Een dezer dagen zal mijn nichtje bevallen. :dance: Daar wil ik dan graag snel op kraamvisite. Jasmijn wil ik dan meenemen. Maar Jasmijn is vorige week in contact geweest met een kindje dat de zesde ziekte heeft/had. De moeder wist nog niet dat haar dochtertje het had. De kans dat Jasmijn het over heeft gekregen zit er dus in maar dat openbaart zich pas 1 of 2 weken later. Zou het dan wel verstandig zijn om op kraamvisite te gaan. Ook al heeft Jasmijn nog nergens last van, ze kan het natuurlijk al wel bij zich dragen. Moet er natuurlijk niet aan denken dat we een pasgeboren baby besmetten :naughty: maar natuurlijk willen we ook graag gaan kijken (en niet pas over een paar weken). Zou het kwaad kunnen. :think:
Persoonlijk zou ik de gok niet nemen met de wetenschap dat ze het kan hebben…
Aan de andere kant voor hetzelfde geldt weet je van niks en ga je op visite en krijgt je kind het de dag daarna ineens…ben je al geweest…
Maar dan nog met het idee dat het kán zou ik niet lekker zitten :think:
Ik heb dit gevonden op internet. Je kan die 10 dagen dus even afwachten. Je zegt dat het al een week geleden was en misschien gaat ze pas over een paar dagen bevallen. Ik denk dat je dan wel heen kunt…
Zesde ziekte
De zesde ziekte (Exanthema subitum) wordt waarschijnlijk veroorzaakt door een virus en komt voor bij kinderen van zes maanden tot ongeveer drie jaar.
Incubatietijd
Ongeveer tien dagen.
Verschijnselen
Plotseling hoogoplopende koorts die drie tot vijf dagen aanhoudt. De temperatuur daalt even plotseling als hij gestegen is. Vervolgens lijkt het kind genezen, maar dan verschijnt de eerste uitslag. Deze uitslag lijkt op de mazelen en de vlekjes bevinden zich vooral op romp en gezicht. Overigens jeukt de uitslag niet. De ziekte gaat vaak gepaard met gezwollen klieren in de hals en op het achterhoofd.
Besmettelijkheid
Niet groot. Wijze van besmetting onbekend.
Verzorging
Er is geen speciale verzorging nodig. Als het kind beter is, mag het weer naar buiten.
Complicaties
Er komen geen complicaties voor.
Huisarts raadplegen
Bij koortsstuipen (plotselinge temperatuurstijgingen).
Bedankt! :thumbup:
Ze is trouwens nog steeds niet bevallen en Jasmijn is ook nog niet ziek dus we wachten nog maar even af.
Bas heeft de zesde ziekte ook gehad, de dokter zei ook dat de besmetting alleen in de eerste week kan plaats vinden. Wanneer de kleine plekjes krijgt is de ziekte niet meer besmettelijk, maar verlaat zo het lichaam.