Zeer of pijn

Geen idee of hij hier goed staat :think: :oops:

Maar mijn man zegt altijd zeer en ik vind dat zo’n raar woord, ik verbeter hem altijd en zeg pijn.

Maar wat zeggen jullie ?

Allebei. Het is beide correct dus ik ga er niemand om verbeteren :wink:

Mensen die zeggen heb je auw, die verbeter ik wel :mrgreen:

Ik gebruik ook allebei (en probeer auw inderdaad af te leren :oops: )

:smiley:

hangt het niet van je zin af?

“ik heb zeer” vind ik onlogischer klinken dan “ik heb pijn”

Maar “het doet zeer” en “het doet pijn” vind ik wel weer precies hetzelfde.

Je bezeert je zegt het al :wink: zit zeer in.

Ik ga met Lydia mee, het ligt aan de zin hoe je zeer gebruikt.

maar hier een volkomen normaal woord in ieder geval.

Dat doen wij ook, wij gebruiken ZEER het meeste zeg maar.

@lydia wrote:

Ja dit is precies wat ik dacht…het is maar net in wat voor zin je het gebruikt…ik gebruik het dus allebei.

ik heb nooooit hier gezegd : het doet auw… oid. Altijd, ow, dat doet vast pijn oid.

Toen mn schoonmoeder zei, nadat de oudste was gevallen, Auw gedaan… zei dochterlief: Neeh het doet gewoon pijn :):slight_smile: :dance: :lol:

Net als mn schoonmoeder: Heb je centjes van mama gekregen… NIetus zei ze toen ze een jaar of drie was, dat is geld! :slight_smile:

@Rooike wrote:

Dat doen wij ook, wij gebruiken ZEER het meeste zeg maar.

Hé je bent terug! :dance: :thumbup:

Wij zeggen het allebei. Maar pijn word wel het meest gebruikt.

Ik gebruik ook beide, ik probeer Sean nu ook meer aan te moedigen om zeer of pijn te zeggen ipv het doet auw. Maar vind het op zich nog niet heel erg hoor dat hij het zegt. Het gaat meer in de zin van dat hij zegt: mama! Ik heb hier auw! En dat ik dan zeg heb je daar pijn? Merk dat Sean het wel meer overneemt.

@lydia wrote:

Bovenstaand dus…

Bij ons is zeer voor als het vervelend is maar niet heel erg. En pijn voor als het heftig is zeg maar. Als er bloed en dus ook pleisters aan te pas moeten komen.

Pijn is ook voor de niet zichtbare dingen als hoofdpijn en buikpijn enzo. ( nu heb ik een migraine klant en een fructose intolerantie klant dus de hoofpijn en buikpijn zijn dan heftig) Max zegt wel eens ik heb hoofdpijn. En op mijn vraag hoe erg antwoord hij dan, nou het doet zeer dus ik kan nog wel door zonder paracetamol.

Mijn inziens hangt het van de context af. Het doet zeer of je hebt je zeer gedaan, maar je zegt mijn inziens niet “ik heb zeer”, dan zeg je “ik heb pijn”.

Maar daarentegen zeg je niet “ik deed me pijn” dan zeg je weer eerder “ik deed me zeer”.

@Clair wrote:

Mijn inziens hangt het van de context af. Het doet zeer of je hebt je zeer gedaan, maar je zegt mijn inziens niet “ik heb zeer”, dan zeg je “ik heb pijn”.

Maar daarentegen zeg je niet “ik deed me pijn” dan zeg je weer eerder “ik deed me zeer”.

Wij zeggen dan weer eerder, ik heb me pijn gedaan.

Maar wij gebruiken beide!