Welke zetpil/paracatemol mag ik voor een 5 weken oude baby gebruiken?
Of mag ik niks gebruiken?
Officieel volgens de verpakkingen mag je niks gebruiken. Ik zou als ik jou was overleggen met de huisarts als er paracetamol nodig dreigt te zijn. Bij de apotheek kan je 60mg paracetamol zetpillen kopen als het nodig is.
Bij de apotheek adviseren ze geen pcm voor de 3 maanden.
Van het cb kreeg ik het advies na zijn inentingen zetpil paracetamol 120 mg en dan de helft ervan te geven. Maar dat heb ik niet gedaan want hij had er niet zo erg last van, en ik heb geen flauw idee hoe je uberhaupt een zetpil door midden moet krijgen…
Dus volgens mij liever niets, en als het wel nodig is, een hele 120 mg denk ik.
Je kan bij de drogist zetpillen krijgen van 60mg en die mogen ze (als het nodig is!) vanaf de geboorte!
Hier ook wel 60 gebruikt met de eerst inenting :thumbup:
@littlewonder wrote:
en ik heb geen flauw idee hoe je uberhaupt een zetpil door midden moet krijgen…
Je kunt n aardappelschilmesje verwarmen en dan de zetpil doorsnijden :wink:
Ik heb vanaf de geboorte 60 mg paracetamol gebruikt bij Fieke bij bijv inentingen en koorts :wink:
Die kun je idd gewoon bij de apotheek halen :thumbup:
@moeder van 2 wrote:
@littlewonder wrote:en ik heb geen flauw idee hoe je uberhaupt een zetpil door midden moet krijgen…
Je kunt n aardappelschilmesje verwarmen en dan de zetpil doorsnijden :wink:
Ik heb vanaf de geboorte 60 mg paracetamol gebruikt bij Fieke bij bijv inentingen en koorts :wink:
Die kun je idd gewoon bij de apotheek halen :thumbup:
Euh... bij het doorsnijden er wel aan denken om in de lengte door te snijden. Anders krijg je een onjuiste dosis.
Zoals ook aangegeven kan je die 60 mg pillen gebruiken. Maar als het voor na de inenting is kan de verpleegkundige op het CB je vast wel adviseren.
Mijn dochter heeft direct na haar geboorte paracetamol gekregen omdat ze met de vacuum is geboren. Zal wel een 60mg pilletje zijn geweest. Als het echt, echt nodig is, lijkt het mij geen probleem.
Wat is er aan de hand dat je het wil gebruiken?
Riley heeft al 2 dagen verhoging (38,3), en grijpt constant naar zijn hoofdje (huilend.) alsof hij hoofdpijn heeft.
In het ziekenhuis deed hij dit ook na zijn geboorte (vacuumbevalling.)
Maar omdat de drogist in dit geval alleen maar vanaf 3 maanden heeft, ga ik morgen naar de apotheek vragen om 60mg zetpil, want dat gaf het ziekenhuis volgens mij toen ook…
je mag die van 120 ook gewoon door de helft snijden.
De kraamhulp hier die gaf dat advies.
Want je krijgt het doosje van 3 maanden nooit meer op.
En 2 stuks erin duwen doe je ook niet vind dat zielig.
En die zei gewoon achterste stukje van de zetpil weggooien en met het puntje erin.
Etos verkoopt ze ook van 60 mg, en soms als ze wat ouder zijn kan 60 mg weer net genoeg zijn hoor dus op komen ze toch wel.
gr melanie.
Etos verkoopt ze niet vanaf 60 mg (ik werk er).
Vanaf 120 mg, en die zijn vanaf 3 mnd, tot 1 jaar.
Ik zou een baby onder de 3 maanden niet op eigen houtje paracetamol geven, maar eerst een HA of HAP raadplegen. Desnoods alleen telefonisch.
En wat ik hier ook al las, een zetpil (of elk ander tabletje) door de helft is eigenlijk nooit goed. Zo’n tablet of zetpil word nooit helemaal homogeen gemengd en daardoor loop je de kans dat de dosering niet klopt.
En of je ze nu verticaal of horizontaal halveert dat maakt verder ook helemaal niet uit.
Ze kunnen niet boven en onder een gelijke hoeveelheid werkzame stof hebben en links en rechts niet…
Nu kan het bij een volwassene vaak niet zo’n kwaad, bij een baby zou ik er wat waakzamer voor zijn en niets gaan halveren maar gewoon de juiste dosering aanschaffen.
ik mocht Melinda die was toen 2 maand paracetamol geven alleen als het echt nodig was…
Bij de drogist kun je zetpillen van 60 mg krijgen