is belangrijk, zolang dat erin gaat is er ‘niks’ aan de hand. Ze krijgt vanzelf weer trek, je kan er goed een dikke week flink beroert van zijn. Vooral niet dwingen te laten eten, dat werkt averechts, als je zelf voelt dat je het niet aankan om te eten wekt het alleen maar kokhalzen etc op en daar wordt je niet sneller beter van. lekker laten uitzieken, geven waar ze om vraagt tot bepaalde hoogte en lekker op de bank laten liggen.

Beterschap

Drinken is echt belangrijker dan eten.

't is moeilijk maar je moet denk ik echt proberen om geen druk op het eten te leggen. Zolang jij er druk op legt, heeft zij een machtsmiddel in handen. En dan gebruikt ze het ook!

Bouillon is inderdaad een idee, ze hebben ook pakjes drinken met voedingswaarde bij de apotheek. Vraag anders advies aan de huisarts, aangezien het nu wel een aantal dagen aanhoudt.

Zeker niet gaan forceren, dan kan ze het -op deze leeftijd zeker- als een machtsmiddel gaan gebruiken. Goed laten drinken.

Als ze weer opgeknapt is vraagt ze echt wel weer een keer om eten.

Wel gewoon aan tafel laten zitten als jij/jullie zelf eten en ook iets voor haar neer zetten, maar verder niet erover hebben, hoe moeilijk ook.

Succes!

@Jippie wrote:

Ik geef inderdaad wat ze lust of waar ze zin in heeft, zolang het niet vet of te zoet is. Want dat lijkt me niet zo goed voor haar maag. Maar ze neemt er hooguit één hapje van en vervolgens zit ze er de rest van de dag mee te klieren. Ik heb soms ook wel een beetje het idee dat ze het als machtsmiddel gebruikt. Als je het weghaalt, begint ze te gillen dat ze het wel wil hebben. En ze voelt natuurlijk haarfijn aan dat we machteloos staan en haar nergens toe kunnen dwingen.

Als je helemaal niet eet, knap je toch ook niet op als je ziek bent? Dan lijkt mij dat je alleen maar zieker wordt…

Dit is niet waar. Als zij een maag-darmvirus heeft moet dat eerst uit haar lichaam, dat doet het lichaam zelf door het braken en de diarree. Dan kun je er wel van alles in willen stoppen, maar als de maag en darmen compleet van slag zijn heeft dat geen zin. Die hebben ook rust nodig, gun dat ze, want juist van herhaaldelijk braken voel je je zieker dan van het niet eten. Zoals gezegd: ze eet wel weer wanneer ze zich daar goed genoeg voor voelt. Laat haar voor nu maar even ziek zijn. :slight_smile:

Bedankt voor jullie tips!

Ze heeft net alles weer uitgespuugd, dus haar maag is behoorlijk van streek. Ze klaagt zo nu en dan ook over buikpijn.

De diarree was eenmalig, zondagnacht. Sindsdien heeft ze daar geen last meer van gehad.

Drinken wel ze op zich wel, maar tijdens het braken komt dat toch net zo hard weer naar buiten?

Hoe voorkom je dan dat ze uitdroogt? Of valt dat mee als ze er geen diarree bij heeft?

Ze heeft verder geen koorts. Ze is wel hangerig, maar ze zit wel gewoon rechtop.

Bah, niks aan als je kindje ziek is… :frowning:

Er heerst nu buikgriep, maar als je het niet vertrouwd moet je de huisarts bellen. Verder kan je kijken of ze ors binnen krijgt tegen uitdroging, maar Anne ging daar vroeger nog meer van overgeven omdat ze het vies vond (ik vind het ook niet ‘lekker’). Kleine beetjes laten drinken vaak op de dag. Niet in 1 keer een beker leeg laten drinken, dat is ook belangrijk.

Nee het is niet leuk om je kindje ziek te zien, veel sterkte.

Bij de apotheek kun je Domperidon zetpillen halen, dit is voor misselijk en braken. Dit zorgt ervoor dat haar maag wat tot rust komt en ze weer kleine beetjes binnen kan houden.

Ik weet niet hoe zwaar ze weegt? Boven 15 kilo mag ze zetpillen van 30mg en die zijn vrij verkrijgbaar. Onder 15 kilo moet ze zetpillen van 10mg en die zijn op recept nodig.

Qua eten aanbieden zou je ook vloeibare dingen kunnen aanbieden, zoals vla en appelmoes en waterijs, dan krijgt ze ook vocht binnen.

Sassie Bedankt voor de tip. Onze meid weegt 20 kg. Dus dan kan ik morgen altijd even naar de apotheek, als ze dan nog overgeeft.

Appelmoes is inderdaad ook een goed idee, dat lust ze graag.

Vandaag heeft ze goed gedronken. Vanmiddag rond een uur of 14 alles uitgespuugd en daarna gelukkig niet meer. Dus het drinken blijft in ieder geval binnen. Ze heeft verder alleen een paar hapjes beschuit met jam gehad, verder nog niks. Maar vanavond was ze wel wel een stuk vrolijker dan vandaag overdag. Dus ik hoop dat ze morgen weer iets meer eten binnenhoudt.

Zeemeermin Het drinken is er sinds 14 u allemaal in gebleven. Ze heeft appelsap gehad en roosvicee. Ze heeft de neiging om een beker in één keer leeg te drinken, dus even opletten dat ze kleine beetjes per keer doet. Is die ORS vrij verkrijgbaar? Want ik had op internet gelezen dat dat altijd op recept gaat, omdat het met de verhoudingen en hoeveelheid nogal precies komt.

Bedankt voor jullie tips en medeleven! Toch fijn dat je het hier kunt vragen, als je even met de handen in het haar zit en niet meteen een huisarts wilt bellen. :-*

Ik heb het nooit gebruikt, maar wellicht kun je aan die ORS wat limonade oid toevoegen, zodat het minder vies is (als dat mag)?

Nog even een update:

Vandaag zit onze meid weer vol leven, gelukkig. Ze viel vanochtend op haar cracker aan, ze heeft goed gedronken en vanavond weer een klein beetje warm eten gehad. Alles is binnen gebleven, dus het gaat de goede kant weer op.

Ik ben er wel erg blij om. Normaal is ze binnen twee dagen weer helemaal beter, maar nu al sinds vrijdag ziek. Dus dan begin je je toch een beetje zorgen te maken, zeker als dat spugen maar doorgaat en ze niks aan eten en drinken binnenhoudt. Maar we hebben het ergste gelukkig achter de rug.

Nogmaals bedankt!

Fijn dat het weer goed gaat :thumbup:

Als je twijfelt over dat uitdrogen dan kan je haar ook ORS drank (verkrijgbaar bij drogist /apotheek) geven. Dat is een drankje met zout en suiker. Maar met een kop bouillon en een glas zoete drank (zoals appelsap) krijg je hetzelfde effect. Het is maar waar jij je goed bij voelt. Vooral kleine slokjes laten drinken, dit blijft er meestal beter in dan een groot glas in 1 keer.

Beterschap voor je meisje!!

Fijn dat we kunnen helpen / geruststellen!

Die ORS is vrij verkrijgbaar. Het zijn zakjes voor een hele kan water. Daar kan je je dochter de hele dag door wat van laten drinken. Meeste drogisten hebben het wel, apotheek heeft het zeker.

Als Lars zo ziek is laat ik hem steeds slokjes drinken, geef ik hem stukjes banaan of geraspte appel, appelmoes, vla. Net als wat Sassie zegt… daar zit ook vocht in.

@D. wrote:

Ik heb het nooit gebruikt, maar wellicht kun je aan die ORS wat limonade oid toevoegen, zodat het minder vies is (als dat mag)?

Ja, dat mag. Zou het zeker doen, want ORS is niet lekker van smaak!