zeer begaafd

Mijn zoontje is zeer begaafd zoals de juf het noemt. ze hebben hem geobserveerd en dit is hun conclusie. hij scoort in al zijn cito’s A en dan ook heel hoog in A. Nu krijgt hij andere lesstof maar ik heb nog steeds het idee dat hij het allemaal simpel vindt (zijn woorden) Ik maak me toch af en toe een beetje zorgen. hoe gaat dit door in groep 5. Moeten we voordat het nieuwe schooljaar begint een gesprek aangaan met de juf. Iemand tips??? Hij doet met veel dingen al niet meer mee met de klas en volgt zijn eigen weg. (zgn route systeem)

Ik heb er zelf geen ervaring mee maar het lijkt mij dat als hij in dezelfde school naar groep 5 gaat er een soort van overdracht tussen de leraren is?



Ik zou dit eerst even overleggen met de huidige juf, vragen wat het beste is wat je in deze situatie kan doen.

Bij ons op school bekijken ze of de slimme kinderen misschien een groep kunnen overslaan om de kinderen gemotiveerd te houden of meer uitdaging te bieden. Lukt dit niet dan is er nog de zogenoemde V-klas (V van Vooruitgang) en dan krijgen ze extra stof en verdieping van de stof naast hun gewone leerjaar. Ook om meer uitdaging te bieden. Onze dochter loopt met hetzelfde en is nog in groep 2. Nu wordt bekeken wat er gaat gebeuren. groep 2 nog een jaartje langer met verbreding erbij of naar groep 3.

Hier bij mijn oudste dochter dus hetzelfde probleem, ze verveeld zich zelfs met de verrijkingsstof. In het begin van het schooljaar was er nog niets aan de hand omdat de eigenlijke juf van groep 4 er toen nog was en zij speelde er dus heel goed op in en liet mijn dochter samen met nog een jongen uit de klas nog meer extra en andere dingen doen maar die is met zwangerschapsverlof gegaan en de vervanger is echt ongelooflijk slecht, hij ziet het niet en kan er ook duidelijk niet mee omgaan. We hebben in maart al aangegeven dat ze zich verveelt en nog steeds is niet veel door hem aan gedaan terwijl ik zo ongeveer elke week wel bij hem aan zijn bureau sta :evil: :wall:



Ik heb dus nu een gesprek aangevraagd met de Intern Begeleidster omdat ik gewoon duidelijkheid wil en ook om gewoon evt “problemen” voor volgend jaar voor te zijn. Ik weet dat er in groep 5 kinderen zijn die spaans krijgen naast de reguliere verrijkingsstof maar de leerkracht kent geen spaans en kan ze dus ook niet helpen :wall: :wall: (tja lijkt me ook niet handig) dit schooljaar zal het verder ook niet veranderen verwacht ik(alhoewel wij laat vakantie hebben) maar voor volgend jaar hoop ik nu toch wel wat te gaan regelen.



Ik zou dus inderdaad een gesprek aan gaan op school met de juf en de IB-er met de vraag wat zij denken te gaan doen aan het “vervelen”(hij vind het simpel) van je kind want op deze manier leert hij niet leren en dat is toch wel belangrijk.

@Rammetje wrote:

. Ik weet dat er in groep 5 kinderen zijn die spaans krijgen naast de reguliere verrijkingsstof maar de leerkracht kent geen spaans en kan ze dus ook niet helpen :wall: :wall: (tja lijkt me ook niet handig)




Dat schiet ook niet op…Als je laat vakantie hebt woon je dus in de zuidelijke helft van Nederland…Ik kan wel genoeg spaans om kinderen de basis bij te brengen :lol: Zou ik best leuk vinden, maar weet niet of het zomaar kan…

Nou als dat zou kunnen :lol: , maar ik weet ook niet of ze volgend jaar hier mee door gaan hoor (die spaanse les)maar ik heb echt zoiets van wil het gewoon allemaal al besproken hebben zodat we volgend jaar in ieder geval een opening hebben en dan dus verder kunnen (hoop ik tenminste)



En ja woon inderdaad in de zuidelijke helft van Nederland

Hi,



Met kindjes die zo snel door de stof gaan moet er eerst gekeken worden waar ze precies in de leerstof staan. Dit doe je door ‘door te toetsen’. Je neemt dan de leeftijds(groeps)gebonden toets af. Scoort een kind een A of een B, dan ga je de toets erna aanbieden. Je gaat dan net zo lang door tot er een C gescoord wordt. Dat is dan de stof waar je kind zit. Vanuit dit punt wordt er door de IB een plan opgesteld waarbij de reguliere lesstof compact (lesstof indikken) wordt. Het is wel dan heel belangrijk dat er wel vanuit de leerkracht INSTRUCTIE komt en dat niet het kind zelf gaat uitzoeken hoe bijv. een bepaalde nieuwe rekensom opgelost moet worden. Aangezien de lesstof compact aangeboden wordt en er veel minder herhaling is, is er tijd over. In die tijd bied je het kind verrijkingsstof aan. En er is heel veel materiaal te vinden om te verrijken. En je kan ook de reguliere stof verdiepen. Dat maakt het meteen een stuk interessanter.

En, last but not least: laat de leerkracht het kind met mede klasgenootjes (of schoolgenootjes) met (ongeveer) hetzelfde intelligentieniveau opdrachten uitvoeren. Dit stimuleert beide partijen en kunnen ze eens lekker sparren met gelijkgezinden.



Succes!

Kan dit doortoetsen ook al in groep 3?

@tan wrote:

Kan dit doortoetsen ook al in groep 3?
ook al in groep 1, dat is bij mijn zoontje gebeurt.

Hij gaat nu naar groep 2 (is van sept dus een vroege leerling) en als hij zo door blijft gaan, mag hij na de kerstvakantie al naar groep 3.

mijn dochter is nu nog groep 2 en is een tijdje geleden getoetst met een rekencito van midden groep 3. Daarmee scoorde ze een B. ze is nog niet verder getoetst. Komt komend jaar wel, want in ieder geval is mede door dit resultaat bepaald dat ze na de vakantie naar groep 3 gaat. en niet nog een jaartje groep 2 zoals eigenlijk gebruikelijk voor een kind dat in maart 5 geworden is.

mama Jeanet: dat dacht ik ook, maar juffen hier wilden er niets van horen. Het kon echt pas vanaf groep 4. :roll: Volgend jaar dus nieuwe ronde nieuwe kansen (en dit keer zit ik NOG sneller op school als ze WEER te weinig uitdaging krijgt… :roll: ).

Onze zoon is ook erg pienter en ze gaan hem volgend jaar ook testen.



Hier op school doen ze dat niet eerder dan in groep 5

Vreemd, want het kan wel veel vroeger. Ze kunnen echt goed doortoetsen als het kind kan lezen. Y.oni is in groep 2 doorgetoetst. Nou ja, doorgetoetst. Ze hebben haar tot e4 getoetst. Toen had ze nog geen lage C. Maar met rekenen kunnen ze volgens mij al jonger doortoetsen.



Allebei mijn kinderen zijn in groep 1 getest. Bij Y.oni was dat nodig om school duidelijk te maken dat ze echt voorliep en dat het niet alleen in ons hoofd zo was :wall:

Doortoetsen zegt ook niet alles…



Ik ken een kleuter die op elk gebied van de al kleutercito een E scoorde, en op die van groep 3 ook.Voor de school was dat bewijs genoeg dat ie niet HB was. Helaas, want later bleek dat hij het wel degelijk was…



Het blijft een moeilijke diagnose, en er is helaas niet voor ieder HB kind een pasklare oplossing.

Dat is ook zo. Van mijn oudste is toen ze een kleuter was van alles gezegd. Wij konden wel zeggen dat ze slim was en voorliep, op school merkten ze er niks van. Ze deed ook erg haar best om niet op te vallen en zich net zo te gedragen als haar leeftijdsgenoten. Bij toetsen waren haar antwoorden vaak fout, omdat ze nu eenmaal een andere manier van beredeneren heeft. Haar iq ligt wel ver boven de 130.



Ook op de volgende school, die veel meer ervaring met hb heeft zijn ze de mist ingegaan. Ze hebben haar toen doorgetoetst tot een hoge C. Qua rekenen zat ze heel ver en ze waren er van overtuigd dat ze met taal mooi op schema lag. “Al heel knap voor een kind dat een klas heeft overgeslagen.” Achteraf bleek ze ook met taal veel verder voor te lopen. Maar door allerlei hiaten was dit met doortoetsen minder zichtbaar. En om nog even door te gaan. Ook op Leonardo kwam er in eerste instantie niet uit hoever ze met rekenen was. Dat is eind vorig jaar wel allemaal goed in kaart gebracht.



Hb is soms heel ingewikkeld, vooral voor scholen. Er zijn nog zoveel vooroordelen, ze snappen er zo weinig van. Het is ze (even baggataliseren) niet kwalijk te nemen.



Onze jongste van net 5 is eind vorig schooljaar getest. Een officiële test, niet doortoetsen. Dit op verzoek van en in overleg met school, omdat ze graag willen weten waar ze zit. Zover wij weten kan ze nog niet lezen (het is een nogal eigenwijs en eigenzinnige dame :mrgreen: ) dus heeft ze alleen de kleutercito’s gemaakt en scoorde ook E2 bijna allemaal A’s. Doortoetsen heeft volgens mij nog geen zin bij haar. Dan komt er niet uit wat er in zit. En ik vermoed dat ze veel slimmer is dan wij denken. Ze zit aardig in de schaduw van haar grote zus.



Ik mocht er in een andere kamer bijzitten en de gz psychologe zat bij mij. We konden samen observeren, heel leuk trouwens. Ze gaf heel vaak bij bepaalde antwoorden aan dat men daar vaak de mist mee ingaat. Dan lijkt het fout, maar bij doorvragen is het wel degelijk goed. Je moet je even in haar gedachtengang verdiepen. Die is soms anders, maar zeker niet fout.