zelf fietsen naar school

Pete is nu 4,5 jaar en kan sinds 2 maanden zelf fietsen :thumbup:

Hij heeft al sinds zijn 2e een loopfiets en toen hij in maart voor het eerst op een fiets zonder zijwielen stapte, reed hij gelijk verder zonder hulp. De afgelopen 2 maanden heeft hij regelmatig in de achtertuin of op het basketbalveld aan de overkant gefietst.

Sinds 2 weken heeft hij al een paar keer samen met mijn schoonvader een rondje door de wijk gefietst en ook al 2 keer met mij mee naar mijn schoonouders, ongeveer 900 meter. Hij stuurt af en toe nog wiebelig, vooral als hij opzij kijkt en niet naar voren, maar verder gaat het goed.



Wanneer ging jullie kids zelf naar school fietsen? Hoe lang fietservaring hadden ze?



Dan nog de vraag welke route ik moet nemen :think:

Route 1 is 1,5 km en is de route die de meeste mensen naar de scholen nemen. Je fietst grotendeels over een fietspad of door een woonwijk waar geen doorgaand verkeer is. Je moet alleen 2 doorgaande wegen oversteken, maar fietsers hebben voorrang.

Route 2 is 1,6 km waarvan 750 meter over doorgaande weg. Ook moet je vanaf deze weg linksaf afslaan om richting de scholen te gaan.



Beide routes gaan met een tunnel onder een N-weg door, maar de tunnel van route 2 is minder dieper. Op route 1 kom je ook een brug tegen waar je overheen moet die haaks op het fietspad staat, dus die bocht nemen is krap voor de bakfiets. Ik neem dus nu route 2, omdat deze wat bakfietsvriendelijker is.

Ja ik vond het altijd vreselijk eng dus hier vrij laat alleen mee fietsen. M fietst nu sinds 2 maanden pas grote stukken op het fietspad met mij.

Daar voor was het toch vooral op de stoep fietsen.

Aan mijn atwoord heb je dus niet zoveel sorry.

Bij ons is het ongeveer een km, misschien nog iets minder. Ik neem de route waarbij ik zo min mogelijk links af moet slaan. Dat gaat namelijk nog helemaal niet goed. Ik fiets nu langs een wat grotere weg met een gemarkeerd fietspad. Ik fiets dan meestal schuin achter haar. Ze weet heel goed dat ze op het gemarkeerde stuk moet fietsen en dat gaat heel goed. We doen dit nu bijna een jaar zo. De andere route is net zo ver maar dan moeten we 2x links. En een heel stuk over een eenrichtingsweg waar je als fietser dus tegenin gaat. Dat vind ik veel enger dan langs de wat grotere weg. Als ik jouw routes lees zou ik voor de eerste kiezen, maar ik heb geen bakfiets… :wink:

Wij doen het wel eens, maar ik neem absoluut altijd het fietspad langs de hondenuitlaatroute ipv de weg met fietsstrook. Dat vind ik echt veel te eng, ik vind hem daarin te speels dus jouw route 2 zou ik hier nog niet aandurven.



Wij doen het overigens alleen voor de gezelligheid én als we tijd over hebben, want als ik fiets zijn we een stuk sneller natuurlijk.



J. kan overigens nu een jaar fietsen.

Hier fietsten ze meteen vanaf het begin naar school, maar dat zijn dan ook wel 400 hele meters!



Naar het centrum is hier zo’n 1,8 km en ook dat heb ik vanaf het begin gedaan. Dit is voor een groot deel fietspad, maar ook een stukje door de wijk. Ik liet de dames zo min mogelijk op de stoep fietsen, ik leer ze liever meteen hoe ze op de weg moeten fietsen.



Voor mij was het vooral een kwestie van ogen en oren overal hebben, zorgen dat je kind bij je blijft (als je een rouwdouwer hebt die overal van je wegfietst, dan kan het nog wat worden) en af en toe rekenen op je medeweggebrukers. Mijn ervaring is dat fietsers vrijwel allemaal bereid zijn om even in te houden, te wachten etc als ze een beginnend fietsertje zien aan komen. Automobilisten is een ander verhaal. En daarom zou ik kiezen voor route 1, al is die misschien voor jou wat lastiger.



Veel fietsplezier samen!

ik heb eerst een paar keer de route in het weekend gefietst. Toen ik zeker was dat hij in mijn ogen snel genoeg kon remmen en op en af stappen, ging hij mee naar school op zijn eigen fiets. Dat ging toen wel vrij snel.



De jongste van bijna 4 fietst nu ook, maar die kan nog niet goed genoeg remmen, dus die mag nog even fijn achterop. Helemaal omdat oudere broer ook nog wat begeleiding nodig heeft in spitsuur. Ondertussen oefenen we op rustige stukken met remmen.



het is hier niet ver, maar 500 meter, maar geen fietspaden en de auto’s gaan vrij dicht langs ons heen en we moeten een drukke weg oversteken.

Daniël fietst eigenlijk vanaf zijn 4de al zelf naar school.Het is vlakbij, we kunnen binnendoor, dus langs een rustige route, en Daniël let zelf goed op, blijft bij me en luistert prima (op de fiets… :angel: ).

Ik heb zelfs nu al geen voorzitje meer, dus als Nynke ook mee is, zal hij wel moeten!

Ik denk dat het afhangt van hoe je kind is, en hoe druk/ ver de route naar school.

hier ook vrij snel naar school gaan fietsen. toen hij net leerde fietsen, woonden we nog iets dichter bij school met een iets veiligere route. Maar paar maanden later verhuisd, nu moeten we ‘de ring’ over, wel gewoon met stoplicht.





Vind zelf zelfstandigheid erg belangrijk, en onnodig lang achterop de fiets laten zitten vind ik dus niet nodig. Hij fietst uiteraard altijd binnenkant van mij, of inmiddels ook voor me.

Anne fietst vanaf haar 3e zonder zijwieltjes. Toch vooral omdat de automobilisten hier geen rekening houden met kleine fietsers op de weg ging ze wel zelf op de fiets naast mij naar het dorp etc, maar naar school met openslaande deuren van auto s etc durfde ik nog niet zo goed. Nu ze in groep 3 zit gaat ze bijna elke dag zelf op de fiets. Kijkt beter uit, is meer bewust van het verkeer. Op zaterdag fietst ze ook zelf naar de manege (7km enkel) en weet heel goed waar ze moet stoppen ed. Een kindje van 4.5jaar dat net 2 maanden fietst zou ik persoonlijk nog niet zelf naar school laten fietsen. Ik zou er eerst steeds meer rondjes op mijn gemak mee fietsen, naar het dorp, naar hobby s etc, dan de drukte van school, maar dat is mijn persoonlijke mening. Zelf nu Anne bijna7 jaar wordt heeft ze als enige op school nog een vlaggetje op haar fiets. Anne fietst perfect, maar ze zijn nog zo ‘klein’ en worden over het hoofd gezien.

Eind augustus 2011 durfde mijn dochter los te fietsen maar slingerde ze best wel en reed ze vaak (bijna) tegen stilstaande auto’s omdat ze niet goed of te laat remde. Ze wilde dolgraag net als haar vriendinnen op de fiets nar school maar mocht dat alleen als ze netjes fietste. Ze heeft die tijd ontzettend veel geoefend en een week nadat ze voor het eerste los fietste, fietste ze ook goed los en hebben we een paar rondjes met haar door de wijk gefietst om te kijken hoe het ging met 1 van ons naast haar op de fiets en ook nog een keer de route naar school. Dat ging goed en toen mocht ze de volgende keer op de fiets naar school. Ik weet niet precies hoe lang de route naar school is, we doen er iets van 5 minuten over. Het is rechtsaf, linksaf over de stoep naar een stoplicht, drukke weg oversteken, rechtdoor een steil.e heuvel op, linksaf, rechtsaf weer steil en dan zijn we er. Ik fietste ook vrij snel met haar over drukke wegen. Ik zou als ik jou was gewoon eens proefrijden

Een kindje van 4.5jaar dat net 2 maanden fietst zou ik persoonlijk nog niet zelf naar school laten fietsen. Ik zou er eerst steeds meer rondjes op mijn gemak mee fietsen, naar het dorp, naar hobby s etc, dan de drukte van school, maar dat is mijn persoonlijke mening.
en nogal afhankelijk van de situatie lijkt me :wink: ik vind de route naar school een minder grote uitdaging dan de route het dorp in hier, bv. :mrgreen:

maar kind dat met 3,5 al kan fietsen, daar snap ik dan weer van dat je dan nog een tijd wacht voor het echt aan het verkeer deel neemt. N was net vijf toen hij écht zonder zijwieltjes fietste (daarvoor ook al best een tijdje, maar door vreselijk gladde winter lang niet geoefend), dat is natuurlijk heel andere leeftijd.

@mama van anne wrote:

Een kindje van 4.5jaar dat net 2 maanden fietst zou ik persoonlijk nog niet zelf naar school laten fietsen. Ik zou er eerst steeds meer rondjes op mijn gemak mee fietsen, naar het dorp, naar hobby s etc, dan de drukte van school, maar dat is mijn persoonlijke mening. Zelf nu Anne bijna7 jaar wordt heeft ze als enige op school nog een vlaggetje op haar fiets. Anne fietst perfect, maar ze zijn nog zo ‘klein’ en worden over het hoofd gezien.




Mijn zoon fietst al een jaar, maar luistert op de fiets echt te slecht. Op de stukjes naar het winkelcentrum zijn al een aantal keer gevaarlijke sitaties ontstaan omdat hij rustig gaat stoppen als ik zeg dat hij moet fietsen, en vice versa. Maar als ik zo om me heen kijk zijn er heel veel kindjes van die leeftijd die het wel goed aan kunnen. Die van mij is daar gewoon niet een van. 8)

Nou, waarom ik naar het dorp etc aanhaal is omdat HIER daar wel veel verkeerspunten zijn die moielijk zijn zeg maar, maar het verkeer is ‘rustiger’. Hier bij school staan altijd heel veel auto s, waarvan de ene ouder nog sneller wilt in en uitstappen en wegrijden dan de andere ouder oa…en veel meer kinderen zelf te fiets etc. Als ik met Anne naar het dorp fiets is het een ‘normale’ drukte op de weg. Niet extreem veel fietsende kinderen, geen autodeuren die openzwaaien. Zulk soort dingen vind ik juist het enge aan HIER naar school fietsen. Wij hebben Anne een tijd lang bij de schouder gepakt als we bij een verkeerslicht of andere oversteek stonden ivm angst dat ze toch zou aanfietsen…ook met stoppen hebben we een tijd lang ons voorwiel voor haar fiets gezet en haar bij ons gehouden. Nu met deze leeftijd en alle ritjes die we al gemaakt hebben heeft ze meer inzicht. Naar school is meestal toch een gehaast denk ik en als je kind dan net kan fietsen, niet goed om zich heen kan kijken anders gaat ie wiebelen, nou dan zou ik andere stukken met hem fietsen en pas als ie meer vertrouwd is naar school ermee laten gaan.

Hopenlijk leg ik het nu wat duidelijker uit :wink:

Mijn oudste was 4,5 toen hij leerde fietsen en die liet ik dus eerder op wat drukkere routes fietsen dan nu met de jongste die een paar maanden voor zijn 4e verjaardag al fietst.

M fietst sinds ons nieuwe huis met 4,5 jr zelf. Oude huis was langs de gracht en daar had ik geen zin in. Ze luisterde toen ook nog niet goed.

Nu moeten we 2 kruispunten over waar de autoweg, waar ze dus 80 rijden op uit komt. Er zijn geen stoplichten.

Ze mag tot het kruispunt alleen fietsen en moet daar op mij wachten. Vind ze heel stoer.

Maar ze hoeft tot daar niet over te steken.



Het hangt van zoveel dingen af, je moet gewoon je gevoel volgen.

K fietst sinds 4 jaar zelf en sinds 2 maanden zelf naar school. Hij was dus pas 6 geworden. het is een drukke weg met een spannende rotonde. Hij luistert gelukkig goed naar me en stopt wanneer ik het zeg.

Ik vind het wel fijn dat ik niet meer een kind van 25 kilo op mijn fiets heb zitten.

Even een update :oops:



Naar opa/oma (900 meter) en oom/tante (1100 meter) fiets hij gewoon zelf en dat gaat prima. Die route naar oom/tante is grotendeels dezelfde route als naar school, school is nog 400 meter verder.



Naar school is hij ook al 3 keer gefietst, 2 keer op woensdagochtend en 1 keer maandagmiddag, omdat het stuk naar school toch wel vermoeiend is in combinatie met naar school gaan.



We blijven gewoon oefenen (naar familie en winkels) en dan wordt het vanzelf wel minder vermoeiend denk ik.