Ik merk aan mijn dochter van negen maanden dat ze weinig zin heeft zelf haar boterham vast te houden en te eten. Ze prakt het anders in haar knuistje en slingert het later gewoon op de grond.
Met drinken net zo, ze houdt haar eigen beker of fles niet omhoog. Maar misschien is ze inderdaad te jong om te begrijpen dat ze het iets omhoog moet tillen zodat er wat in haar mond komt.
En over een koekje doet zo heel lang, meestal belandt één hap in haar mond, de rest kwijlt ze er af om het koekje vervolgens op de grond te gooien.
Vanaf welke leeftijd snappen ze hoe het werkt? :mrgreen:
En moet ik haar aan laten klungelen of niet? Nu help ik haar met alles uit angst dat het arme kind verhongert :inlove:
Er zijn wel meer kinderen die op deze leeftijd klungelen. Vooral het uit een beker drinken gaat vaak nog niet zo goed. Voor verhongeren hoef je niet zomaar bang te zijn. Dat gebeurt niet zo snel hoor. De hoofdvoeding is nog steeds de borst (of fles). Mijn zoon at en dronk de ene keer ook beter dan de andere. Ik lees niets over het avondeten, als dat wel goed gaat krijgt ze dat toch ook binnen?
Liefs Moirah
Mijn tip is; maak er een spelletje van!
Het eerste jaar is een kind een zuigeling; als ze melk drinkt en genoeg daarvan, dan is het goed. Alles wat daarnaast komt is voor erbij. Daarom heet het ook bijvoeding.
Laat haar lekker aanklooien! Ik gooi hier ook het meeste van de afgesabbelde koekjes weg. Ariëlle krijgt bijv. ook niet 1 hele LIGA koek, maar 1/4 van zo’n koekje. Ik breek 1 in vieren en dan krijgt ze steeds 1/4 ervan. Als het dan op de grond valt, dan kan dat weg en krijgt ze een nieuw stukje.
Maar ik merk al wel dat er steeds meer koek in Ariëlle verdwijnt! :thumbup:
Geef je kindje ook de tijd om erachter te komen. Ze is 9 maanden en mag nog zoveel leren, gun haar de lol van het zelf ontdekken! Er is immers geen druk omdat het nog bijvoeding is!
Met het flesje maakte ik er ook een spelletje van. Ik pakte dan Ariëlles handjes en deed die om de fles en dan duwde ik zelf de bodem van de fles omhoog. En dan liet ik steeds ietsje los. Op een gegeven moment snapte ze dat ze met haar handjes de fles zo kon houden dat ze weer melk in de speen kreeg Maar dat duurde wel een aantal dagen, misschien wel 2 weken, weet ik niet goed meer.
Verder krijgt Ariëlle de dingen die ik aan het eten ben en waarnaar zij grijpt als ze bij mij op schoot zit als ik eet. Als het haar interesse heeft en ze kan het eten, dan is het prima. Zo wek je ook interesse bij een kind voor eten. Ik neem haar op schoot als ik een peer of banaan eet. Ze pakt dan mijn hand en brengt het naar haar mondje en hapt dan. Naast dat het heel schattig is, krijgt ze zo ook best heel wat binnen EN geen troep op de grond
Ik weet wel; hoe meer nadruk je op eten legt bij kinderen, hoe minder ervan terecht komt. Dus blijf de lol ervan in zien!
Ik denk dat ‘oefening baart kunst’ hier zeker geldt. Ik denk dat zonder oefening het moment dat ze het snapt niet of in ieder geval pas heel laat komt. En je kunt natuurlijk ook een deel zelf geven en met een deel laten oefenen.
Mijn dochter doet het ook niet zelf. Als ik haar handen aan de fles doe, haalt ze ze er heel snel weer vanaf. Een liga in de hand doet ze wel, maar ze sabbelt wat, maar er gaat maar weinig in.
We blijven gewoon oefenen :lol:
mmm. eerlijk gezegd is die van mij bijna een jaar en eet nog steeds niet zelf :shifty: . Ja, hij propt toevallig wel af en toe een stukje brood in zijn mond, maar het overgrote deel belandt op de grond. En avondeten doet ie al helemaal niet zelf, hij moet echt nog met een lepel gevoerd worden. Want die lepel is natuurlijk fantastisch om mee op de tafel te slaan :mrgreen:
Het avondeten lepel ik elke dag gewoon naar binnen, ze eet niet mee met de pot, omdat wij zelf op onregelmatige tijden eten.