Hello Ladies,
Sinds enkele jaren ben ik de trotse bezitster van een heuse ijsmachine. Daarmee heb ik alheel wat lekkere smaakjes ijs weten te maken, maar die zijn allemaal met suiker(siroop) en/of rauw eigeel. Dat is natuurlijk voor het lekkere zoete, en om de boel te binden. Maar nu wil ik graag ijs voor Anouk maken, ZONDER suiker(siroop) en zonder eigeel. De enige 2 suikervrije recepten die in mijn ijs-boek staan, zijn met eigeel…
Wie heeft lekkere recepten voor suikervrij ijs uit de ijsmachine voor me? Bijzoeten met diksap of appelsap/druiven(sap) vind ik geen probleem trouwens, da’s in ieder geval gezonder dan al die scheppen kristalsuiker
(ik heb al op de gok melk en banaan in de machine gemikt, maar dat wordt het net niet, ‘juiste verhoudingen’ lijkt hier het sleutelwoord )
is dan wel niet met de ijsmachine, maar als je nou eens een flinke hoeveelheid fruit pureert, en dat in van die vormpjes invriest?? Geheid succes hoor!!!
http://www.tournedos.nl/ijs/Aardbeienijs+suikervrij.html
Misschien gewoon googelen op “suikervrij ijs ijsmachine”?
Ik maak meestal (zonder ijsmachine) ijsjes van diksap of karvan Cevitam en laatst maakt ik ijs van scheut melk, banaan, 3 aardbeitjes
en een uitgeperste sinasappel. Je kunt de aardbeitjes ook vervangen door
ander rood fruit of door kiwi.
De zelf gemaakte ijsjes vallen hier bij Anoek goed in de smaak,
ze verkiest ze zelfs boven de raketjes, princessenijsjes of weet ik
veel wat. Had ik niet verwacht maar ben er wel blij mee :thumbup:
Bakjes met puree vullen doe ik inderdaad weleens, is een succes! Maar ik wil ook weleens echt schepijs maken, kan ze zo lekker zelf met een lepeltje opeten :inlove: (en ik kan zelf ook meeproeven )
Een recept van internet vind ik een beetje tricky, ik heb al 2 bakken ijs weg kunnen mikken, omdat de verhoudingen niet klopten… En die zoetstoffen gebruik ik liever ook niet,en veel suikervrije recepten vragen om zoetstof (ja, ik weet t, ik doe moeilijk :oops: ) Daarom stelde ik mijn vraag hier, in de hoop dat iemand een ‘gegarandeerd succes-recept’ heeft :mrgreen:
Paschal, tegelijk zitten tikken Doe je die mengsels in vormpjes, of wordt t schepijs?
@Niek! wrote:
Paschal, tegelijk zitten tikkenDoe je die mengsels in vormpjes, of wordt t schepijs?
Sorry ik lees nu dat je schepijs wil maken…ik maak gewoon ijslollies

Hahaha, geeft niet, zo heb ik weer wat combi-ideetjes voor als ik weer vormpjes in wil vriezen
Ik heb ook een ijsmachine en maak in deze tijd van het jaar bijna dagelijks ijs. Wat wij doen is fruit, yoghurt, citroensap en klein beetje suiker. Zo weinig eigenlijk dat het verantwoord is!
AL zoveel combi’s gemaakt: citroen, banaan, meloen, framboos, aardbei, perzik, you name it. Kiwi en ananas gaan niet, daar zit een enzym in en dat schijnt niet te lukken om daar ijs mee te maken.
Verhoudingen?!?!?! Nog nooit exact op gelet! Ik maak het wel ietsje zoeter/sterker, want het is net of de smaak bij het bevriezen iets wegvalt. (snap je wat ik bedoel?) Ik meng de ingrediënten in een kan met een staafmixer, roeren, proeven met een lepel en schenken in de machine. DRAAIEN MAAR (maar dan dat wachten :roll: :mrgreen: ) :drool:
Even op het atkinsforum gekeken en misschien kun je hier wat mee. Suikervervanger zou je misschien weer kunnen vervangen door diksap?
Het 2e recept uit mijn ijsboekje (zie suikervrij roomijs)
Suikervrij aarbeien ijs
(voor ca. 8 porties van 75 gram)
Benodigdheden:
- 2 blaadjes witte gelatine
- 375 gr. verse aarbeien
- 1,5 eetlepel citroensap
- 90 gr. zoetstof Sionon*
- 150 cc slagroom
- 4 eetlepels water.
Bereiding:
- week de gelatine in een bakje met koud water.
- was de aardbeien.
- pureer ze daarna samen met de kunstmatige zoetstof en het citroensap.
- Los de gelatine op in 4 eetlepels heet water.
- roer de opgeloste gelatine door de aarbeienpuree.
- laat het mengsel afkoelen.
- klop de slagroom bijna stijf.
- vermeng de geklopte slagroom met de rest van de ingredienten.
- zorg ervoor dat het geheel goed gemeng is.
- schakel de ijsmachine in op stand (ijshoorntje met bolletjes) en giet het mengsel in de koelkom.
Bereidingstijd: ca. 25-35 minuten.
Tip: in plaats van aardbeien kunt u ook de volgende vruchten gebruiken zonder dat de ondergenoemde waarden veranderen:
375 gr. bramen, frambozen, cranberries of papaya.
1 portie ijs van 75 gr. levert 95 Kcal/395 KJ, 3 gr. koolhydraten, 1 gr. eiwit, 6 gr. vet.
* sionon zie uitleg bij suikervrij roomijs
Heb totaal geen verstand van ijs of ijsmachines, maar suiker is in de meeste recepten ook goed te vervangen door moutstroop ( verkrijgbaar bij de reform)
Bedankt meiden!
Yoghurt is een goede, dat is al lekker dik van zichzelf, en een stuk gezonder dan slagroom En moutstroop is ook een goed idee, dat kan ik ook weleens proberen.
Ik ben nu tropisch schepijs à la Niek aan het draaien :lol: Ik had nog een mango liggen en exotische diksap (bio), dus dat wilde ik als basis. Ipv room (of room en melk) heb ik kokosmelk gebruikt, want dat lijkt me goed passen. Is ook lekker exotisch 8) Ik heb een basisrecept genomen en uit zitten rekenen hoe ik de diksap moest verdunnen om op eenzelfde soort siroop uit te komen als wanneer je suikersiroop koopt/maakt. Alleen nu zijn de suikers dan dus uit fruit, toch ietsje gezonder dan kristalsuiker Ipv 150 gr suiker en 100 ml water, heb ik 170 ml diksap en 80 ml water genomen, dan heb je omgerekend evenveel gram (vruchten)suikers en water. Ik ben benieuwd of mijn theorie klopt, ik laat het straks weten :mrgreen:
Mmmh ald ik dit allemaal lees, wil ik er ook 1 :D:D:D:D
Vroeg me even af, heb je een bepaalde reden om geen suiker te willen?
Overigens heb je met zoetstoffen (als je die dan al gebruikt he) meer nodig dan wanneer je gewone suiker gebruikt, de zoetkracht is namelijk minder dan gewone suiker en daardoor bevat het nog meer caloriën dan gewoon ijs
Lydia, ik vind zoetstof ook rommel hoor, en hoewel ik wel light frisdrank drink, probeer ik het verder uit de weg te gaan. Je kunt een zoete smaak beter uit suikers krijgen dan van zoetstof.
Zelf heb ik een probleem met suiker. Kristalsuiker (en sommige andere vormen van suikers) zijn ‘snelle koolhydraten’, die worden razendsnel afgebroken en opgenomen, waardoor je bloedsuikerspiegel omhoog schiet. Dat is voor gezonde mensen natuurlijk al niet goed, maar er is wel meer niet goed natuurlijk Maar ik heb een probleem met de afbraak en opname van de suikers, eerst gaat mijn bloedsuiker sky high (wordt ik erg druk en gezellig
) en dan schiet de boel door in corrigeren en gaat hij heel erg laag. Dat eerste is niet gezond, en dat laatste is zelfs gevaarlijk, bij te lage bloedsuikers kun je bijvoorbeeld in een coma raken. Het gevoel van een dalende bloedsuikerspiegel kennen we denk ik allemaal wel na een avondje flink chinezen (zit vol suiker), je wordt dan midden in de nacht wakker met pijn in je buik van de honger. Dat komt omdat je bloedsuikerspiegel hoog is geweest en ondertussen weer een heel eind gekelderd is. Je hersenen geven dan een signaal dat je moet gaan eten, om de bloedsuikers weer op te krikken. Dat probleem heb ik echter al na een bolletje ijs, daar hoef ik niet 3 gangen chinees eten voor te eten… En daarbij stopt mijn lijf te laat met ‘dalen’. Nou eet ik best wel eens suiker, en los dat dan op door op het moment dat de ‘klap’ gaat komen trage koolhydraten te eten, die vangen de dip dan op. Maar dagelijks aan de suiker, da’s niet goed voor mij
Moutstroop, de meeste vruchtensuikers, rijststroop, tarwestroop, enz, zijn langzame koolhydraten. Die zijn ingewikkelder qua vorm (op moleculair niveau), en dat duurt langer om af te breken. Het komt gedoseerder in het bloed, er komt geen piek, wat in mijn geval als gevolg heeft dat er geen overdreven correctie plaatsvindt en ik kelder. Dus probeer ik de snelle koolhydraten te laten staan waar ik kan, en die te vervangen door trage koolhydraten. Voor Anouk doe ik hetzelfde, waarom zou ik dat mini-alvleeskliertje nu al zo overbelasten en het risico op dezelfde suikerproblemen groter maken. Ik probeer haar dus een goede start te geven door ook haar lijfje niet dagelijks bloot te stellen aan die snelle suikers, in de hoop dat ze later niet met hetzelfde probleem opgezadelt zit.
Oke, ik had ook simpelweg kunnen antwoorden: Omdat ik een probleem heb met suiker en Anouk daarvoor wil behoeden, ben weer erg uitgebreid in antwoorden :oops:
IJS IS KLAARRRRR!!! :mrgreen:
Edit: toch niet klaar, ik laat het nog even langer draaien, het is nu nog te vloeibaar…
soort van hypoglycemie dus.
Helder!
Heb net aardbeien gepureerd hier en in de vriezer gedaan :drool:
Lydia, een soort van, ja
Waren de aardbeien lekker?
Ik moest wat meer geduld hebben gisteren,de ijsmachine kreeg het niet koud genoeg (dat probleem heb ik vaker met dat ding), dus ik heb het nog een poosje in de vriezer laten opstijven. Maar toen dat gebeurd was, was dit het resultaat:
:drool: :mrgreen:
Het recept was dus een succes, ik heb een bak vol mango/kokosijs staan. Iemand interesse in het recept?
:drool: klinkt goed! Kom maar op!
Oke :mrgreen:
Suikervrij Exotisch ijs a la Niek
1 mango
170 ml (biologisch) diksap, exotisch (Appie)
80 ml water
200 ml kokosmelk
120 ml room (of slankroom, of linesse)
Pureer de mango. Klopt de room lobbig. Meng alle ingrediënten. Mik in een ijsmachine. Eventueel door laten koelen in de vriezer (wanneer je ijsmachine net zo brak is als de mijne) KLAAR! :drool:
Je kunt zonder ijsmachine de boel gewoon in een bak in de vriezer zetten, elke keer als de randen stijf zijn goed doorroeren met een vork (bijvoorbeeld elk uur), dan lukt het ook. Het duurt dan wel langer, en je hebt wat meer ijskristallen erin (harde stukjes ijs), maar bij gebrek aan een machine is het een goede oplossing!
Nu draait er een tweede lading ijs, ik had nog kokosmelk over, dat moest natuurlijk op Dit keer gewoon met suiker, voor manlief. Het wordt Pina Colada ijs :mrgreen: