zelluf willen eten betekent minder eten?

Mijn dreumes is in het stadium dat de voorkeur is om alles zelf te doen. prima natuurlijk. Eten dus ook. Dus avondeten met een lepel en fruit het liefst in de hand.

Maar, als ie zelf eet eet ie veel minder! Vooral de fruithap ging voorheen goed: ik pureerde meestal 2 stuks en binnen no time gingen dit erin als koek. Nu krijgt ie dus een appel op de hand of in stukjes in een bakje en hij vindt het geweldig, maar er gebeuren ook andere dingen mee behalve opeten :wink: Hetzelfde geldt voor avondeten; voeren is eigenlijk het meest efficient, maar ook nu wil hij liever niet meer dat ik hem nog tussendoor een hapje geef. Hij wil het echt zelluf doen :roll:

hoe ging dat bij jullie, hoeveel fruit en avondeten eet jullie dreumes eigenlijk nog nu?

Oja, toen ik nog mocht ‘voeren’ ging er zo een bord groenten leeg, nu een paar hapjes. Ik schep het wel zelf op een lepeltje, dan mag hij het zelf in zijn mond stoppen, maar na 5 happen maximaal is het over. Nouja, dan toch niet :slight_smile: Het toetje mag ik gelukkig nog wel aan hem geven, ik vermoed dat hij anders ook dat amper meer eet. Brood eet hij zelf, en dat eet hij prima, dus hij komt niet om van honger, maar groenten is wel een stuk minder.

Wat ik bij fruit doe is een appel in 4 stukken, die krijgt hij dan om beurten, allemaal tegelijk wordt niks, maar steeds 1 stuk gaat prima. En bananen kan hij ook goed zelf eten. Kiwi’s in schijven gaat ook goed zelf.

Hier mag mijn dochtertje al heel erg lang zelf knoeien/eten, zo rond een jaar ben ik daarmee gestart.



Genoeg is genoeg !!



Als wij bijvoorbeeld weg gaan of om wat voor reden geen maaltijd op tafel kunnen zetten, krijgt ze een potje komt niet vaak voor, maar dan eet ze heel dat potje op. Terwijl als ik kook ze 1 aardappel eet en wat groente, en 1 hapje vlees ofzo.



Maar ben daar heel makkelijk in, als ze klaar is dan is ze klaar. Dan nog proberen met een lepeltje proberen wij hier niet waarom nog meer erin proppen als ze aangeeft klaar te zijn.





Met fruit hier geen problemen, ze eet makkelijk 2 stuks fruit per dag.

Snij het meeste fruit in blokjes klein, en die eet ze dan zelf op met een vorkje, en er is nog nooit fruit blijven staan hier.

ella eet ook al een poos zelf, de ene keer meer en de andere keer minder. ik help soms mee, een hapje tussendoor :wink: ook hier hoeft het bordje niet leeg, genoeg is genoeg! zo voorkom je ook dat kinderen eten gaan weigeren, niet teveel fokkussen op een leeg bord.

Jana eet nu ook al een tijdje zelf.



Vooral omdat elke keer als ik haar eten gaf ze helemaal niks wou eten en het elke keer op huilen uit liep. Vanaf toen heb ik gezegd, dan maar zelf eten en hopen dat ze zo wat binnen krijgt.



De ene keer eet ze normaal, de andere keer eet ze misschien 1 a 2 happen.



Als er dagen zijn waarvan ik denk nu moet ze echt wat eten ga ik met haar achter de pc zitten en kijk met haar naar hopla, of iets dergelijks, dan krijg ik er meestal nog al wat hapjes in :wink:



Maar zo lang ze geen honger heeft en niet erom vraagt laat ik haar zelf eten. Bij Jana is wel duidelijk waar ze voorkeur aan geeft.



Pasta !! Zet er een bord pasta voor en dat gaat geheid leeg :thumbup:

L.R. eet tegenwoordig ook zelf, maar ik voer hem wel tussendoor. Hij krijgt zijn eigen lepel en zijn bord en mag zelf aanklooien. Tussen zijn eigen “happen” door voer ik hem. Zo krijgt hij toch genoeg binnen.

Ik heb nooit gevoerd, ze mochten gewoon direct zelf, met de handjes, gaan eten. Toen ze rond een jaar waren gingen ze met bestek eten en werd het idd ook hier minder. Met fruit heb ik dat opgelost door het gewoon vaker aan te bieden; om 9.30u een bakje, uurtje later weer, na de lunch nog wat, voor het avondeten een bakje met bijv reepjes paprika enz. Dan kregen ze toch nog wat extra binnen.

Denk je eraan dat kindje nu ook minder nodig hebben, omdat ze ook minder groeien. Ik zou zijn ik-ben-vol-grens accepteren, daar heeft ie later ook veel plezier van ivm overgewichtproblemen.

Herkenbaar! Hier eet Niels al een hele tijd ‘zelf’. Ik help wel wat wat hij morst enorm maar het eten gaat nu (even afkloppen) beter dan toen ik hem voerde, toen kreeg ik het er alleen in als hij gehypnotiseerd was door de tv…



Wat je kunt proberen is hem tussendoor wat lepeltjes te voeren als hij dat accepteerd, zo kan hij het zelf doen met een betje hulp van Ma(gg)mi. :wink:

@blue_fairy wrote:

Denk je eraan dat kindje nu ook minder nodig hebben, omdat ze ook minder groeien. Ik zou zijn ik-ben-vol-grens accepteren, daar heeft ie later ook veel plezier van ivm overgewichtproblemen.




Is leuk hoor, maar als mijn kind zelf eet, en weinig eet, dan betekent dat nog niet dat hij vol zit. Dus die ik-ben-vol-grens gaat hier dus niet op als hij minder of weinig eet omdat hij het zelf wil doen.



L.R. eet altijd 2 boterhammen (zowel ontbijt als 2 boterhammen als lunch) en met een beetje pech wil hij nog een derde ook. Als ik zie dat hij doordat hij zelf wil eten minder dan 1 boterham binnenkrijgt, kan ik gerust zeggen dat ik hem voer omdat hij gewoon niet genoeg eet naar zijn mening. Want hij komt een uur later weer voor eten. En ik weiger, juist ivm risico op overgewicht, hem de hele dag door te laten eten. Er zijn 5 momenten om te eten en niet om het uur de hele dag door.

@Debbie & Lana wrote:

L.R. eet altijd 2 boterhammen (zowel ontbijt als 2 boterhammen als lunch) en met een beetje pech wil hij nog een derde ook. Als ik zie dat hij doordat hij zelf wil eten minder dan 1 boterham binnenkrijgt, kan ik gerust zeggen dat ik hem voer omdat hij gewoon niet genoeg eet naar zijn mening. Want hij komt een uur later weer voor eten. En ik weiger, juist ivm risico op overgewicht, hem de hele dag door te laten eten. Er zijn 5 momenten om te eten en niet om het uur de hele dag door.




En hoe krijg jij hem gevoerd dan? Ik heb ook heel vaak het idee dat zoonlief niet vol zit. Het zint hem dan gewoon niet. Ik weet alleen niet wat niet zint. Of het beleg, of de stukjes brood, of juist niet… Echt heel irri… Maar als ik hem dan wil “helpen” (lees stukje brood in zijn mond wil doen) dan draait hij zijn hoofd weg en zegt: taarre etuh (klaar met eten). Maar vol, nee zeker niet. Het blijft dan mopperen tot het fruit. Hij vraagt soms zelfs net na het ontbijt al weer om.

Hier vanaf 6 maand rapley en sinds kort met bestek.



Sinds ze wat minder groeit eet ze minder maar ik vind dat prima :thumbup:

Zijn brood eet hij inmiddels helemaal zelf, maar daar doe en deed ik nog steeds smeerbaar spul op. Pindakaas, smeerkaas, smeerworst enz. Dan kan hij moeilijker het beleg eraf halen, hij probeert het overigens nog steeds :lol:



's Avonds geef ik hem een lepel in zijn hand, en zelf heb ik ook een lepel. Iedere keer als hij een “hapje” neemt met zijn lepeltje, dan ga ik er direct achteraan met mijn lepel. Tis een kwestie van opletten en kijken wanneer je kindje het minder in de gaten heeft dat jij hem tussendoor voert.



En die kleine van mij geeft echt wel aan wanneer hij vol zit, dan kiepert hij zijn bord van zijn blad af :snooty: :lol: En dan krijg ik dus echt met geen mogelijkheid meer een hapje in zijn mond hoor, hij slaat de lepel dan gewoon weg :roll:

Wat hier nog steeds gebeurd is dat hij zijn brood in stukjes in een schaaltje krijgt en dat wordt dan of op tafel gezet als hij rond loopt, of in de box als hij in de box zit. Als ik hem in de stoel zet dan gaat hij zitten klieren met het eten.



Wat je ook kan doen is je kleine in de stoel zetten, en zelf iedere keer 1 stukje brood op zijn blad leggen, zodat hij het zelf kan pakken en in zijn mond kan doen. Zo doet hij het toch zelf en heb je er nog een beetje zicht op hoeveel hij eet.

Dan doen we toch wel ongeveer hetzelfde. :think: Hier is het erg afhankelijk van het beleg dat op de boterham zit hoeveel meneer eet. Maar op dit moment kan ik geen beleg vinden dat hij graag wil. Hij vraagt om kaas of hagelslag, maar eet dan vervolgens maar 2 stukjes. :roll:



Ik zet hem heel soms voor de tv met een boterham als hij heeeeel slecht heeft gegeten tot dan toe. Dan weet ik dat er zeker 1 snee ingaat. :shifty:

Tsja als ze zelf gaan eten komt er meer bij kijken dan alleen mondje open, ze moeten nu kauwen, afhappen, nieuw pakken.

Hier ook in het begin minder, maareh Toen Jorre niet meer geholpen wilde worden ging er ook niets meer in :roll: dus dan maar zelf doen dan gaat er tenminste wat in, het werd steeds meer en hij eet nu gewoon, op uitzonderingen na, zijn brodje leeg, met vorkje, lepel en handjes :inlove: als het maar naar binnen gaat :wink: