Ze kauwt niet....en slikt het dus ook niet door...

Amélie had een erg kort tongriempje zagen we net na de geboorte.

Ze hapte goed, en dronkt ook erg goed, dus hoefde daar niets aan worden gedaan volgens vk.

Na 6 maanden ben ik gaan bijvoeden, en toen begon het…

Amélie wist van gekheid niet wat ze met vast voedsel aan moest. Ze zat er een beetje

meer te smakken, proberen te kauwen, maar het doorslikken lukte al helemaal niet.

Op een gegeven moment met 7 maanden naar de huisarts geweest, die ons meteen

doorstuurde naar de KNO. Die zag het, en snapte helemaal niet hoe zij in vredesnaam

uit de borst heeft kunnen drinken (ze kon haar tongetje niet verder dan haar lip uitsteken).

Hij zei ook dat het niet eten daar van zou komen, want ze kon haar eten niet naar achteren

krijgen om door te slikken…dus het tongriempje werd ter plekke doorgeknipt.

Met 9 maanden at Amélie eindelijk wat droge korstjes, maar meer ook niet.

Ik bleef hoop houden, en het is ook wel wat beter gegaan, maar door haar slechte gezondheid, ziekenhuisopnames, dokterbezoekjes, medicijnen enz…was

er eigenlijk altijd wel een ‘reden’ dat ze slecht zou kunnen eten.

Nu heeft ze sinds Maart niets (qua ziekte) meer gehad, en we beginnen ons wel zorgen te maken over haar eet gedrag.

Ze kauwt haar eten amper, en sabbelt er wat op. Als ze een volgend hapje wil spuugt ze het uitgesabbelte hapje uit, en begint van voor af aan.

Soms kunnen we haar afleiden, belonen, straffen waardoor ze wat doorslikt, maar het is allemaal maar tijdelijk, en ik vind het zo moeilijk om er een strijd van te maken…

Ze groeit verder goed (ik zeg altijd dat ze groeit op roosvicee). Is verder nu weer ‘gezond’, maar het lijkt dus of ze het reflex van kauwen en doorslikken niet heeft ontwikkeld…

Wat moet ik hiermee? Komt dit vanzelf goed, of moet ik een logopedist inschakelen?

Help.

Sorry moest even lachen toen ik je stukje las, want ik zie mijn dochter van 2,5 presieeeees het zelfde doen. Met brinta, met brood met avond eten. En dan vooral wanneer ze er ZELF geen zin in heeft. Meestal helpt dreigen dat ze in haar eigen stoel moet zitten ofzo, maar vaker houdt ze het in haar mond, om er vervolgens kokhalsneigingen te krijgen omdat het helemaal… nou …ja… nat en goor is geworden. :sick:

Ik negeer het nu en het gaat nu al een paar dagen goed.

Ik dacht dat mijn dochter koppig was, maar er zijn er dus meer :mrgreen:

Heb nu even je stukje goed gelezen :oops: … maar of het precies het zelfde is weet ik niet zeker. Bij mijn dochter is het gewoon soms een machtstrijd heb ik het idee.

@samara wrote:

Heb nu even je stukje goed gelezen :oops: … maar of het precies het zelfde is weet ik niet zeker. Bij mijn dochter is het gewoon soms een machtstrijd heb ik het idee.

:lol: Is niet erg hoor!

Bij Amélie is het echt geen machtstrijd.

Ik heb gewoon het idee dat ze nooit het reflex ‘eten’ heeft geleerd (bestaat dat wel?)

Drinken doet ze overigens als de beste, maar daar ben ik nu ook mee aan het minderen (drinkt gerust 12 bekers roosvicee overdag als ik haar haar gang laat gaan).

We modderen maar een beetje door.

Ik had gehoopt dat iemand hier op het forum misschien ervaring of misschien een logopedist zou zijn, en me advies kon geven…

Samara…had jouw dochter niet erge reflux?

Amélie heeft dat ook gehad (niet zo erg als jouw dochter als ik het me goed kan herinneren)…zou het daar verband mee hebben? :think:

Je maakt je duidelijk zorgen en daar kan ik goed inkomen. Ik zou naar een logopedist gaan met Amelie ( :inlove: prachtige naam trouwens! :D). Zij zijn daar niet gek; als je er voor niets zit, ben je gerustgesteld. Mocht er wel wat zijn, dan ben je er mooi op tijd bij. Win-win situatie lijkt me!

eens met blue fairy,

Wij zaten na de geboorte van Niek met een baby die niet wist hoe ze moest happen en drinken en daar konden we ook logopedie voor krijgen.

Ze is 2 en dan nog niet goed kunnen snappen hoe het werkt. Ja… dan heb ik zoiets van… probeer het, dan weet je in elk geval dat je alles eraan doet om het beter te krijgen.

Een te kort tongriempje kan oorzaak zijn van vele problemen en als ze die te laat, later dan de algemene eerste inprenting doorknippen… dan kan er zo van alles mis gaan.

Het klinkt toch alsof ze te laat pas wat met haar tongriem kon en als er niemand is om haar mondmotoriek en kauwtechniek te oefenen… tja, het klinkt te logisch en ik zou dus idd meteen logopedie inschakelen.

Ze hebben Niek ook binnen 13 dagen na geboorte aan het drinken weten te krijgen. Van voeden via een spuit en cup, naar een fles leegdrinken, dat vonden wij heel wat. :thumbup:

Bedankt voor de antwoorden.

Ik ga maar even informeren hier in de buurt.

@rhode wrote:

Samara…had jouw dochter niet erge reflux?

Amélie heeft dat ook gehad (niet zo erg als jouw dochter als ik het me goed kan herinneren)…zou het daar verband mee hebben? :think:

Ze had inderdaad hele erge reflux ( sondevoeding thuis enzo) maar toen ze de melk binnenhield, had ze geen problemen met drinken. Ik hoop dat inderdaad logopedie voor je uitkomst kan bieden, en anders even overleggen met de kinderarts.