Zelfgemaakte gezonde bijvoeding!

Hai allemaal,



Ik zit even met een ‘‘probleempje’’

We proberen Novi elke dag een zelfgemaakte prakje te geven, i.p.v. een potje, nou is het zo dat ze dat waarschijnlijk ‘‘niet te vreten’’ vindt :mrgreen: , ik maak bijvoorbeeld gegrilde kip / bloemkool / aardappel of tartaar / broccoli / aardappel, etc, gewoon verantwoorde hapjes.



Ze vindt er niks aan, ze eet er amper van, wanneer ik (zoals vandaag) met een potje Olvarit aankom eet ze nog net haar vingers er niet bij op :lol: zo lekker vindt ze dat :angel:



Om even misverstanden te voorkomen, ik ben absoluut niet tegen potjes hoor, maar vind het leuk om zelf voor haar te koken om zo ook wat ‘‘echte’’ smaken bij te brengen, daar ik de potjes vaak op elkaar vind lijken qua smaak :sick:



We hebben haar laatst broccoli, aardappels én een gehaktbal gegeven (door de blender een klein portie), maar dat mag natuurlijk niet toch i.v.m. kruiden enzo?

Nou niet gelijk beschuldigende vingers hoor :lol: het was eenmalig maar ze vond het heeeeeerlijk :oops:



Dus hebben jullie lekkere recepten, iets waarvan je denkt dát was een succes?

Tips?



Alvast heel erg bedankt!

@marloes vip wrote:

Hoi,



je kleine is nog zo jong. Waarom nu al vlees geven? Je kan haar ook gewoon alleen groenten geven. En dan over een poosje een stukje aardappel erdoorheen. Vlees zou ik nog niet doen, dat is erg zwaar te verteren.



Je kan ook gewoon bijv. voor jullie zelf wortels koken en haar dan een stukje uit de hand geven. Of een stukje bloemkool of broccoli. Heb je zelf dat gepureerde spul wel eens geproefd. Vind ik ook heel anders als gewoon een stukje.




Nou vlees mag gewoon en is helemaal niet slecht voor een kleintje, tot nu toe heeft ze alleen gehakt/tartaar en kip op.



Ze heeft overigens geen last met krampjes, ontlasting of wat dan ook.



In het vorige topic had ik al iets gezegd over Rapley, is niet mijn ding

:shifty:



Dat gehaktbal/broccoli/aardappel hapje smaakte overigens heerlijk, zou het bijna voor mezelf nog door de blender gooien grapte ik toen tegen hub :angel:

Het boek Opperdepop echt een fijn boek.



Talysha heeft elk recept met veel smaak gegeten, waren ook echt allemaal heel erg lekker.

Ga er zeker weer uit koken met Jenna straks.

Huggie, als je even google’d op De keukenkikker.

Daar staan leuke recepten op, zowel fruit, groente, broodbeleg enzovoorts!



Wel fijn dat ze wel iets met smaakt eet, als is van mama toch leuker en specialer he! :inlove:



Enne, je heb toch wel foto’s gemaakt hé!

Ik weet nog dat ik voor Isa een prutje van tomaat/rijst/ham maakte, dat vond ze lekker. Al moet ik eerlijk zeggen dat ze toen inderdaad een maand of 2 ouder was, tussen de 6 en 8 maanden gaf ik alleen fruit en vegetarische hapjes.



Het recept kwam inderdaad van keukenkikker :thumbup:

Dat is een leuke en leerzame site!



Succes!

Marloes het was absoluut niet zo bedoeld hoor, ik zoek geen bestiging, ik zoek oprecht tips, alleen Rapley tips heb ik weinig aan, ik zoek maaltijden die ik kan maken voor mijn dochter.



Ok ik ga eens kijken voor zo’n boekje, die opperdepop is die bij de AH verkrijgbaar? Dacht dat ergens gelezen te hebben :think:

T.ygo heeft nooit potjes gehad. Dit heeft mede te maken met het feit dat hij een kma allergie heeft en zijn oudere broer een meervoudige voedselallergie.



Ik ben dus langzaam gaan opbouwen met 6 mnd.

Eerst alleen groente (bloemkoom. wortel, spersieboon etc.) Daarna mengen met aardappel. Overigens deed ik ook alles in de blender met wat water erbij voor de smeuiigheid.



Vervolgens kun je steeds meer uitbouwen. Dus ook met vlees, ei, macaroni etc.



Gewoon blijven aanbieden ze gaan het vanzelf lekker vinden. Enne, ik heb zelf ook eens een potje geproefd maar het smaakt echt TOTAAL anders dan verse voeding :wink: Dus ik snap wel dat ze er even aan moet wennen :mrgreen:

oja wat ik altijd deed. Afgemeten hoeveelheid aardappel, groente in een bakje met water (totaal 200gr excl water), 10 minuten op 750 watt, daarna in de blender en klaar voor opdienen :thumbup:

Zag ‘de keukenkikker’ voorbij komen: daar is ook een boekje van :thumbup:

‘Het baby kookboek’ door Sharon van Wieren



Heb 't een aantal keer via de bieb geleend en Arbër heeft er regelmatig dingetjes uit gegeten :drool: staan vaak recepten in waar je zelf niet op gekomen zou zijn.



Wat ook een érg leuk boek is: 365 recepten voor baby’s, peuters en kleuters. Is niet meer te koop, alleen via MP en te leen in de bieb.

Ohja, en Smikkels.nl! :mrgreen:

Ik heb Opperdepop gekregen, staan inderdaad lekkere recepten in.



Hier helaas ook een meisje die potjes veeeeel lekkerder vindt. Bij zelfgemaakt eten tot nu toe kokhalzen, vies kijken etc :roll: daar doe je als moeder dan je best voor :smiley:



Rapley is ook niet ons ding…

Riley deed dat ook bij mijn eten, toen heb ik mijn eten een keer in een potje gepropt, en toen was het wel goed :roll:

bij de oudste heb ik ook voornamelijk zelf gekookte prakjes gegeven.

Om aan de smaken te wennen zijn we wel begonnen met pure smaken, dus alleen 1 soort groente.

Als hij aan de smaak van de groente gewend was beetje aardappel erdoor (mooie manier bij hem om er direct wat meer structuur aan te geven, hij luste vrij snel stukjes, dus dan pureerde ik de groente en prakte de aardappel er door).



Vlees zijn wij ook pas later mee begonnen, het mag misschien wel, maar vond het persoonlijk nog weinig toevoegen op die leeftijd.



Bij de 2e en 3e zijn we wel gaan raplyen.

Onze middelste moet op stamppot na nog niks hebben van door elkaar gehusseld eten :lol: de jongste vindt afentoe zo’n peutermaaltijd echt wel lekker (bij hem er express voor gekozen om vorig jaar in de vakantie toen hij bijna 9 maand was ook afentoe potje aan te bieden, omdat het op vakantie soms wel makkelijk is).

Sweet-Love dat kan natuurlijk ook haha :smiley:

Maar ik doe altijd alles eerst in een schaaltje, aangezien ze nog geen hele potjes eet. En zelfs de zelfgemaakte hapjes zitten in potjes :smiley: maar nee ze moet het niet :roll:

Hmmm lijkt me wel balen als je kind niet happy is over mama’s kookkunsten. Misschien ook blijven aanbieden? Alle smaken moeten ze aan wennen…

Overigens hier eerder andersom, de potjes groenten worden niet gewaardeerd (en dat begrijp ik eerlijk gezegd nogal goed als ik ze zelf proef).



Over vlees: kun je best geven, maar ik zou het dan wel zonder kruiden doen (dus een gehaktballetje van alleen gehakt). Gehaktballen en kip kun je ook koken trouwens.



Enige wat ik verder kan bedenken: smaken apart aanbieden en blijven aanbieden, er komt dan hopelijk vanzelf verbetering in…



Succes!

ik heb altijd voornamelijk gewoon de ingredienten van mijn eigen avondeten voor hem klaargemaakt. Dus zelfde groente, maar dan haalde ik ze voor hem uit de pan voordat ik er allerlei fratsen mee ging uithalen met kruiden en sausjes en zo.

Later gemengd met rijst of aardappel of pasta, en aangevuld met kaas (hier altijd een groot succes), en daarna ei en vleesvervangers toegevoegd. Maar meestal dus gewoon met mijn eigen eten als leiddraad, en dan gewoon versimpeld.

Zoals Fiep doen wij het hier ook met Fleur.

Hier net als Fiep, al kregen ze het meestal ook gewoon zo a la Rapley. Jasper moet nu ook nog niets weten van geprakt eten. Robin eet gelukkig wel van alles en die kreeg in het begin wel gepureerd eten (vooral omdat ik zo’n drama als bij J wilde voorkomen :wink: ) en ook wel eens een potje, tja gemak dient de mens :slight_smile: . Nu hoef ik er overigens niet meer mee aan te komen. Als het alleen maar anders lijkt te zijn dan het eten op ons bord, dan wil hij er niets van weten :lol:



Volgens ons cb kon je idd ook vanaf het begin al vlees geven. Ik ben toen begonnen met 1 week wortelen, in week 2 ging daar een aardappel doorheen en toen dat ook goed ging kreeg hij in week 3 lekker kipfilet erdoorheen. En daarna heb ik eigenlijk bijna niet meer apart voor hem gekookt… Zelfs gehaktballen at hij gewoon met ons mee, dan maakte ik het gehakt wel zelf aan zonder zout, draaide daar 2-3 balletjes van en deed dat er pas later bij voor onze ballen :wink:



Robin vond het overigens heerlijk als er nog stukjes in zaten dus zelfs met een maand of 7 at hij al 12+potjes (zonder zout, ja die zijn er ook) of ik deed er een beetje van ons eten door zonder het te prakken :shifty:



Heb je’t al een keer geprobeerd om de smaken afzonderlijk van elkaar te pureren en zo te geven? Dat trucje deed mijn moeder vroeger bij mijn broer, anders at ie niks.



Een echte succesmaaltijd was hier overigens rijst met doperwten of maiskorrels en tartaar :wink:

Hoi,



je kleine is nog zo jong. Waarom nu al vlees geven? Je kan haar ook gewoon alleen groenten geven. En dan over een poosje een stukje aardappel erdoorheen. Vlees zou ik nog niet doen, dat is erg zwaar te verteren.



Je kan ook gewoon bijv. voor jullie zelf wortels koken en haar dan een stukje uit de hand geven. Of een stukje bloemkool of broccoli. Heb je zelf dat gepureerde spul wel eens geproefd. Vind ik ook heel anders als gewoon een stukje.

@Huggie wrote:



Nou vlees mag gewoon en is helemaal niet slecht voor een kleintje, tot nu toe heeft ze alleen gehakt/tartaar en kip op.



Ze heeft overigens geen last met krampjes, ontlasting of wat dan ook.



In het vorige topic had ik al iets gezegd over Rapley, is niet mijn ding

:shifty:



Dat gehaktbal/broccoli/aardappel hapje smaakte overigens heerlijk, zou het bijna voor mezelf nog door de blender gooien grapte ik toen tegen hub :angel:




Ik ben misschien niet helemaal lekker uitgeslapen maar vind je reactie nou niet echt vriendelijk over komen. Ik zie hier een topic staan met vragen over bijvoeding en probeer normaal te reageren en krijg dan deze respons. Die smiley erbij vind ik ook overdreven. Jammer hoor, ik dacht dat je serieus een reactie wilde van hoe te koken voor je kleine maar heb nu het idee gekregen dat je alleen maar op zoek bent naar bevestiging voor je eigen manier van doen. Ik vind het jammer, had met drie kinderen ervaring toch met je mee willen denken voor een oplossing.