Zelf aankleden

Hallo alle mama’s (en papa’s :wink: )

Mijn oudste is sinds vorige week naar school en hij heeft het erg naar zijn zin, maar bij de gymles moet hij natuurlijk de kleertjes uit en erna weer aan … en dat laatste heeft meneer niet zo’n zin in. De juf vroeg vandaag of hij zichzelf thuis wel kan aankleden. En hij kan dat wel, maar hij vind het veel gemakkelijker als mama het doet en mama zwicht nogal eens omdat je toch ook op tijd op school moet zijn en het met twee al een heel ritueel is.

Hoe kan ik hem nu het beste stimuleren en motiveren dat zelf te doen ? Ik laat het hem wel proberen, maar dat draait nogal eens op boze gezichten uit omdat hij er gewoon geen zin in heeft.

Iemand goede tips ? Ik hoor het graag,

Deetje

Ben ik benieuwd hoe die juf dat aanpakt… Als een kind zichzelf kan aankleden ga ik echt niet bij alles helpen!

Maar goed, thuis stimuleren is altijd handig, ook al kan mama het sneller :wink: . Weet je zeker dat hij alles zelf kan? Of zijn er dingen die hem nog niet zelf lukken (bv sokken aandoen, knoop dichtdoen etc). Dan zou ik hem steeds meer zelf laten doen. Je laat hem bijvoorbeeld de broek aantrekken, en jij doet de knoop dicht. Je zegt ook: ‘als jij nou… dan doe ik…’ Begin met één dingetje dat hij zelf doet, en breid dat steeds meer uit.

Ook zou ik hem aanwennen dat hij hulp vraagt bij datgene wat hij niet kan. Dus niet dat hij alles aan jou vraagt, maar bijvoorbeeld zegt: mama, wil jij mijn knoop dichtdoen? Zo is het voor hem duidelijk dat hij zelf wat kan, maar dat hij ook hulp kan vragen als het hem niet lukt.

Hoi Deetje,

Hier was het altijd drama met aankleden ’ s morgens terwijl ik wist dat hij het wel gewoon kan.

Ik leg dus nu de avond ervoor al kleren klaar (vaak in overleg) en als hij dan ’ s morgens wakker is en we gaan ontbijten dan gaat hij zelf naar de badkamer om zich aan te kleden en smeer ik vast brood.

Hij weet dat hij niet eerder naar beneden mag dan wanneer hij zijn kleren aan heeft.

Momenteel gaat het zo goed, dat we vaak tegelijk ons staan aan te kleden, maar maakt hij weer drama, dan ga ik direkt uit de badkamer.

Ik negeer dus zijn boze gedrag en ga naar beneden en ja dan vind hij het niet leuk meer.

Mischien kan je hier wat mee.

Groetjes Gismo

Wij doen het op dezelfde manier. Het was hier altijd drama. Dan gingen we eerst ontbijten en daarna weer naar boven aankleden en tanden poetsen. Heel onpractisch eigenlijk. En het duurde en duurde maar. Dat kwam de sfeer 's ochtends niet ten goede. Nu leggen we samen 's avonds kleren klaar en mag ze pas naar beneden als ze haar kleren aan heeft. Eerst ging dat nog wat moeizaam, maar tegenwoordig is ze vaak al aangekleed voordat wij uit bed zijn :mrgreen:

Met Yoni hebben we het ook gehad, dat ze zichzelf best kon aankleden maar op school hielp juf haar. Lekker makkelijk natuurlijk. En voor net 4-jarigen is het niet vreemd om nog wat hulp nodig te hebben. Maar ze kon het uitstekend. Toen juf dat eenmaal wist heeft ze niet meer geholpen. Met tot gevolg dat Yoni vaak heel laat klaar was. Dat is een paar keer gebeurd en daarna ging ze sneller. Want zo miste ze haar appeltje of was ze veel later buiten. En dat vond ze niet leuk.

@bianca68 wrote:

Met Yoni hebben we het ook gehad, dat ze zichzelf best kon aankleden maar op school hielp juf haar. Lekker makkelijk natuurlijk. En voor net 4-jarigen is het niet vreemd om nog wat hulp nodig te hebben. Maar ze kon het uitstekend. Toen juf dat eenmaal wist heeft ze niet meer geholpen. Met tot gevolg dat Yoni vaak heel laat klaar was. Dat is een paar keer gebeurd en daarna ging ze sneller.

Ik probeer er als juf altijd tussenin te gaan zitten. Niet teveel helpen, eerder trucjes aanleren zodat het kind het zelf kan. Het kind moet mij ook helpen bij het helpen ( :eh: ), ik heb er een hekel aan als kinderen er vanuit gaan dat jij het wel doet. Dus dat ze een voet op je stoel tussen je benen zetten, en er dan vanuit gaan dat jij snapt dat het om de losse veters gaat :lol: . Veters strikken is trouwens iets dat ik niet van kleuters verwacht. Het is leuk als ze dat aan het einde van groep 2 kunnen.

Trouwens, ik heb een speciale schoenlepel (zo’n lange, van Ik*a), waarmee elk kind zelf zijn schoenen aan kan trekken. Als ze dat zelf doen, wil ik best de veters strikken. :wink:

Yoni is klein van stuk en maakt daar dankbaar gebruik van :mrgreen:

Ik zie en hoor wel vaker dat ze net doet of ze iets niet kan, maar ondertussen…

Zo heeft ze toen ze 4 was met de avondvierdaagse prinsheerlijk in de bolderkar gezeten. Niet omdat ze niet verder kon. Maar ja, als iedereen denkt dat je wel moe zult zijn met die kleine beentjes moet je dat uitbuiten :mrgreen:

Maar hele jonge kleuters, vindt je dat die zichzelf al helemaal moeten kunnen aankleden? Het is vaak niet puur de handeling, maar ook alles wat er omheen komt. Meer kinderen, tijdsdruk etc. Daar moeten ze ook mee leren omgaan.

Thom gaat sinds eind september naar school en over het aan-en uitkleden maakte ik me erg druk. Ik heb hem volgens mij best veel gestimuleerd en hij kan het ook best wel aardig ,maar vertikt het ook gewoon. Omdat hij er enorm tegenop zag om naar school te gaan dacht ik…dan zet ik het aan-en uitkleden maar op een iets lager pitje…want anders wordt het misschien te veel. Ik heb aardig wat nieuwe kleding gekocht…allemaal sweatshirts met rits en broeken met makkelijke sluiting,enz. Uiteindelijk zit hij nu ongeveer 2 maanden op school en heb ik er niet erg veel aandacht aan besteed en wil hij het ineens allemaal zelf doen! Komt alles toch nog op zijn pootjes terecht. :lol:

Groetjes,Monique.

@bianca68 wrote:

Maar hele jonge kleuters, vindt je dat die zichzelf al helemaal moeten kunnen aankleden? Het is vaak niet puur de handeling, maar ook alles wat er omheen komt. Meer kinderen, tijdsdruk etc. Daar moeten ze ook mee leren omgaan.

Ik laat nooit zomaar iemand aan zijn/haar lot over! Of ze moeten het wel heeeeeel bont maken (en kinderen die doen alsof pik je er snel genoeg uit :wink: ). Dus hele jonge kleuters help ik graag, maar ik zal vanaf dag 1 eerst kijken wat het kind zelf kan. Als ik het doe, gaat het kind er van uit dat ik het altijd wel zal doen, niet dus. :lol:

Hoi allemaal,

Bedankt voor alle tips…

ik heb ze ter harte genomen en het gaat al beter hoor… Ik heb na die keer dat de juf het had gezegd eens goed met hem “gepraat” (want hoe goed gaat dat met een kleuter van 4 … :wink: ) En de volgende dag had hij zelf zijn kleren aangedaan na de gymles zei hij, nagevraagd bij de juf en idd : broek zat wel achterstevoren, maar hij had het zelf gedaan :clap:

En nu doen we het 's morgen ook anders. Ik leg 's avonds de kleren klaar en hij mag pas naar beneden en krijgt een boeterham als alle kleren aan zijn. Als het niet lukt mag hij het komen vragen of ik help … en vanmorgen kwam hij zowaar helemaal aangekleed melden dat hij naar beneden ging … nou echt applaus hoor :clap: :clap: :clap: Ik ben trots op hem en hij op zichzelf …

Dus dit zetten we door en dan zal het allemaal wel steeds makkelijker gaan.

Dus bij deze nogeens bedankt voor de tips … het werkt en ik heb er zeker wat aan gehad.

Heel veel groetjes !

Deetje

:dance: :clap: Goed zo!!!

toppie!

Mats heeft nog moeite met zijn bovenkleding en met de knopen van zijn broek. En schoenen aantrekken kon ie wel, maar sinds hij nieuwe schoenen heeft, niet meer.

Ik hoop dat deze topic er nog staat in februari, want dan heb ik hem nodig! Maar natuurlijk ben ik nu ook al aan het stimuleren!

Als je van aankleden een spelletje maakt dan is het leuker voor het kind en leren ze ook sneller hoe het eigenlijk moet.

In het begin duurt het wel even maar na een week gaat het al een pak sneller.

Vroeger liet ik joni haar kleren op de grond klaarleggen hoe ze de kleren moest aandoen.

Daarna corrigeerde ik haar en voor elk kledingstuk dat goed lag kreeg ze een pareltje om aan haar ketting te rijgen.

Na een week oefenen lukte dit al vrij aardig want de pareltjes waren belangrijk voor haar. Daarna ben ik begonnen met haar die kleren zelf te laten aandoen (weer om een pareltje te verdienen) en na 5 dagen was ze ook hier mee weg. Toen kreeg ze 1 pareltje als ze klaar was binnen het kwartier, 2 pareltjes als ze binnen de 10 minuten klaar was, en 3 pareltjes als ze binnen de 5 minuten klaar was.

Ik moet wel zeggen, dat ik dit tijdens een vakantie aangeleerd had zodat als ze naar school moest ze dit al goed kon!!!

Emma krijgt medailles.

Ze kan er 3 per dag verdienen:

1. 's morgens vlot uit bed en zelf zo ver mogelijk aankleden en niet

treuzelen bij het ontbijt.
  2. Tijdens het avondeten aan tafel blijven zitten en eten met mes en vork
  3. ( de moeilijkste) meteen gaan slapen, dus niet meer je bed uit en op je

kamer gaan spelen.

Als als 5 medailles heeft mag ze ze inwisselen en mag ze grabbelen. In de grabbelpot zitten kleine kadootjes, zoals een wuppie, een sleutelhanger, een kinderreepje, etc.

Tot nu toe stimuleert dit enorm en op een positieve manier.

Hier is het 's morgens ook altijd een soort wedstrijd wie er als eerste klaar is en dan is het natuurlijk helemaal leuk als mama als laatste is :smiley: :mrgreen: (ik kleed Renske eerst aan en daarna mezelf)

Karlijn kan bijna alles zelf, al heeft ze heel soms moeite met bepaalde shirts en een maillot maar dan komt ze wel, veters strikken lukt ook nog niet maar goed dat gaan we in de vakantie oefenen want haar vriendjes en vriendinnetjes kunnen het wel (die zitten ook bijna allemaal in groep 2, ze hebben een groep 1/2 klas).

Wij gaan ook niet in de pyjama naar beneden doordeweek, dat is echt voorbehouden aan het weekend en evt vrije dag.

Zo eens in de zoveel tijd houden we hier ook een pyjamadag op zaterdag. Dan mogen ze dus heel de dag in pyjama of trainingspak spelen en doen. Niets hoeft (bijna) alles mag. De meiden vinden dat heerlijk :inlove: en na zo’n dag zijn ze ook echt weer gezelliger :mrgreen: . Ik denk dat we dit komende zaterdag ook weer gaan doen want ze zijn toch wel echt toe aan vakantie en de kerstdagen is het ook allemaal weer veel en dan zijn ze toch echt een stuk gezelliger :mrgreen: