Rhodé gaat sinds 2 weken naar school.
Het gaat ontzettend goed, en ze heeft het er echt naar haar zin.
Ze zit op een school waar een continue rooster is, dus ze blijft standaard over.
Nu is het zo dat ze altijd met haar mond/wangen (soms zelfs neus) onder het beleg dat ze die dag op brood had buiten komt.
Dat betekend dus dat ze vanaf een uur of 12 vieze wangen vol pindakaas heeft en een yogo snor heeft…
Ook komt ze altijd buiten (wij wachten haar buiten op) met haar broek laag en dan een stukje blote buik.
Ze heeft dus nooit haar hemd in haar broek, de juf doet de broek ook niet goed, en Rhodé is niet een meisje dat daar om gaat vragen…
Vanmiddag zat ze op de fiets en klaagde ze dat ze zo’n dorst had. Ik vroeg of ze dan wel al haar drinken op had, en dat was niet het geval.
Ze had vanaf het fruit eten vanmorgen niets gedronken, want haar yogo beker zat nog helemaal vol. (dit is al de 2e keer in 2 weken)
Ik heb op 2 formulieren aangegeven dat ze haar meegegeven drinken op MOET drinken omdat Rhodé een nierafwijking heeft waardoor ze erg snel blaasontsteking kan krijgen.
Ik ben erg tevreden over deze school. Ik zie dat Rhodé het heerlijk heeft, maar deze puntjes vind ik gewoon niet fijn.
Ben ik ‘lastig’ als ik hier over wil praten met de juf? Ik wil niet dat zij gaat denken dat ik zo’n ‘lastige moeder’ ben…snappen jullie me?
je bent geen lastige moeder
ga met der juf praten zsm
want hun moeten er op letten wat ze wel en moet hebben
Ik spreek als leek/moeder, maar volgens mij verwachten ze al een bepaalde zelfstandigheid van kinderen op basisschoolleeftijd. Met omkleden voor gym, naar de wc gaan wordt bij ons verwacht dat ze dat zelf kunnen.
Ik zou haar wel zelf leren om na het eten handen te wassen en dan gelijk een nat handje over haar mond en wangen te halen.
En kleding aantrekken die wat makkelijker voor haar is, een hemd in een broek doen lijkt me moeilijk voor een 4-jarige, en wat langere bovenkleding zodat die over een niet goed opgehaalde broek of rok valt.
Ik zou wel zeker wat zeggen over dat ze niet gedronken heeft, dat is wel heel belangrijk voor haar gezondheid en dan zou je eventueel kunnen horen of ze haar ook zouden willen helpen met gezicht wassen na het eten en kleding fatsoeneren.
je bent geen lastige ouder als je over je kind wil praten
maar kidneren moeten op school idd. veel zelf doen…dat is even wennen. vooral bij kinderen die net komen is dit vaak lastig. ze 'vergeten’het gewoon door alles om zich heen.
Ik zou het zsm met de juf bespreken, dat van dat drinken dan…
de rest moet ze zelf wakker voor worden!
Van de kinderen die op school komen wordt een stukje zelfstandigheid gevraagd, maar ik vind dat een juf best en beetje mag helpen bij dit soort dingen zeker bij kinderen die net op school zitten.
Als ze tegen jouw dochter zegt ‘je mond is vies, mag maar even poetsen’ Dan doet ze het zelf en wordt ze zich ervan bewust.
Ik vind het raar om daar de hele middag niks van te zeggen en een kind dan met een vieze mond om niet netjes aangekleed naar huis te laten gaan.
Ik zou er wel met de juf over hebben.
Als de kinderen hier overblijven staat er bij de deur een overblijfmoeder snoetjes te poetsen :mrgreen: Want om kinderen met een vieze mond nu naar buiten te sturen is natuurlijk vragen om moeilijkheden ( wespen) Daarnaast is het voor de juf en de andere kinderen natuurijk ook erg onsmakelijk.
Het drinken is belangrijk. Dat zou ik wel aan de juf aangeven. Ook uitleggen waarom het belangrijk is. Maar ook aan je kindje goed uitleggen dat ze moet drinken.
Thuis dus flink oefenen met het aandoen van kleding. De juf helpt bij ons best een handje maar dan moet een kindje er wel om vragen. Beter is het natuurijk als een kindje het zelf kan. Het is niet de bedoeling dat juf "plasgeitebreier "wordt en geen tijd heeft voor de dingen in de klas.
( victor heeft ook een nierafwijking. Hij heeft een behoorlijk verwijd nierbekken. Elk jaar is er weer twijfel of ze hem nu gaan oppereren of nog niet. Wat is het probleem bij jou kindje?)
Ik sluit me aan bij Dodde, er word inderdaad zelfstandigheid verwacht tot een bepaalde hoogte, juffen staan niet iedere kleuter te poetsen en weer aan te kleden na een toiletbezoek.
Wat betreft haar drinken en eten heb je wel gelijk, de juf/overblijfouder hoort er op toe te zien dat het kind het eten op heeft.
Tycho zit ook sinds 2 weken in groep 1.
Het is een combi klas 1 en 2. De juf helpt nog wel de nieuwe kindjes met het omkleden met gym en broek goed dichtdoen na bezoek aan de wc.
Maar zodra ze door heeft dat een kindje het goed zelf kan helpt ze niet meer en moeten ze het zelf doen. Ik merk dat het bij Tycho erg snel gaat met dingen zelf willen doen, doordat de andere kinderen in zijn klas het ook zelf doen.
Gewoon even aan de juf wat extra aandacht vragen voor je dochter. Ze moet het ook nog allemaal leren. Ik vind je in ieder geval geen lastige ouder als je daarom vraagt.
Er lijkt me niks mis met een gesprekje met de juf hoor! Zeker wat het drinken betreft, dat is gewoon zo belangrijk dat de juf daar best wat meer op mag letten in dit geval!
Allemaal bedankt voor de antwoorden.
Rhodé kan zichzelf prima aankleden, maar haar knoop open en dicht doen voor het plassen lukt haar niet. Daarom trekt ze die broek gewoon naar beneden en zo ook weer omhoog waardoor de hemd die ze in haar onderbroek heeft gedaan (zoals ze geleerd heeft) er ook weer uit gaat.
Dus ze kan het wel, maar juist dat ene dingetje doet ze niet.
Ik heb al gezegd dat ze het best mag vragen aan de juf, maar waarschijnlijk vergeet ze dat gewoon (en ze lijkt het ook niet te merken dat haar broek helemaal niet goed zit :eh: )
Haar gezicht schoonmaken vind ik een kleine moeite voor de juf (of de ‘broodmoeders’ die in de klas komen eten). Maar misschien moet ik maar gewoon een vochtig doekje in haar broodtrommel doen zodat ze het zelf kan doen?
@ariel wrote:
( victor heeft ook een nierafwijking. Hij heeft een behoorlijk verwijd nierbekken. Elk jaar is er weer twijfel of ze hem nu gaan oppereren of nog niet. Wat is het probleem bij jou kindje?)
Rhodé heeft 2 identieke nieren. Bij ‘normale’ kinderen zijn de nieren in spiegelbeeld in het lijfje, maar bij Rhodé lijkt het een kopie van de nier ernaast… de ‘uitstulpsels’ liggen dus allebei de zelfde kant op.
Gelukkig geen ernstige afwijking, maar wel 1 die er voor zorgt dat ze erg snel blaasontsteking kan krijgen (met 8 mnd opgenomen met een nierbekkenontsteking, en toen kwamen ze erachter

Wat naar voor victor, heeft hij er last van?
Wat vervelend zeg.
Ik heb daar ook erg aan moeten wennen.
Robin komt dus ook regelmatig met zijn broek afgezakt en hemd uit zijn broek uit school.
Of de knopen van de blouse niet in het goede gaatje zodat er onder een ‘punt’ hangt, trui achterstevoren aan, of ooit zelfs binnenstebuiten.
Zie ook weleens andere kinderen met bokkepootjes het schoolplein op lopen.
Ik begrijp dat de juf niet 25 kinderen kan aankleden.
Dus wat dat betreft verlang ik verder ook niets, ook wat betreft het snoetenpoetsen.
Maar ik vind wél dat ze er een kind op mag aanspreken.
‘Hé, je trui zit verkeerd om, doe je hem even goed?, hé, je hebt nog pindakaas op je mond, ga maar even wassen’.
Dan doen ze het nog zelf (uiteindelijk word het gewoonte en doen ze het uit zichzelf), maar waarom een kind de halve dag met een vieze mond laten lopen?
Ik kijk na de lunch even in de spiegel, een kind niet.
Wat betreft het drinken zou ik zeker iets van zeggen.
Voor haar gezondheid is het belangrijk.
Kun je meteen vragen of ze je dochter erop wil attenderen als ze een pindakaas-snor heeft.
kan een gesprekje aan gaan met de juf…maar op school gaat het eenmaal anders.
Mijn zoon heeft dat ook zo gehad…ook met snot…altijd overal opgedroogt :sick:
Ik denk dat je óók met je kindje moet praten.
Als R zijn drinken niet opheeft dan zeg ik dat tegen hem…en ik geef drinken mee wat hij graag wil en dus opdrinkt.(zijn geval water of wicky)
Na het eten niet schoonmaken…zou ik zeggen doe ‘‘droog’’ beleg erop.
Op school moeten ze gewoon veel zelf regelen.En weet je na een tijdje gaan ze dat ook doen…en na een tijdje doe je als moeder dingen anders omdat je dan de ''knelpunten’kent.
Mijn zoon had dat ook met zijn boxers…zijn broek omhoog zonder knoop open maken en dan 2 van die proppen van de pijpjes…nu heb ik goed strakke…dus geen probleem meer.
En dat zijn hemd er niet in zit neem ik voor lief.
Je moet echt meee gaan met die flow.
Juf heeft geen tijd om dat allemaal in de gaten te houden.
Ik miste ook zo de overdracht…nu is het geen bericht goed bericht terwijl je op de creche even een overdracht kreeg…dat vond ik wennen…helemaal als je kleuter zegt bij wat heb je gedaan vandaag/ ‘‘weet ik niet meer’’ of ‘‘niets’’ :lol:
Succes mop…het is een end loslaten als ze op school zitten…
Haha, ja echt wel…
Je bent zo zuinig op je kindjes.
Mooie kleertjes, gekamde haartjes, schoon en fris gewassen…
En dan na school heeft Robin zand in zijn schoenen en onderbroek, overal blauwe plekken van het lomp doen, blauwe verf in zijn nek, hemd uit shirt, daardoor rode plekken van de knoopsband elastiek, vieze nagelrandjes, groene knieën en opgedroogde klei in zijn haar.
Dweilen met de kraan open vind ik het… 8)
Mijne zit in zijn 4e jaar nu…groep 3…3 jaar gekleuterd…ik ben eroverheen…go with the flow…in het weekend de mooie kkleertjes aan
@renzosmam wrote:
Mijne zit in zijn 4e jaar nu…groep 3…3 jaar gekleuterd…ik ben eroverheen…go with the flow…in het weekend de mooie kkleertjes aan![]()
Dat doe ik dus ook, maar daar komt Rhodé dan…in niet al te hippe ‘speel’ kleren (die er overigens prima uit zien hoor

Dus zegt Rhodé “Mam, ik wil er ook als een prinses uit zien” Tja…daar ga je dan :lol:
Maar jullie hebben waarschijnlijk gelijk, en moet ik niet zo moeilijk doen.
Ik ga in elk geval (nogmaals) aangeven dat ze haar drinken op moet drinken, en de rest maar los laten

@rhode wrote:
@renzosmam wrote:Mijne zit in zijn 4e jaar nu…groep 3…3 jaar gekleuterd…ik ben eroverheen…go with the flow…in het weekend de mooie kkleertjes aan![]()
Dat doe ik dus ook, maar daar komt Rhodé dan…in niet al te hippe ‘speel’ kleren (die er overigens prima uit zien hoor) maar dan komen er kindjes met de mooiste creaties van jurkjes, kleren en glimschoentjes de klas in… :roll: :mrgreen:
Dus zegt Rhodé “Mam, ik wil er ook als een prinses uit zien” Tja…daar ga je dan :lol:
Maar jullie hebben waarschijnlijk gelijk, en moet ik niet zo moeilijk doen.
Ik ga in elk geval (nogmaals) aangeven dat ze haar drinken op moet drinken, en de rest maar los laten![]()
Oh maar bij sommige mooiere kleding zet ik me er tegenwoordig ook overheen…en krijgt hij het aan naar school.
Moet wel zeggen dat hij de ergste tijd heeft gehad met spijkerbroeken en de knieen door…mennnn dat was de eerste 2 jaar hell…in 1 dag 2 knieen door van zijn broek…waren niet aan te slepen…
En met het drinken ook iedere keer tegen háár zelf zeggen.
Mijn zoon zag er ook het nut niet zo van in maar ik bleef het zeggen tegen hem dat dat belangrijk was…nu is het bijna altijd op…
Zo´n beker met ingebouwd rietje werkt ook wel goed…drinken ze meer onbewust mee.
Je raakt eraan gewent…ik heb dat eerste jaar ook zooooooooo op mijn tanden moeten bijten met hem…lossssssssssssssslaten…is niet makkleijk :shifty:
heeeeeeeel herkenbaar…
wessel is nu sinds vorige week op de basissjool.
en ook al 2 x is hij met een volle broodtrommel teruggekomen. Had ie alleen het tussendoortje gegeten.
Nou ik heb dat wel tegen de juf gezegd. En zij vond het “normaal” om dat even bij de overblijf-juf te melden.
Ook heb ik de eerste dagen gebeld om 16.00 uur. gewoon even horen hoe het gaat. Vond ze ook niet erg hoor! En anders vraag je dat toch even?
Jemig… Voor de kids is het veel nieuws… voor ons toch ook??? :lol: :lol:
Tja ze zeggen niet voor niets: opvoeden is met pijn loslaten wat je met liefde weer omarmt. maar het is o zo lastig.