zo… daan heeft vandaag zijn eerste home-made fruitprutje op… en hij vond het heerlijk… hahaha
maar veel verder als banaan met sinaasappel, liga en een beetje rijstebloem en melk kom ik niet… (melk maar net 20cc hoor en rijstebloem om het op het lepeltje te laten blijven, whahaha)
Heeft er iemand nog lekkere ideetjes voor zelfmaak-hapjes met iets anders als banaan/sinaasappel?
jaaa dank je wel …
weet je, je komt eigenlijk in je gedachten al gauw niet veel verder… maar inderdaad, meloen, mango en dat soort vruchten…
Er zijn hele leuke kookboekjes van sharon van wieren te verkrijgen, daar staan hele leuke en makkelijke fruit en groentenhappen in:
Het baby kookboek
Hoi Marieke,
ik zie dat je kindje 4 maanden oud is. Dit is eigenlijk te jong om bij te voeden. De darmpjes zijn op dat moment nog niet klaar voor bijvoeding en je doet er meer kwaad mee dan goed. De richtlijn die je van het CB hoort te krijgen is tot 6 maanden alleen borstvoeding óf volledige zuigelingenmelk. Pas na 6 maanden zijn de darmpjes rijp en kan je kleintje met vast voedsel beginnen.
Misschien toch maar even wachten? (dan heb je nog wat tijd om receptjes uit te zoeken)
Ik weet heel goed dat de richtlijn 6 maanden is… Ik merkte gewoon dat Daan erg interesse kreeg in wat ik at, dat ik het gewoon eens geprobeerd heb. Ik zeg niet dat ik massa’s fruit geef, maar een lepeltje of twee (theelepeltje) per dag, voor de smaak en om langzaam te wennen. Braaf volgens het introductieschema eerst het een, en dan het ander. Tot nu toe is ie wild van mamma’s bananenpapje, en die blijf ik hem dan ook lekker geven, Hij heeft nergens last van (itt peer, want daar kreeg ie buikpijn van, ben ik ook gelijk mee gestopt, waarna de buikpijn ook weer verdween).
De richtlijnen zijn geen vaste lijnen. In principe mag je vanaf 4 maanden heel rustig aan bijvoeding introduceren, zolang het maar bijvoeding blijft, en geen maaltijd gaat vervangen!!!
oei, merk nu dat ik mezelf hier behoorlijk zit te verdedigen, en wil dat eigenlijk helemaal niet. Het is mijn tweede al, en ook mijn eerste kreeg rond de 4-4.5 maand zijn eerste hapje… .En het is nu een gezonde knul van 5 jaar, praktisch nooit ziek en geen enkel darmprobleem. Daan is zelfs nog NOOIT ziek geweest!(met dank aan 3.5 maand volledige bv!)
Je hoeft je niet te verdedigen hoor, het was niet als aanval bedoelt. En uiteindelijk is het jouw keuze. Het is alleen zo dat veel mensen denken dat je rustig mag gaan bijvoeden vanaf vier maanden en dat dat dus volgends de huidige inzichten niet verstandig is.
Het argument dat je oudste er ook groot mee is geworden… tja, ikzelf en mijn man ook. In de jaren 70 was het heel normaal om met twee weken al bij te gaan voeden :shock: :?
Ik heb eens een uitspraak gelezen van iemand, dat ging over een vergelijking met bijvoeding met 4 maanden: ‘mijn dochter heeft veel interesse in de autosleutels en wil graag achter het stuur zitten. Dat mag ze ook even, maar het betekent nog niet dat ik haar ook laat rijden.’
Interesse in je eten betekent nog niet dat je het hoeft te geven
maar goed, als je op zoek bent naar recepten enzo zou je eens kunnen kijken in het boek van Stefan Kleintjes. Hij heeft er ook receptjes instaan vanaf 6 mnd. De meeste bibliotheken hebben het boek wel.