Zelf eten=geprakt/stukjes?

Hoi medemama’s,



Onze zoon Olivier eet zijn fruit al een tijdje in stukjes, dit gaat heel goed hij eet met zijn handjes stukjes fruit van een bordje. Het avondeten kreeg hij tot nu toe altijd gemixt met wat water, olijfolie en een schepje opvolgmelk. Ik gaf hem steeds een hapje met een lepel. De laatste week wijst hij echter steeds naar ons bord en eet hij nadat hij aangeeft genoeg te hebben gegeten van zijn eigen bord, stukjes van ons eten. Dus we dachten: tijd om hem het eten in stukjes te geven. Gisteren hebben we dit geprobeerd. Maar: het is nu natuurlijk veel droger, hij vond het niet zo lekker. Het waren aardappelen, worteltjes en visstick. Toen het niet zo goed lukte, lees hij spuugde bijna alles weer uit, heb ik het geprakt.

Hij wilde toen zelf de lepen hanteren of het vorkje. Met hulp heeft hij toen nog best veel gegeten, en de vloer ook :wink:



Nu mijn vraag: hoe hebben jullie de overgang van geprakte voeding naar eten in stukjes bewerkstelligd? En doen jullie dan iets van appelmoes of een scheutje melk over de voeding? Of laat je je kindje eerst met een lepel de geprakte voeding eten? En dan pas in stukjes? Ik heb het nu niet over de Rapleyvariant, want kindjes eten gelijk al in stukjes.



bedankt alvast voor jullie antwoorden.



groetjes, Marie-Jeanne

mischa zijn eten prak ik altijd met een beetje melk. Maar prak het niet heel erg fijn meer.

Of ik prak alleen de aardappels en groente en vlees snij ik erdoor heen, maar doe er dan ook een beetje melk door.

Ik weet eerlijk gezegd niet beter…Jo heeft altijd hele stukken met de hand gegeten…het probleem was eerder andersom…voeren kon pas veel later, nadat hij 1 was liet hij het pas toe…



Tot die tijd…eten heel op zn bord en graaien maar…geeft wel een bende,maar komt vanzelf goed…



Zelfde met fruit…perzik in zn handen en snoet dook erin…

Maar toen was hij wel al 10 maanden…daarvoor wilde hij niets…



Dat kan je gewoon proberen natuurlijk…of een bord geprakt en hem lekker zelf laten kliederen met lepel…

Ik heb Hieke vanavond zelf laten proberen. Het maakt haar niet zoveel uit of het in stukjes is of gepureerd. Ons Klikootje eet alles. Als het stukjes zijn dan doe ik het vaak met een vork en geef het haar. Dan hapt ze het van de vork af. Vandaag was dat ook niet meer goed genoeg en ging ze zelf aan de slag. Zie hier het resultaat.







Ik geef dus nu het eten net zoals wij dat eten. Geen extra appelmoes of melk of wat dan ook. Als ik mix, wat ik soms wel doe voor het gemak blijft het grof en gaat er hoogstens een klein beetje water bij.

Aan mij antwoord heb je dan ook niet veel, ik heb inderdaad nooit (bij Tyrone) gepureerd. Gewoon in stukken vor hem neerleggen en hij pakt het zelf. Brood doe ik dan wat boter op om het smeuiger te maken, maar groente, aard en fruit is al vochtig genoeg. Vanavond spagheti sliertjes, vond ie ook grappig!



Jayden was ik wel begonnen met pureren, en ook een beetje olie erin. Daarna steeds minder fijn pureren tot ik het gewoon op zijn bord in hapklare stukken gaf.

hoi



Bedankt voor jullie antwoorden!

Sisil: wat een leuk filmpje ter illustratie haha…Heuuu waar is dat groene nou? Zit het op mijn mouw :lol: :lol: :lol: We aten toevallig gisteravond dezelfde groentemix van de AH toch?

Ja we geven Olivier nu een lepel om zelluf te mee te eten, en dan doet hij een hapje op de lepel en pakt het er vervolgens met de hand af! Zo leuk om te zien! En we pureren nu gewoon veel grover, en maken iets minder zodat hij daarna van mijn bord kan 'kiezen’gisteren koos hij een kalkoenstuk met kerriekruiden. hij kloof eraan alsof het een kipkluif was! :lol:

Ja ik denk dat we zo een overgang naar gewoon mee-eten kunnen krijgen, en tja we eten zelf ook geen gekookte aardappelen 'droog’dus moeten we het hem ook niet willen voorschotelen :oops: :wink:

Vanavond weer iets leuks bedenken :think:



Groetjes, M-J

Jep, die groentemix! :drool:

Dat doet Hieke ook, op de lepel/vork en dan eraf pakken… :lol: :inlove:



Succes!