Zelf billen afvegen

Mijn zoon word volgende maand 5 jaar en nog steeds doet hij geen enige moeite om zelf zijn billen af te vegen. Misschien ben ik te makkelijk geweest door telkens vanzelfsprekend zijn billen schoon te maken. Nu probeer ik hem dus te leren om zelf zijn kont te gaan vegen, maar meeeeeeeeen wat een drama maakt hij ervan zeg. Hij vertikt het gewoon!

Als hij gepoept heeft begint hij mij te roepen en hij blijft doorroepen tot ik bij hem ben.

Verwacht ik teveel van hem? Hij heeft nu toch wel de leeftijd dat hij zelf zijn billen zou moeten vegen?

Op school poept hij trouwens helemaal niet, hij houdt het op, met als gevolg dat hij wel met een poepveeg in zijn broek thuis komt.



Vanmiddag heb ik hem dus ook laten zitten toen hij begon te roepen dat hij gepoept had en terug geroepen dat hij zelf mijn kont moet schoonmaken. Het heeft heel lang geduurt, met veel roepen en gehuil, maar uiteindelijk heeft hij het wel zelf gedaan. Dit heeft wel 10 minuten geduurt!

Ik vind dit niet leuk om te doen, maar hoe krijg ik hem anders aan zijn verstand dat hij zelf moet gaan leren zijn billen te vegen?

op het werk kom ik dat ook tegen



wat ik wel doe is, ik laat ze eerst zelf vegen, daarna ik nog

ik leg ook uit, dat als ze het zelf kunnen, ze niet hoeven te wachten tot ik tijd heb om te komen

dat, als ze het zelf kunnen, naar de wc kunnen gaan en dan gelijk weer kunnen gaan spelen zonder te hoeven roepen en wachten

en vaak is dat DE reden dat kids het toch zelf gaan doen



ik vind het knap dat je het zo gedaan hebt !!! :thumbup:

Bedankt voor je reactie!

Nu lees ik mijn berichtje na en zie ik een stomme fout staan hihihi.

Ik heb natuurlijk terug geroepen dat hij zelf ZIJN kont maar moet schoonmaken. Mijn kont doe ik zelf wel hahaha.

hahaha dat had ik niet eens gelezen hahaha

gebeurt ook wel als ik zeg tegen een kind eerst zelf doen;

maar dat is viesss

en voor mij niet dan? vraag ik dan

wat ik ook hoor; mag het niet doen van mama want dan is mijn onderbroek niet altijd schoon meer

tja, dat kan gebeuren

Hier het zelfde probleem! Als je denkt dat 10 minuten lang zijn … die van mij zit al meer als een half uur in de wc en het is zo een frustrerende uitdaging om der billen niet al af te vegen maar volhouden moet anders leren ze het inderdaad nooit !??

Volhouden is inderdaad de boodschap! Als je altijd toegeeft, dan heeft hij door dat je na een tijdje toch komt. Vijf jaar vind ik trouwens een behoorlijke leeftijd om zich zelf nog niet schoon te vegen. Vooral geen aandacht eraan besteden als hij zitten te roepen op de wc want zo bevestig je zijn negatief gedrag.