Sara en ik zijn alleen, waardoor Sara veel aandacht krijgt. En ze vraagt nog meer aandacht. Ik wil haar zelfstandiger maken. Als ze beneden speelt dan is ze vaak nog vooral bezig met aandacht vragen van mij ipv dat ze lekker bezig is. Ik merk nu dat ik de neiging krijg om al haar speelgoed maar naar boven te doen. :shifty: Maar dat vind ik ook geen oplossing, want ik vind het ook gezellig als ze beneden is. Mijn idee is om haar gewoon in de weekenden even een half uurtje naar boven te sturen om zelf te spelen. Ze heeft een speelkamer naast haar eigen slaapkamer namelijk met voldoende zooi om zich mee te vermaken. Maar is dat de oplossing?
Wie weet hoe ik van het continue aandacht opeisen af kan komen?
Het is moeilijk/lastig om zo’n patroon te doorbreken.
Wat misschien een idee is, om een kwartier tijd-voor-je-alleen in stellen.
Ineens een half uur is misschien wat te lang.
Je kan een kookwekker gebruiken om die tijd aan te geven of zeggen van tot de grote wijzer op bijv. de 12 staat , is het tijd-voor-je-alleen tijd.
Haar boven laten spelen is ook een optie.
Maar zichzelf vermaken terwijl jij ook gewoon in de kamer bent, lijkt mij moet ook kunnen.
Ik zou het allebei gaan doen.
Eerst leren dat ze zelf gaat spelen, desnoods even vijf of tien min meespelen, en dan zeggen dat jij nu iets anders gaat doen. Zo een beetje afwisselen en het opbouwen.
Daarnaast is het boven spelen ook een goed plan hoor. Hier stuur ik ze ook weleens naar boven (of buiten), als ik gewoon behoefte heb aan wat rust en zij heel druk zijn. Het lijkt me wel lastiger omdat zij alleen is, hier hebben ze altijd wel iemand om mee te spelen en ze spelen dus ook niet graag alleen (maar dat is misschien ook gewenning?).
Thx beide! Als Sara een vriendinnetje te spelen heeft dan gaat ze wel vaak direct naar boven inderdaad. Ik ga de tips proberen.
Wat hier ook helpt/heeft geholpen:
Positief benoemen en belonen.
Dus duidelijk aangeven wat er gaat gebeuren
“Mama zou het fijn vinden als jij nu even zelf gaat spelen, dan gaat mama even de keuken opruimen/was opvouwen.
Als ik dan terugkom, gaan we samen eten koken, mag jij mama meehelpen.”
Vaak hielp dat hier op 2 manieren:
- ze konden iets voor zichzelf doen terwijl ik in de buurt bleef.
- ze vonden het geweldig om mee te helpen, waardoor dat al een beloning was, maar waren het vaak na 10 minuten al wel weer beu en gingen dan uit zichzelf iets zelfstandig doen (puzzeltje, boekje, spelletje)
En dan veel het gedrag prijzen wat ze lieten zien, want daardoor gingen ze dat gedrag dan weer veel vaker laten zien.
Hoop dat het werkt, weet er alles van helaas, maar dat gaat hier een stuk beter, ligt ook aan de leeftijd.
Succes ermee