Zeer korte luteale fase (minder dan 10 dagen)

Hey allemaal,

Ik weet niet of ik dit onderwerp hier moet plaatsen of gewoon bij “zwanger worden”.

Wij proberen al ruim 1,5 jaar zwanger te raken en het is 2x misgegaan. Nu loop ik bij de gyn en die zei vorige cyclus op dag 21 nog een rijpende follikel te zien en baarmoederslijmvlies met voldoende dikte. Vanaf dag 22 ben ik toen gaan temperaturen, maar waarschijnlijk was toen de follikel al gesprongen (alleen maar hoge temp gemeten). Cyclus duurde 30 dagen wat een luteale fase aangeeft van slecht 8 dagen.

Deze cyclus heb ik volledig getempt en op dag 19 had ik een fikse verhoging in temp die volhield t/m dag 27 (dag 27 al een lichte dip). Op dag 28 (vandaag) een nog verdere dip naar beneden en oud bloed (excuses voor de details).

Wederom een luteale fase van zo’n 8 dagen.

Ik had deze maand echt het idee dat het eitje bevrucht was (kotsmisselijk, temp in luteale fase hoger dan vorige cyclus en meer constant (schommelde tussen 36,8 en 36,9. Vorige cyclus tussen 36,5 en 36,9), ik had het warm, gevoelig, rommelige buik, etc.). Maar helaas.

Ik heb 2x een vrucht verloren en mijn gevoel zegt dat het door de korte luteale fase komt. Mijn man’s zaadonderzoek was prima!

Heeft iemand ervaringen met zo’n korte luteale fase? En zo ja, wat hebben ze er aan gedaan?

Alvast bedankt,

Dominique

Hoi Dominique,

Wat erg van je mk’s meid :frowning:

Wat betreft een te korte luteale fase kan ik je de hand schudden.

Zal even een korte voorgeschiedenis geven, vanaf maart loop ik bij de fertiliteitsarts vanwege PCO. Ik ben in mei begonnen met clomid en dit sloeg aan bij 100 mg. Ik helemaal blij, want eindelijk een eisprong, bleek dat ik amper 4-5 dagen later alwer ongi werd :frowning:

Ik heb het toen nog een maand alleen met clomid moeten proberen, omdat het een eenmalig iets kon zijn. Helaas werd ik 5 dagen na mn eisprong weer ongi. Nu blijkt dat mijn eitjes ook pas heel laat springen, ik heb een keer een follikel gehad van bijna 32 mm.! Nu krijg ik Pregnyl om een eisprong op te wekken als mijn follikel zo’n 22 mm is. Pregnyl zorgt er tevens voor dat de luteale fase langer wordt. Vorige ronde heb ik 5000 iu gespoten, helaas was dit nog te weinig. Wel had ik een verlenging en was mijn luteale fase zo’n 8-10 dagen. Deze ronde heb ik een dubbele dosis gespoten, 10.000 iu en zit nu nog in de wachtweken. Vorige week woensdag heb ik mijn eisprong gehad.

Ook moet ik op dag 3,6 en 9 na mijn eisprong mijn progesteronwaarden laten prikken. Hieruit kunnen ze opmaken vanaf wanneer de waarde naar beneden keldert.

Er zijn nog meer opties hoor, ze kunnen progestan voorschrijven dit zorgt ervoor dat je baarmoederslijmvlies intact blijft, bij mij is dat een vlgde stap.

Hopelijk heb je er wat aan, 't is een beetje een lang verhaal geworden :wink:

Groetjes,

Mar

Hoi Mar,

Dank je wel voor je antwoord!

Mijn mk’s waren in een erg vroeg stadium (kijk maar in mijn onderschrift), maar kon een vruchtzak zien (geheel intact) met daarin een bobbeltje. Ik vond het wel heel erg, maar was aan de andere kant ook blij te weten dat het in ieder geval wel kon! (dus eisprong had, bevruchting had gehad, innesteling had gehad, etc.)

De gyn denkt bij mij niet aan PCO, daar het bloedonderzoek dat niet aangeeft, ik wel wat cystes heb in mijn eierstokken maar niet zo’n kralenkrans en ik wel degelijk een eisprong heb met een redelijk normale cyclus qua lengte.

Maar dus wel een korte luteale fase…net als jij.

Ik zal dus waarschijnlijk iets krijgen als Pregnyl of Progestan? Wat ik begrijp van jou zal mijn cyclus daardoor langer dan 28-30 dagen gaan duren, waardoor het eitje wel kans op innesteling heeft.

Toch?

Bedankt in ieder geval, geeft toch weer wat hoop!

Liefs Dominique

Klopt! Het is op zich best goed te behandelen vlgs mijn gyn, maar het kost tijd en ze moeten uitzoeken wat voor jou het beste gaat werken en welke dosering je nodig gaat hebben (is met Pregnyl zo). Progestan moet je vlgs mij de 2 weken na je eisprong dagelijks vaginaal inbrengen om het slijmvlies in optimale conditie te houden. Een te korte luteale fase is eigenlijk niets anders als een progesteron-tekort. Dit zou ook je vroege mk’s verklaren.

Ik hoop dat je gauw geholpen wordt en als je nog vragen hebt, je weet me te vinden nu :wink:

Liefs,

Mar

Nou Mar dan kan ik jou de hand schudden :smiley: jou trouwens ook Dominique

Ik had ook een luteale fase van 8 dagen of vaak nog minder. In het ziekenhuis zagen ze steeds dat mijn eitje goed rijpte en ook sprong, heb eerst een paar maanden progestan gehad maar daarvan werd mn luteale fase amper iets langer.

Toen kwamen ze erachter dat mijn eitjes (follikel) ook heel lang doorrijpten en ook heel groot werden (30 mm en meestal springen ze tussen de 20 en 25 mm)…daarom heb ik ook pregnyl gekregen (meteen 10000 e) en daarvan ben ik toen meteen zwanger geraakt (ben nu 8wkn heel pril nog allemaal dus).

Bij mijn eerste kindje had ik overigens gewoon een luteale fase van 14 dagen en ben toen meteen zwanger geraakt. Nu heeft het meer dan een jaar geduurt waarvan een half jaar in de MMM.

Ik denk dat zo’n korte luteale fase niet Iets op zich is maar een oorzaak van verstoorde hormonen…in mijn geval waarschijnlijk dus dat mn eisprong NIET krachtig genoeg was waardoor en te weinig progesteron aangemaakt werd.

Mar en Dominique: zijn jullie wel op progesteron geprikt in de luteale fase??? Bij mij was die nl aan het eind van mn cyclus niet hoog genoeg.

Groetjes Jolanda

Progestan moet je vlgs mij de 2 weken na je eisprong dagelijks vaginaal inbrengen om het slijmvlies in optimale conditie te houden.

Klopt en om een evt zwangerschap in stand te houden.

Een te korte luteale fase is eigenlijk niets anders als een progesteron-tekort. Dit zou ook je vroege mk's verklaren.

Inderdaad.

Ik moet zeggen ik ben geen fan van progestan. Het zorgt idd voor een hoog progesteron en ik denk dat het soms ook kan helpen (in jou geval Dominique aangezien je een paar mk hebt gehad had je iig een goede eisprong aangezien er een bevruchtig plaats heeft gevonden)

In mijn geval rijpte die follikel al veel te lang door waardoor die eisprong al flut was....ik noemde het altijd maar een rot ei....de gyn zei ook dat er dan onmogelijk een bevruchting kon plaatsvinden.

Iig succes dames en ik hoop dat jullie snel zwanger mogen raken want die MMM is geen pretje.

Hey allemaal,

Ik ben net bij de gyn geweest.

Mijn luteale fase is aan de krappe kant. Deze cyclus wordt gemeten of dat aan mijn progesteron ligt (zo ja, zullen er hormonen worden voorgeschreven). Ik heb in ieder geval bewezen een eisprong!

Aanstaande maandag heb ik het HSG onderzoek (ik wil niet!!). Nu nog verzinnen hoe ik dat op mijn werk ga uitleggen…

Volgende cyclus samenlevingstest en omdat we geen ochtendmensen zijn mogen we voor de samenlevingstest gemeenschap hebben 's avonds, i.p.v. 6 uur 's morgens!

Hij voorziet nog steeds geen problemen. Tenzij de komende onderzoeken iets aanwijzen.

@Jolanda: er was dus nog geen progesteron in de luteale fase getest, dat gaan ze deze cyclus doen. De gyn zegt dat het er bij mij net om hangt of ik echt een te korte luteale fase heb. Afhankelijk wat voor eisen je stelt aan wanneer de luteale fase begint (op de dag van de echte eerste hoge temp, op de dag van een eerste hele lichte verhoging in de temp (0,1) of op de dag voor de verhoging in temp) heb ik respectievelijk een luteale fase van 8, 9 of 10 dagen. En hij zegt dat ze van een te korte fase spreken als het minder dan 10 dagen is. En dat spant er bij mij dus net om.

Afijn, we wachten de komende onderzoeken maar weer af…

Liefs Dominique

ik had ook zeer korte luteale fase…4-6 soms 8 dagen…

1x iui met 10.000 pregnyl…en zie onderschrift :inlove:

succes he! :pray: