uhhhh… er is natuurlijk een verschil tussen iets niet leuk vinden, of “gewoon” je mama missen…
@Frank@ wrote:
uhhhh… er is natuurlijk een verschil tussen iets niet leuk vinden, of “gewoon” je mama missen…
Maar het is toch niet gewoon om je mama te missen? Dan ben je er toch nog niet aan toe?
@Gerry wrote:
@Frank@ wrote:uhhhh… er is natuurlijk een verschil tussen iets niet leuk vinden, of “gewoon” je mama missen…
Maar het is toch niet gewoon om je mama te missen? Dan ben je er toch nog niet aan toe?
Het is wel degelijk gewoon om je mama te missen, als je goed gehecht bent in ieder geval wel. En dat daar soms tranen bij komen kijken is in principe een normale reactie hoor. Peuters hebben toch gewoon gevoel?
Wat jammer dat het op deze manier gaat Suwanna, ik kan me goed voorstellen dat je dan toch gaat twijfelen of het wel okee is om Isana naar de psz te brengen. Vertrouw op je gevoel en wees hier vooral ook heel duidelijk over naar de leidster/juf toe.
Ik ben zelf leidster op een peutergroep en een verhaal als deze zou voor mij reden zijn om aan de slag te gaan met Isana, toch net dat beetje extra te geven waardoor ze met plezier en vooral vertrouwen naar de groep zou komen…
Ik hoop dat het gauw beter wordt!
Afgelopen dinsdag was het weer hommeles. Was er zelf niet bij, zit met keelontsteking e.d. thuis, maar mn man vertelde dat ze weer ging huilen enzo.
Volgens de juf heeft ze in het begin wel wat gehuild, maar daarna ging het goed.
Ze maakte ook niet een indruk van overstuur zijn toen hij haar weer kwam ophalen.
Met Sam hebben we ook zo’n periode gehad, kan ik me nog heugen.
Ik zou nog even aankijken suwanna, als ze idd zoals de juf zegt stopt met huilen als jullie weg zijn dan is het waarschijnlijk enkel het afscheid nemen dat haar zwaar valt.
ja, daar lijkt het wel aan te liggen.
vanochtend ook, ik was al even beneden bij de wasmachine toen ze van bed kwam en me (dus) niet kon vinden.
Zei ze: mama, ik was je kwijt…
Isana moest vandaag weer naar school, na de herfstvakantie.
Ik heb zolang mogelijk geheim gehouden dat Isana naar school ging. Stiekem haar tas ingepakt enzo. Toen we echter weggingen, was er geen verstoppen meer aan. Ik pakte haar rugzak en ze vroeg me of ze naar school ging. Ik beaamde dat en toen zette ze het op een janken / mekkeren.
IK WIL NIET NAAR SCHOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOL!
Ze wilde al een handpop van een prinses meenemen, toen ze nog niet wist dat ze naar school ging. Maar die mocht ze dan aan juf laten zien. Dat wilde ze eerst niet. Toen zei ik dat ze haar eigen juf er niet was, maar een andere juf en toen kwam ze langzaam aan tot bedaren en tot mijn volste verbazing is ze zo in de buggy gaan zitten, tas op schoot en naar school. …
Daar eenmaal aangekomen was ik nog wel verdacht op een blerbui, maar nee hoor. Ze was wel wat stiller dan anders, maar gehuild heeft ze niet. Ze lachte zelfs nog even toen Samila haar iets met een speeltje voor deed. Ze heeft staan zwaaien en als het goed is, is ze daarna gewoon weer gaan spelen!
Ze kwam blij uit school en zei dat ze het leuk had gehad op school…nou vraag ik je…
haar “angst” toch gekoppeld aan haar “eigen juf”.???
getver…de gedachte alleen al… ik bedoel… dat je kindje zich kennelijk niet prettig voelt bij iemand die voor haar zorgt…
Daarnaast…
het viel me op dat je haar "overvalt"met naar school gaan. Is dat bewust???
of kun je misschien, nu ze al iets meer snapt van alles… (ze werd immers ook rustig toen je zei dat niet haar eigen juf kwam) kaartjes maken (pictogrammen) waarop heel duidelijk een avond van tevoren al helder is dat ze naar school gaat.
Samen de tas inpakken, kleren mogen uitkiezen voor de schooldag… enz.
kortom dat er eigenlijk een circus omheen gebouwd wordt zodat de kern (school) minder belangrijk gaat worden.
't is maar een idee…
maar… eerst uitzoeken of het specifiek met die ene juf te maken heeft hoor…
Tja, het blijft moeilijk.
Ik heb inderdaad haar bewust ‘overvallen’ met het naar school gaan, want anders heb ik de hele tijd dat ze zegt dat ze niet naar school wil etc…
Ik weet het niet hoor. Vanochtend vroeg ze weer of ze naar school moest. Nee dus…maar ze wilde ook niet…Dan denk ik, is het gewoon iets standaards wat ze roept (de oudste begon ook al dat ze niet naar school wilde, ze wilde thuis blijven om te tekenen :? ) of dat het echt iets is…
Lastig.
Vrijdag maar even afwachten…
maar suw gaat isana dan echt naar school, of is het de peuterspeelzaal, dat snap ik eigenlijk nog niet sorry, haha
Joh, julian roept nu ook bij alles NEE NEE NEE (liefst altijd 3 keer)… of Neee Johhh…
maar probeer alles wel aan m uit te leggen. Den rukt soms nog wel eens wat uit zijn handen wat hij niet mag hebben, ja, dan is het bleren… ik zeg vaak dan tegen hem, nee, eerst zeggen waarom hij dit niet mag!
maar goed, super dat het deze keer goed ging… ben benieuwd
Blijft dus lastig begrijp ik…
Moeilijk idd of het aan de juf ligt of dat het gewoon een fase is.
Ik zou het geloof ik nog even aankijken, ze kan niet op andere dagen of zo dat ze een andere juf heeft?
@Snoesje wrote:
maar suw gaat isana dan echt naar school, of is het de peuterspeelzaal, dat snap ik eigenlijk nog niet sorry, haha
hihihi, snoesie toch. Het zullen de hormonen nog wel zijn maar eh......Isana is toch te jong voor de basisschool :oops: :wink:
Het is de peuterspeelzaal die we peuterschool noemen.
@uk_en_muk wrote:
ze kan niet op andere dagen of zo dat ze een andere juf heeft?
Zou wel kunnen hoor, maar ik wil ook geen overhaaste beslissingen nemen.
En misschien komt ze dan ook weer op een wachtlijst voor een andere groep en daar zit ik ook niet op te wachten…
Vandaag is ze redelijk zonder problemen naar de psz gegaan. Ze vroeg of ze naar school ging.
Ja dus. Dus weer brullen. Maar meteen ook vragen of ze de nieuwe juf ook had. Ook ja…Toen was het goed…dat is toch wel heel eigenaardig of niet dan?!
Ze is gewoon op de step naar school gegaan, niks geen problemen. Nou ja, met het afscheid heeft ze heel eventjes gehuild, maar verder niet…
Hoe het voor de rest is gegaan, horen we straks misschien nog wel.
Het gaat nu gelukkig alweer een tijdje goed!
dit is heel herkenbaar hoor …veel kinderen op deze leefvtijd vinden het heel moeilijk om afscheid te nemen van mama .
ook vaak is de vaste leidster het mik punt die kunnen ze bij naam noemen en weten wie het is dus kunnen ze vaak het beter benoemen .
ook zijn de vaste leidsters die vaak het voortouw nemen in opdrachten geven iets vragen of zeggen tegen jouw kind … ze moeten leren luisteren naar iemand …dat is best heel moeilijk en pittig voor die kleintjes.
een invalleidster is toch meer om de dag op te vangen en die gaat niet uitgebreid aan de slag met regels wat je wel en niet kan doen …
met alle respect voor de invallers natuurlijk .
ik ben zelf een kdv leidster en krijg vaak dingen te horen waar mijn oren van gaan klapperen …
verhalen die helemaal niet kloppen over wat wel wel of niet gedaan hebben en voornamelijk spelen de namen van de leidsters daar een grote rol in …zo heb ik eens voor mijn groep uit mijn neus zitten eten (ferdi eet ook uit haar neus )
of was ik noooooooooooooooooooooooooooooooiiiiiiiiiiiiiiiiiit mijn handen na het plassen (we hebben een aparte toiletten dus ze weten niet eens wanneer ik plas)
daar aan merk je gewoon dat ze en heleboel dingen aan de vaste leidster vast koppelen … ook minder leuke dingen worden ook genoemd … een meisje had gezegd dat ik haar geschopt had … ouders schrokken want tja er zat een blauwe plek op haar been en ze vroegen aan haar … hoe kom je aan die blauwe plek … ferdi heeft me geschopt zei ze dus …
later vertelde ze ook dat mijn collega haar gekrabt had … toen ging er bij haar ouder wat rinkelen en besefte ze dat die krab van de kat kwam en dat die blauwe plek niet van mij af kwam …
maar het is wel iets waar jejej enorm mee moet uit kijken wat is waar en wat niet ?!?
maar praat wel natuurlijk door met je dochter als klein tipje wil ik je dit nog mee geven
het beste is niks in deze vraag vorm te stellen dus niet …was het leuk op school ?
maar een open vraag … wat hebben jullie gedaan op school ??
vraag naar een verhaal daar kan je op inspelen maar maak geen vragen die beantwoord kunnen worden met ja of nee …
dan krijg je meer info waar meer je meer mee kan doen
Bedankt voor je reactie Ferdi!
Inmiddels gaat alles gelukkig weer goed en gaat ze weer met plezier naar school!
mooi zo!!!