Zembla docu over alcohol en jongeren. erg interessant!!

http://beta.uitzendinggemist.nl/afleveringen/996581-comazuipen



Ik zag laatst op de publieke omroep een erg interessante documentaire. Het ging over dat kinderen van 13/14 geen uitzondering meer zijn als ze drank drinken. En dan niet een biertje, maar stevige mixen, likeuren en rum e.d. Doordat ze gaan ‘atten’ (een glas alcohol snel achterover slaan en dit zo vaak mogelijk doen, tot kotsen en bewustzijnsverlies aan toe) zuipen steeds meer jongeren van 12(! ) 13(! ) 14(! ) en 15(! ) jaar zich in een coma.



Wanneer een jongere onder de 21(! ) drinkt, treedt er bij 5 glazen of meer al hersenbeschadiging op. Zeker als ze nog net voor de puberteit zijn (12) of in de puberteit zijn, krijgt men groeiachterstand en de hersenen worden nooit zo groot als bij volwassenen die als jongeren niet hebben gedronken. Ook zijn er behoorlijke concentratieproblemen, kan men de stof in de lessen slechter onthouden.



Kinderen (wat dat zijn het) die zich eenmaal coma hebben gezopen, zijn dan dus een dag of 2 volledig van de wereld. Als ze bijkomen zijn veel lichaamsfuncties verstoord. De lever draait overuren en heeft behoorlijke beschadigingen opgelopen. Zo ernstige beschadigingen dat ze minimaal een jaar GEEN DRUPPEL alcohol mogen nuttigen.

Wanneer ze dat wel doen, merken ze direct effecten op hun lichaam, lever en brein.



Een meisje (14!!) in de documentaire had zich door middel van ‘atten’ in een coma gezopen. Ze deed gymnasium, maar werd in de maanden erna teruggezet naar HAVO omdat ze het lestempo niet kon bijhouden. Ze kon zich niet concentreren en de lesstof onthouden. Ook verbanden in bijv. wiskunde zag ze niet meer goed zei ze zelf. Ze snapte er gewoon niets meer van.

Doordat ze in een coma was geraakt, waren haar spieren verslapt. Ze had een tijd in een rare houding gelegen en daardoor was haar kaak ontwricht. Hier had ze na een paar maanden nog steeds last van.



De moeder van het meisje gaf toe dat het meisje af en toe thuis alcohol dronk. Dat vond ze beter; het ‘leren drinken’ argument. Ook nu haar dochter zich in een coma had gezopen, vond ze dit nog steeds een goed argument.



Er werd ook een jongen van 11!!! de alcoholpoli binnengereden. Zijn ouders hadden hem nog nooit alcohol gegeven, hij taalde er thuis ook niet naar zeiden ze. Toch had ook deze jongen zich in een coma gezopen… De jongen moest van zijn ouders met zijn neus voor de camera, want ze wilden dat andere mensen hiervan leerden. Dus de jongen moest met frisse tegenzin allerlei vragen beantwoorden.



De arts van de alcoholpoli vertelde dat het eigenlijk van de zotte is dat NL een leeftijdsgrens van 16 voor bier en 18 voor sterke drank hanteert. Niet alleen komen jongeren veel te gemakkelijk aan alcohol, maar de leeftijd an sich is gewoon te laag. Minimaal 18 of liever nog 21 is veel beter. Amerika heeft die grens een stuk beter staan. Onder de 21 alcohol drinken, is gewoon je hersens stuk maken, is de conclusie die ik trek uit zijn woorden.



Dat jongeren zich trouwens comazuipen, komt doordat onder de 18/21 (weet ik niet precies meer) het lichaam anders reageert op alcohol, dan bij volwassenen. Volwassenen worden slaperiger, naarmate ze meer drinken. En stoppen dan vanzelf. Jongeren worden niet of in veel mindere mate slaperig. Daardoor voelen ze de grens niet aankomen. Ze drinken en drinken en drinken door, totdat het lichaam ineens knock-out gaat en ze dan dus in coma zijn.



De tendens van de afgelopen jaren was dat je als ouders je kinderen moet ‘leren’ drinken. En dat verbieden een averechts effect had.



Maar nu blijkt dat juist het omgekeerde waar is: jongeren die verboden zijn om te drinken, hebben minder problemen met alcohol dan jongeren die thuis wel mee mogen drinken!

Ja klopt inderdaad, een tijd geleden stond er ook een artikel over op Kiind. Vond ik wel duidelijk, zal es kijken of ik hem terug kan vinden.

http://www.kiind.nl/articles/181/Omgaan_met_alcohol.html



kijk, daar is ie. Ik had er nooit eerder echt bij stilgestaan dat dat ene glaasje wijn dat ik bij het eten weleens drink, of zoals van de zomer lekker even de tuin in met een roseetje, dat dat ook al van grote invloed is.