Hallo allemaal,
Ik zit met een probleempje tijdens het eten. Onze kleine meid van 2,5 jaar heeft nooit echt problemen gehad met eten. Ze is weleens kieskeurig en d’r gaat minder in dan ik zou willen maar daar heeft iedereen weleens last van en daar maak ik me niet zo druk om. Waar ik me wel druk om maak, is het feit dat mevrouw het weigert het eten zelf in haar mond te stoppen. Zij wil, zoals ik het noem, een ‘dinnershow’; vermaak en ondertussen wordt het eten in je mond gestopt. Grrrrr. Ik ben het zo beu, en zeg vaak dat ze zelf haar vorkje moet vasthouden en het broodje of stukje groente moet prikken, maar niks hoor, dan gaat ze huilen en weigert in alle toonaarden en ik had me voorgenomen niet onder dwang aan tafel te gaan zitten.
Wie heeft dit nog meer aan de hand gehad? Hoe heb je het opgelost? Ze is nu ziek, dus alles wat erin gaat, is meegenomen, maar ik heb me voorgenomen om, zodra ze weer beter is, te stoppen met voeren en haar gewoon met haar bordje voor zich aan tafel te laten zitten en als ze dan niet eet, prima, maar dan heeft ze de sessie i.i.g. uitgezeten en hopelijk krijgt ze dan snel genoeg honger dat ze die vork wel grijpt. Of is dit weer een te Spartaanse aanpak?
Groet, Carenza
Hier een dame die al va een jaar zelf eet, simpelweg omdta ze anders niet at. Daar zijn dus heel wat knoeitaferelen aan vooraf gegaan omdat mevrouw ook zelf haar toetje wenst te eten.
Ik kan je dus niet helpen met je vraag, wllicht proberen haar ook een vork of lepel te geven en dan zelf ook 1?
Kan ze motorisch gezien zelf eten?
Zo ja dan zou ik stoppen met haar te voeden. Haar de keuze geven, of ze doet het zelf of ze eet niet.
Ik zou wel een tijd afspreken. Dus we zitten een xx aantal minuten aan tafel en als ze dan niks heeft gegeten, ruim je het weer af. Ik zou dan een kookwekker of klok erbij zetten, zodat ze het zelf ook kan zien.
In het begin zal dit drift en huilbuien op leveren, maar op een gegeven moment gaat ze inzien dat ze het wel moet doen.
Jij bepaald, wat, wanner en waar je kind eet.
Maar je kind bepaald zelf hoeveel het eet.
Liefs Suzanne
Ivan eet ook vanaf 1 jaar zelf. Gewoon zijn gang laten gaan. Soms geven we een hap tussen door. ALleen yohurt geven wij hij mag zelf ook eten hoor maar meeste doen wij
Ja hoor, motorisch gezien kan ze het prima, vanmiddag heeft ze sinds tijden zelf een broodje naar binnen gewerkt met een vorkje. Maar verder… grrrrr.
Ik ga het inderdaad maar eens met die wekker proberen, er moet echt een ommezwaai komen. Het is er overigens ingeslopen, eerder deed ze het wel zelf, maar ze wilde altijd een speeltje erbij en daar zijn we in een vreselijke valkuil gestapt. Nu wil ze alleen nog maar spelen en niet meer zelf eten.
Bedankt voor de adviezen.
en anders eerst ala rapley…
Hier at Lianne eerst rapley en sinds 2 maand eet ze met bestek.
Juul eet sinds een paar maanden meestal zonder gemekker zelf. Op een gegeven moment hebben wij tegen hem gezegd dat hij zelf moest eten anders kreeg hij niks. Dan maar wat gemiep aan tafel.
Nu gaat het best goed, hij is nog geen goede eter, maar hij eet tenminste zelf.
Mijn zoontje eet sinds kort ook het meeste zelf. Ik vind het vaak zo’n geklieder, maar anders eet hij sowieso niet. Brood met een vorkje gaat erg goed, yoghurt met een lepel iets minder
Ik zou het idd gewoon voor haar neus zetten, en als ze niet eet, dan gewoon niet. Dat doe ik hier met groenten ook. Hij eet ze toch niet, maar ik zet ze elke dag weer neer, tegenwoordig wel met een stuk fruit erbij, en hij eet standaard alles op, behalve groenten, welke kleur ze ook zijn. Nouja, dan niet hoor.
Is het zo’n groot probleem dan? Ik hoor zoveel over kinderen die niet of weinig willen eten, ik zou een kind dat wel lekker eet koesteren!
@blue_fairy wrote:
Is het zo’n groot probleem dan? Ik hoor zoveel over kinderen die niet of weinig willen eten, ik zou een kind dat wel lekker eet koesteren!
die van mij eet dus bijna niet… zou blij zijn als hij wel een keer zijn bord leeg at…
maar goed hier gaat gewoon het bord voor zijn neus… zijn wij klaar dan krijgt hij nog even de tijd daarna wordt er afgeruimd… klaar!
zo zou ik het ook in geval van je meisje ook doen… zelf eten of niets eten.
ze gaan vanzelf wel eten dan hoor…en wel duidelijk uitleggen dat het zo hoort… iedereen eet zelf, alleen babytjes nog niet…
Onze meid begon zelluf te eten met 18 maanden en dat ging ook altijd goed. De laatste tijd zit ze enorm in de treuzelstand en helpen wij weer om de lieve vrede te bewaren. Onze meid is echter al ruim 5 :oops: Eigenlijk moeten we inderdaad ook met een wekker en dan niet op jammer dan, maar dan ook geen toetje meer. Ze krijgt vanzelf in de gaten dat als ze honger heeft ze meer door moet eten. Als wij echter 's avonds moe aan tafel zitten, dan gaan we meer voor het gemak. We helpen beide kinderen sowieso nog met heel veel gewoon uit gemakzucht :oops:
Lars is liever lui dan moe. Brood eten: hij doet gewoon de mond open. Met andere woorden, stop het er maar in. Ben nu wel bezig met de vork in zijn hand te stoppen. Avondeten voeren we maar gewoon. Daar wil ik ook mee gaan beginnen dat hij het zelf gaat doen.
Hij heeft ook helemaal geen fase gehad van: zelluf doen. Af en toe pakt hij wat fruit en doet dat zelf in de mond, maar meestal doen wij het.
Ik had ooit een oppaskindje van 2 jr die dus niks zelf deed. Die zat een beetje aan tafel voor zich uit te staren. Ik wist echt niet wat me gebeurde, nog nooit zoiets gezien :lol:
Mijn kinderen eten nogal graag en op zn rapley’s leren eten dus aten vanaf het begin zelf.
Ik heb bij haar gewoon het bord voor dr neus gezet en eet smakelijk gezegd, lekker gaan eten met de anderen en af en toe een beetje aanmoedigen om ook een hapje te nemen. Dat had ze snel door hoor.
Ik zou speeltjes ook niet meer geven.
Hier ook met 6 maanden begonnen met rapley en eet dus al heel lang zelf. Alleen pannekoeken op het vorkje doen is nogal moeilijk dus daar helpen we mee :lol: .
Maar zou als ik jou was idd zodra ze echt beter is gewoon beginnen met vorkje te geven en dan zelf laten eten. En begin dan met dingen die ze ook met haar handjes zou kunnen eten (gebakken aardappelen met boontjes ofzo) dan kan ze prikken maar ook gewoon beetpakken als het prikken niet zo goed lukt. Ik zou denk ik niet het kookwekkertje zetten maar wel zeggen we proberen het 15 minuten. Als ze dan na 13 minuten goed begint met eten gaat niet 2 minuten later het wekkertje af Maar zou zelf wel die 15 minuten in de gaten houden en ook na 10 minuten zeggen dat het nu bijna klaar is en dat zo haar bordje weg gaat. En als toetje iets van slagroomvla/danoontje/kwark wat lekker dik is zodat het niet meteen van het lepeltje af loopt.