Zelf spelen

In hoeverre spelen jullie peuters zelf?

In de dreumestijd was er nog veel te ontdekken voor Nancy, dingen die opgestapeld kunnen worden, dingen die open en dicht kunnen, zelf in boekjes kunnen bladeren en verwonderd zijn over alle plaatjes etc.

Maar nu lijkt het alsof ze het allemaal wel gezien heeft. :eh:

Ze heeft zat speelgoed, ik bied het in beperkte mate aan (dus OF haar speelgoedkist open, OF haar boeken/knutselmandjes op tafel), ze kijkt naar alles een minuut en dan is haar interesse weer weg.

Sommige dingen kan ze nog niet waardoor ze er niet mee speelt (klei bijvoorbeeld, ze snapt niet dat ze het eerst plat moet maken en hoe ze het vormpje erin moet drukken), andere dingen snapt ze volledig en vind ze niet meer interessant (puzzels bijvoorbeeld).



Ik moet heeel veeel met haar samen spelen, anders lijkt ze haast niet aan spelen toe te komen. Dan hangt ze liever aan mijn schoot om daarna te vragen om SAMEN boekje te lezen, stickers te plakken etc.



Heel verhaal, maar het komt er op neer dat ik benieuwd ben in hoeverre jullie peuters zelf spelen (vooral de kindjes die geen meespelend broertje of zusje hebben). Wat kan ik verwachten van mijn dochter wat dit betreft?

mijn zoontje speelt ook weinig zelf…en als ik het hem aanbied eigelijk nog niet…hij heeft genoeg speelgoed maar speelt daar maar weinig mee alleen autos zijn intressant. puzzel maken…tekenen …kleien…of dat soort dingen vind hij niks aan.al moet ik zeggen nu hij naar de psz gaat en het daar ziet en doet hij het steeds intressanter gaat vinden heb laatst voor het eerst met hem gekleurd haha dat kon voorheen niet want dan gooide hij alleen maar met de stiften

het is ook een echt buiten kind want buiten vermaakt hij zich prima…ben dus ook blij dat het wat mooier weer gaat worden. :smiley:



ik denk dat het heel normaal is…en dat ze strax wel weer interesse krijgt.

Oja een buitenkind is Nancy ook ja!

Kleuren doet ze wel, maar (je raad het al) SAMEN pfff

Nog 4 weken en dan gaat ze naar psz, volgens mij is ze daar nu ook hard aan toe ff wat nieuwe impulsen.

Joy kon zichzelf altijd super vermaken en zo rond de leeftijd van inderdaad 26/27 maanden. En het duurde zo een twee maanden. Alles moest met mamma, pappa, of wie dan ook. Maar vooral niet zelf.



Tegenwoordig speelt ze weer prima zelf. We zijn het blijven stimuleren. En nu kan ze gerust een uur zelf spelen dat ik niet eens mee MAG doen, dan verveelt mamma zich :lol:



Dusja ik denk dat het een fase is die er bij hoort! Ook wat je schrijft over haar speelgoed dat ze er geen intresse in heeft enz. Ik ben toen eens op haar voorschool gaan vragen waar ze vaak mee speelt dat hielp ook wel. Daar hebben ze heel veel meer natuurlijk!

Volgens mij mag je twee minuten verwachten op die leeftijd!



Het is volgens mij heel normaal dat peuters zichzelf maar kort kunnen vermaken. Voor kleuters staat er bv een kwartier voor. Dus eigenlijk doen heel veel kinderen meer dan je kunt verwachten.



Het is soms wel lastig he. Hier laat ik de jongste altijd een beetje meehelpen met huishoudelijke dingetjes, maar soms vind ik het best wel vermoeiend hoor!

Ik denk dat je zelf de spijker op zijn kop slaat: Ze is toe aan de peuterspeelzaal! Het is inderdaad waar dat kinderen van 2 zich moeilijk kunnen concentreren op 1 ding. En -samen- doen is natuurlijk ook wel heel erg heerlijk!



Er is niets mis met samen doen, maar het kan idd wel een beetje vermoeiend worden. Het si een fase en je zal zien dat ze het straks reuze naar haar zin heeft op de speelzaal! Geniet daarvan, want dan worden ze ineens zo groot!

hier gaat het aardig hoor het alleen spelen…



kleien gaat trouwens prima…ik heb hem geleerd slangetjes te rollen :mrgreen: nu maakt hij telkens allerlei ‘sjangetjhus’ :inlove:

en hij is helemaal gek van auto’s daar kan hij heel lang mee spelen…

Maaike speelt ook slecht alleen.

Al moet ik zeggen dat het wel beter gaat als ik zelf ook bezig ben.

Kleien met vormpjes lukt hier ook nog niet maar ik heb er zo’n knoflookpers bij en dan krijg je leuke sliertjes en we maken worstjes en doen die dan in pannetjes :inlove: . Zo’n roller en plastic bestek zijn ook fantastisch!(zie foto).



Ik heb gemerkt dat veel afwisselen op een dag (dus niet de hele ochtend in de kamer zitten) goed helpt. En ook duidelijk even samen een spelletje doen en daarna even zelf laten vermaken.

Niet dat dat ineens werkt maar ze moeten het ook leren.

Maaike mag nu van mij alleen in de tuin spelen en dat kan ze dus wel een uur! Ik dan bewust niet mee zodat ze ook iets alleen leert doen.

Kortom ik zal ook blij zijn als het weer wat mooier weer wordt :slight_smile:

Ow jee, volgens mij heb ik dan in dit opzicht een luxe kind…



Mik kan rustig zichzelf bijna een uur vermaken met zijn auto’s, vrachtwagen’s ed.



Ook het servies is “hot” al komt hij me daar wel steeds een kopje koffie mee brengen :inlove:



Nu ik zwanger ben en zo goed als geen puf heb, is het even erg prettig dat mijn mannetje zichzelf zo goed kan vermaken.

@hanneke wrote:

Volgens mij mag je twee minuten verwachten op die leeftijd!



Het is volgens mij heel normaal dat peuters zichzelf maar kort kunnen vermaken. Voor kleuters staat er bv een kwartier voor. Dus eigenlijk doen heel veel kinderen meer dan je kunt verwachten.



Het is soms wel lastig he. Hier laat ik de jongste altijd een beetje meehelpen met huishoudelijke dingetjes, maar soms vind ik het best wel vermoeiend hoor!
:lol: dat meen je niet. Dan heb ik zeker een uitzonderlijk kind ofzo? En alle kinderen om mij heen ook. :think:

Maar 2minuten? haha.

2 minuten gaat haar nog wel lukken :wink:



Gisteren had ik een vriendin op visite, het gekke is dat Nancy toen wel gewoon zichzelf kon vermaken met haar speelgoed en wij lekker konden bijkletsen.

En inderdaad als ik echt iets aan het doen ben, dan vraagt ze ook minder aandacht (al wil ze dan vaak helpen met datgene wat ik ook doe :inlove: )



Verder kijk ik uit naar mooi weer :pray: