zie dit nu pas

Wist echt niet dat er ook een pubertopic was.

Ik ben moeder van 3 kinderen,dochter van 18 jaar,dochter van 14 en zoontje van 4 jaar.



Momenteel volg ik een pubercurcus via STEK en het werkt echt.

Ik zou de dingen die ik daar leer hier kunnen delen met de puberouders.

Roept u maar

Interesse???



Groetjes,Maria

Ben wel benieuwd :mrgreen:



Mijn oudste is al uitgepubert…mn jongste puber is een vreselijke lieverd…

en de middelste…(dochter van 17) pubert voor 3…



Spijbelen bij het leven…te veel drinken (hoewel dat sinds het anti-alcoholvriendje in beeld is een stuk beter gaat :lol: ),

roken…lak aan alles en iedereen…

maar oweej als we geen rekening houden met haar!!!



Zit wel een verhaal aan vast…en ze gaat ook naar de GGZ nu.

Haar vader is overleden toen ze 14 was en in tegenstelling tot haar oudere zus,

die zich op school heeft gestort…deed zij helemaal niks meer…

Het lijkt of ze er nu langzaam uit klimt…maar ze kan ook zomaar weer terug vallen…

Door dit gegeven vind ik het soms best moeilijk met haar om te gaan…

Wil ruimte geven voor fouten, voor rouw, voor verdriet, noem maar op…

maar wat is gdrag door het verdriet…en wat is puur puberen…

En helpt een strenge aanpak…of trap je haar daar juist mee terug in dat gat waar ze probeert uit te klimmen…

Wat ik heb geleerd op de curcus is dat het belangrijk is ze overdreven te belonen voor hun goede gedrag.

De fouten bespreekbaar maken,dus echt benoemen aangeven dat ze jou als ouder daarmee gekwetst heeft etc etc,het werkt niet als je gaat roepen Jij hebt dit gedaan en JIJ hebt dat.

Nee benoemen wat het voor jou doet,bijvoorbeeld IK ben gekwetst door die actie,IK voel me rot door wat jij net tegen mij zei.

Ze trekken zich namelijk niets aan als je hen gaat verwijten maar wel als je benoemd wat het met jou doet.



De goede dingen benadrukken,oooh wat goed van je dat…

Ik vind het fijn dat jij …

Steek ze een veer in de kont,ze groeien daarvan en zullen op een gegeven moment uitkijken naar die positiviteit die het met zich meebrengt als ze het wel goed doen.





Regels zijn er om nageleeft te worden daarover duidelijke afspraken maken en eventuele sancties ook.

de straf die eraan hangt als ze bijvoorbeeld drinkt kan zijn dat ze geen internet meer heeft voor een week,pak je haar daar niet mee dan een week mobiel afnemen of week niet naar buiten.

Vaak gaan ze dan overdreven goed hun best doen om jou te verleiden de straf op te heffen.Belangrijk is dan om te zeggen Ik ben blij dat je inziet dat dit gedrag niet kan,Ik ben er erg verdrietig over maar die straf dat is een afspraak en ik houd me een mijn afspraken ,als jij dat voortaan ook doet is zo’n straf als deze niet meer nodig.



Ga niet in conclaaf met je puber,heeft geen zin,zij denken toch dat je dom bent en dat alleen hun mening de goede is.



Ja,ik ga niet zeggen dat dit allemaal panklare oplossingen zijn maar het praten en luisteren naar mijn dochter en het belonen van goed gedrag en straffen van fout gedrag zonder in discussie te gaan werken hier wel heel goed.



Zelf ben ik nu al zover dat als onze dochter iets megafouts doet niet boos te worden op haar (laat ik in ieder geval niet merken)

Ik zeg wat het met mij doet en probeer de goede dingen te benoemen,dan volgt een straf (die vooralsnog niet nodig is geweest )



Nou ik hoop dat jullie de strekking van het geheel begrijpen,het is nu eenmaal moeilijker het te tikken dan uit te leggen in woorden.

mag ik de link van die cursus?

Hoi Stillewater,

Ik heb hem via Stek gevolgd en hij is van jeugdzorg.

Je kan informeren bij de jeugdzorg in je regio.

maria als je nog tips hebt ik sta er open voor.



Mijn dochter wordt over ene paar weken 13 en is niet demakkelijkste, nu heb ik geen klagen zover ik weet rookt ze niet en kwa jongens dat stelt nog niks voor. maar een grote mond en dwars dat ze is erg vermoeiend.



Er werd een training gegeven vanuit de middelbare school alleen vroegen ze hier 80 euro voor :shock: dat vondt ik toch een beetje gortig voor 2 avonden.



Heb de jeugdzorg hier al eens benaderd maar hadden geen trainingen rondom pubers.



Daarnaast zal mijn middelste ook zo wel echt gaan puberen die is er bijna 11. hoewel hij een veel rustiger karakter heeft als me dopchter verwacht ik zijn oubertijd iets makkelijker wordt :pray: