zelfstandig douchen

Vanaf welke leeftijd laten jullie je kind zelfstandig douchen/badderen???

Hier vanaf een jaar of 7. Ik leg wel het ondergoed en de pyama klaar, en zet de kranen aan, zodat ik zeker weet dat de temperatuur van het water goed is. Maar verder doen ze het zelf. Vinden jullie dat te jong?? Of doen jullie het al eerder??

Soms voel ik mezelf namelijk een beetje streng. Ze vinden het niet altijd leuk dat ze het zelf moeten doen, maar ik vind dat ze het wel moeten kunnen :think:

Ben benieuwd naar jullie mening.

Hier al eerder hoor, maar ze vinden het hier wel prima. Ik denk vanaf een jaar of 4,5 voor de oudste en jongste, de middelste heeft wat langer hulp nodig gehad, hij vanaf 5,5 a 6 jr denk ik.

Ik vind dat je van een 7jarige prima kunt verwachten dat ze zelf douchen. Wel help ik met haren drogen, zeker nu vinden ze die koude natte haren in hun nek echt heel vervelend.

Bij ons op school douchen ze vanaf kerst in groep 3 zelfstandig na de gym. Dan zijn ze rond 6/7 jaar, dus moet kunnen denk ik!

mijn dochter is 2,5 en douchet alleen, wel droog ik haar af en was ik haar haar maar verder zeept ze zichzelf in en houdt ze de douchekop vast. ze speelt dan lekker en roept als ze klaar is. ik controleer dan even of ze haar gezicht heeft gewassen enzo. gaat prima op deze manier.

gr Leonie

@Leonie1979 wrote:

mijn dochter is 2,5 en douchet alleen, wel droog ik haar af en was ik haar haar maar verder zeept ze zichzelf in en houdt ze de douchekop vast. ze speelt dan lekker en roept als ze klaar is. ik controleer dan even of ze haar gezicht heeft gewassen enzo. gaat prima op deze manier.

gr Leonie

Idem als bovenstaand. Weet niet precies wat je met zelfstandig bedoeld,maar hier sta ik er al heeeeel lang niet meer de hele tijd bij. Douche gaat aan, jongens gaan staan of zitten (douchen vaak samen) en spelen op de grond (geen douchebak,dus water loopt direct weg).

Ik loop heen en weer,dus zie ze af en toe staan…maar verder zoeken ze het zelf maar uit.

Kom even langs om shampoo in te smeren,maar dat zouden ze ook zelf kunnen…idem met wasgel (doen ze ook af en toe zelf,maar moet kijken dat ze niet meteen de fles leeggieten).

Afspoelen gaat vanzelf…

Douche uit, Eli drogen we af en Jo doet het tegenwoordig zelf.

Pyama’s liggen klaar in hun"“kleedkamer”. Helpen Eli nog in zijn pyama,maar Jo start vaak zelf al.

Eli zou het kunnen,als we 3 uur de tijd hebben,want meneer is al om een scheet afgeleid.

Nu zijn ze 3 en 5,maar douchen al “alleen” vanaf het moment dat ze stabiel kunnen staan en goed kunnen communiceren (roepen, praten,geluid maken, ik ze kan zeggen dat ik even in de kamer ernaast bezig ben,enz.enz).

De thermoskraan hangt te hoog voor ze, douche hangt ook hoog vast aan de muur en als ze vallen of uitglijden,dan gebeurt dat ook waar ik bij sta en ben dan ook te laat…

Meestal zitten ze op de grond of gehurkt te spelen…ben altijd binnen een straal van enkele meters…

eh…

Peter en Niek douchen beide al zelf… Peet help ik nog wel met haren wassen want dan springt hij zo ongeveer als door een bij gestoken onder de douche weg.

Maar Niek kan alles zelf en die is 6… komt ze zelfs trots vertellen dat ze heel voorzichtig en met alleen water haar truffie heeft gewassen en dat ze haar billen niet is vergeten :mrgreen:

Ik ben erg van de zelfstandigheid en zeker met 4 kids te badderen, scheelt het gewoon als ze dat zelf kunnen.

met 5 dus en dan enkel nog harenwashulp… 7 is dus zeker niet te jong, kom op zeg. :shifty:

hier douchen de oudste 2 (6 en bijna 5) ook regelmatig alleen hoor.

Ben dan vaak wel op de verdieping, al was het maar om ze er weer onderuit te ‘bonjouren’ omdat ze het wel erg lekker vinden dat douchen :mrgreen:

Ze vinden het nog wel heel gezellig als 1 van ons erbij is hoor. Beetje kletsen terwijl zij zich wassen en soms doen we dat ook wel, maar niet elke keer. Al scharrel ik over het algemeen wel rond boven/ ben ik bezig met 1 van de andere heren.

Wat overigens regelmatig gebeurt is dat de jongste in het kleine badje (die dan weer in het grote bad staat) zit en 1 van de oudsten onder de douche staat.

Afdrogen doet de oudste helemaal zelf, bij de middelste help ik alleen even mijn zijn rug, dat vindt hij nog lastig. Daarna pyjama aan enzo doen ze zelf.

mijn oudste ook toen hij 7 jaar was, dan willen ze ook niet meer met mama douche haha

nu gaan ze samen onder de douche,

maar als de jongste erbij is, blijf ik wel boven…

Ik zou het dood eng vinden ivm uitglijden voor een kind van rond de 2 jaar. Als je erbij zit kun je je kind vaak nog enig sinds opvangen. Mijn dochter mag van mij niet staan in het bad (we hebben bad/douche combi) ik zit er dus altijd bij al is het om haar daarin te corrigeren. Nu is mijn dochter nog geen 2 en nog erg jong om alleen te douchen. Maar zo rond de 2,5 vind ik ook nog erg jong. Maargoed misschien ben ik te beschermend.

Hier douchen ze ook zelf :thumbup:

Anique doet het helemaal zelf en Reno moet ik helpen met haren wassen.

Voor I.S. (bijna 5) zet ik de douche aan, in principe zou ze dat zelf kunnen, hebben een thermokraan kan niet heter op dit moment dan 38 graden. Maar meestal kleedt zij zich uit, zet ik de douche aan en dan help ik haar in de douchebak, tis een muurtje van 60cm hoog, dus ik laat haar niet klimmen. Dan gaat ze lekker douchen, alleen. Ik help haar wel met haar haren wassen.

L.R. is net 2, en NO WAY dat ik hém alleen laat in de douche, daar is hij veel te onbehouwen en lomp voor. Hij staat, zit, draait rondjes… nee, met hem alleen in de douche, is vragen om ongelukken.

Dus met 7 jaar alleen douchen, moet makkelijk kunnen lijkt mij.

Tja…eigenlijk weet je het natuurlijk zelf ook wel, maar het idee dat anderen er ook zo over denken maakt dat je je toch wat zekerder voelt daarover.

Ik bedoelde ook eigenlijk meer het afdrogen en aankleden erna, maar ik neem aan dat ze dat dus ook zelf doen bij jullie.

Afdrogen doe ik bij I.S. nog wel, maar langzaamaan gaat ze steeds meer zelf doen. Aankleden doet ze al heel lang zelf.

@hanneke wrote:

Ik bedoelde ook eigenlijk meer het afdrogen en aankleden erna, maar ik neem aan dat ze dat dus ook zelf doen bij jullie.

Onze 6 jarige doet dat idd zelf. Als ik geen pyjama heb klaargelegd trekt hij er zelf eentje uit zijn kast :slight_smile:

Bij de middelste droog ik dus nog zijn rug af, dat lukt hem nog niet (is ook wel een onpraktische plek om af te drogen natuurlijk) maar verder doet hij het ook zelf en daarna pyjama aan.

Overigens vinden ze het allebei ook weleens lekker ‘vertroeteld’ te worden en heerlijk in een groot badlaken gewikkeld afgedroogd te worden en dat gebeurt ook heus weleens. Maar niet in standaard naar bed ritueel.

Das meer als 1 een keertje helemaal alleen met ons is en dan daarna lekker fris gewassen op het grote bed een verhaaltje voorlezen aan 1 tegelijk.

Daar geniet mama dan ook van, heerlijk even de tijd voor 1 kind op dat moment :thumbup:

Ik heb trouwens speciaal voor de kids, zon vies :wink: matje erin…

dus uitglijden kan bijna niet meer…

Hier gaan de jongens om de dag samen in bad, de overige dagen doen we een ‘washandjeswas’. Ik ben er dan meestal wel bij, pak gewoon wat was om op te vouwen, omdat het toch nog wel eens gebeurd dat ze uitglijden en koppie onder gaan en dan vinden beide kids he-le-ma-al niks :roll:

Maar inzepen, afspoelen etc. doen ze allebei het liefst zelf. Alleen met haren wassen help ik nog wel. Robin haal ik uiteraard ook nog uit bad om hem een luier aan te doen en aan te kleden. Maar sinds een week of 4 klimt Jasper zelf uit bad, om zich dan ook zelf af te drogen en aan te kleden. Ik moet voor hem alleen een handdoek op de grond leggen(onze vloer is best koud) en eentje aangeven om zich af te drogen. Meer mag ik niet doen, want ‘mama, ik ben een grooooote jongen’ :mrgreen: :wink:

PS: met knoopjes en ritjes help ik nog wel als hij erom vraagt, maar soms lukt het ook al alleen…

Heb hier geen bad of douchebak…alleen grond…eigenlijk zitten ze altijd op de grond te spelen,dus uitglijden is dan wel heel knap…

Nu is Eli 3,5,maar bij 2,5 liep ik ook wel eens weg…zijn broer zit er naast en als ik zelf de hele tijd op de wc pot ernaast ga zitten,dan ben ik ook te laat als hij onverhoopt uitglijdt. Zeker als hij zit of gehurkt zit is die kans gewoon errug klein. Nu is hij niet wild of onbeholpen en staat erg stevig op zijn benen.

Met een douchebak of bad zou ik er misschien anders over denken…

Het zelf afdrogen/aankleden doet Jo zo goed als zelf…helpen hem wel,omdat we er voor Eli toch bij staan en soms heb je gewoon geen tijd om er een uur op te wachten.

Met 7 jaar lijkt mij een prima moment om het ritueel zelf aan te gaan leren.

Jo kleed zich in de ochtend ook grotendeels zelf aan terwijl ik Eli aankleed…

onze kids zijn ruim 7 en bijna 6. Ze kunnen het wel zelf, maar o wat vinden ze het makkelijk als mama het weer doet (en ik vind eht verder geen probleem)…Vooral na zwemles merk ik nu de zelfstandigheid van de oudste wel…Hij wil niet meer in het algemene kleedhok. Dus krijgt hij zijn handdoek en kleren en zie ik hem weer bij de receptie. Gaat heel goed.

:smiley:

Wow, wat een zelfstandige kids heb je!

Wij hebben ook zo’n setje kids, maar voor ons is het alles bij ze doen. En het onderdeel haren wassen / uitspoelen onder zwaar protest. Zelf doen is hier nog niet aan de orde…

… maar ze spelen wel heeeeeerlijk samen in bad met z’n tweetjes. Dan doe ik ook wasje vouwen of nog beter: zelf uitgebreid douchen :inlove:.

Ze douchen hier samen en als hun douchen sla ik de bedden open en leg ik kleertjes enzo klaar. EN in wassen zichzelf dan. Haren wassen doe ik wel bij ze. ze kunnen het wel. maar ben bang dat ze het niet goed uitspoelen en jeuk krijgen ! :wink: