Zelf broodje smeren

Ik was druk bezig om mijn oudste te leren zelf een broodje te smeren zodat ie dat met het Kerstontbijt op de basisschool zou kunnen, maar hij vond het toch moeilijk. Geen probleem hoor, want de juffen en meesters hielpen de kinderen gewoon die daar hulp voor nodig hadden.



Maar vanaf welke leeftijd is het wel te doen dat ze zelf een broodje kunnen smeren?

dat verschilt heel erg per kind.

op het werk kan ik duidelijk merken welke kinderen thuis wel en niet zelf mogen smeren.

kinderen van net 4 hebben er nog moeite mee.

maar tegen de 5 kunnen ze het wel goed.



gewoon laten oefenen en proberen

Emma is 5 en kan het sinds een paar weken best goed zelf. aan tafel ging wel al ( op de BSO mogen ze het meestal ook zelf doen) maar nu smeert ze ook wel eens de boterhammen voor willemijn en mij 's ochtends :mrgreen: dan gaat ze vast naar beneden, kleed ik willemijn aan en maak mezelf verder klaar en dan komen we beneden en staan onze boterhammen klaar. Alleen mag ze geen kaasschaven van mij dat vind ik te link.

wendy was erg vroeg als ik de leeftijden zo zie, ze was 3,5 toen ze begon ennu kan ze het erg goed ook crackers enzo smeren , ze eet dan ook met mes en vrok nu.

En is net 4.



Maar alleen als ze bv pasta pindakaas smeert en leverpastie gaat niet of moeilijk.

Anna Sofie smeert zelf altijd haar brood, ze probeert ook te snijden met een bot mes maar dat lijkt op niks.

Ik vind het wel handig zo eigenlijk!

En ze kan het, het gaat goed dus ik laat haar maar.

Hoe oud is jouw dochter Lydia?



Knap dat Wendy met mes en vork kan eten, dat kan ik zelf niet eens :oops: !

Ze is 4 geworden in december.

Ik leg gewoon voortaan standaard een mesje bij hem neer en zie wel wanneer het lukt! Het is idd handig als ze het zelf kunnen.



Nog tips waarmee te beginnen? Gewoon met brood en boter? Of iets harders om op te smeren en iets zachters om mee te smeren?

wendy begon met brood , en boter en "losse"beleg ( vlokken hagelsagmuisjes)



tot vandaag is smeerbeleg nog moeilijk, maar ze is dan ook pas 4.



Houdt er rekenschap mee dat het eerst kan zijn dat er veel boeter op het broodkomt maar als jij duidelijk bent dat ze eerst beetje magen dan broodje omdraait om aan andere zijde ( links rechts dus niet boven en onder , hmmm snappen jullie em?) te smeren nog ene beetje snappen ze het snel hoor.



maar het gaat vanzelf wendy was ook al heeeeel vroeg ( nog geen 1 toen ze zelf begon met eten ze is (te) kieskeurig en netjes want knoeit nooit met eten das zonde vindt ze, en dat zat er al vroeg in.



Succes met proberen, het is een leuk gezicht iig.

Hier smeren de kinderen vanaf 2 jaar al zelf hun boterham. De jongste van 22 maanden doet het ook zelf. Nu moet ze alleen nog leren de boterham ook op te eten.

Maar ik vebaas me er altijd over als we hier tussen de middag mee etertjes hebben van soms al een jaar of 6 a 7 en dan echt niet weten wat ze met de boterham aan moeten.