hallo mede mama’s
ik zit al weken met een probleem.
ilse nu bijna 4 jaar heeft een flinke grote mond, als ze haar zin niet krijgen zet ze het op een gillen dat het 2 huizen verder op nog te horen is. ze gaat slaan schoppen en met spullen gooien. er zit zo veel woede in haar, maar we weten niet wat er aan de hand is. met haar praten helpt niet. heb vanalles geprobeerd.
ik moet soms gewoonn weg lopen anders heeft ze een paar blauwe billen, en slaan wil ik niet.
is dit weer zo’n leuke fase.
ook zag ik hier net een topic dat de kinderen papa niet zien staan, dat is hier dus ook zo, ilse wil bijna niks van hem weten. vind het erg vervelend voor mijn man, dat ze hem af wijst.
wie heeft er tips, alles is welkom.
zelf zit ik te denken om naar een opvoedkundige te gaan, wel eens vaker geweest voor mijn jongste dochter.
groetjes henny
Hoi Henny,
Meis wat vervelend, kan mij voorstellen dat je met je handen in het haar zit soms. :hug:
Heeft het een aanleding? Ik bedoel is het rond een bepaald tijdstip of gerelateerd aan een gebeurtenis? Of zomaar ‘alleen’ om dat ze haar zin niet krijgt?
Wat doe je als ze slaat/schopt of een grote mond geeft?
Dat is wat makkelijker ‘advies’ geven, dan weet ik wat je al doet zegmaar
Teun kan ook van die buien hebben, dan gaat hij echt door het lint. Ook spuugt hij weleens, dat vind ik echt afschuwelijk :evil: en wordt dan echt heel boos op hem.
probeer het alleen niet zover te komen dat je echt van binnen boos bent, maar dat je het nog kunt ‘spelen’. Want anders kun je echt reacties krijgen die je eigenlijk niet wilt, weet ik uit eigen ervaring.
Hier werkt het met op tijd een waarschuwing geven en bij 3 waarschuwingen op de gang.
ik pak hem dan op en zet hem in de gang bij de trap. Daar blijft hij dan even doorrazen (desnoods moet ik de (glazen)deur even dichthouden) maar meestal koelt hij daar snel weer af. De afspraak is dat hij met zo’n time-out op de trap moet zitten maar in zo’n driftbui kan ik hem daar niet opzetten, dus dan gewoon op de grond laten liggen.
als hij dan rustiger is ga ik er naar toe en vraag of hij weer kan komen. Als hij nog niet zelf op de trap is gaan zitten zeg ik ‘ach wat jammer, ik kwam je halen maar je zit nog niet op de trap’
binnen 2 minuten is het dan over.
daarna praat ik even met hem ‘waarom was mama nou boos? wat mag je niet doen?’ of iets dergelijks, zegt hij sorry en knuffelen we even.
maar pffff het is me wel een fase zeg…ik vind het soms echt heftig, hoor het gelukkig van meer moeders om me heen, zo tussen de drie-half en vier kan echt pittig zijn
succes!
bedankt voor jullie reacties.
we hebben even een moeilijke tijd achter de rug gehad, mijn schoenmoeder lag in een vervelende scheiding en heeft 3 maanden bij ons gewoont.
nu ik er aan terug denk is dit een paar weken begonnen na dat mijn schoonmoeder weer een eigen huis had.
misschien is dit dan wel de reden.
die buien heeft ze eigenlijk als ze haar zin niet krijg, gaat meestal om snoep of tv kijken. ik laat haar nu maar uit razen. en geeft er geen aandacht aan. maar leuk is het niet. ik heb zelf een gevoel dat haar iets dwars zit.
op de gang zetten heb ik ook altijd gedaan als ze na drie keer waarschuwen niet wilde luisteren. maar dat werkt nu al helemaal niet. ze blijft dan schoppen tegen de deur.
dus eigenlijk als ze haar zin niet krijg.
het zal dan wel een fase zijn.
Hoi Henny, ik heb hier ook zo’n meisje met driftaanvallen… :evil: .
Iedere morgen is het weer raak…vooral het wassen, aankledenritueel is een drama. Mevrouw wil alles zelf doen. Als ze haar zin niet krijgt begint ze te tieren en hysterisch te gillen (de buren zullen wel denken).
Ik heb al geprobeerd eerder te beginnen, andere manier maar ze blijft het doen.
Kreeg gister de tip van iemand om met alles consequent te zijn en haar niet aldoor haar zin te geven :naughty: . Voor mij zegt dat wel iets.
Ik weet dat ik te makkelijk ben met sommige dingen en te snel toegeef maar daar gaat vanaf vandaag verandering inkomen.
Als jij denkt dat haar iets dwars zit dan hoop ik dat jullie er snel achterkomen wat het is. Misschien nog een keer uitleggen waarom oma nu ergens anders woont?
Succes in ieder geval.