Ze houdt heel lang op

Sinds een week of 3 is ons meisje droog overdag!! :inlove: Alleen poepen durft ze niet op de wc, dus dan een luier. Ze is daar heel stellig in en pushen werkt averechts.

Maar, nu wil ze ineens ook niet meer plassen met als gevolg dat ze dus ophoudt. Ze gaat dus niet op de psz, niet thuis, niet voor we weggaan en plast dus de hele ochtend of middag niet. Komt uit bed met natte luier en gaat dan rond half 1 weer naar bed met luier en al die tijd houdt ze dus op.

Herkenbaar? Lijkt me niet echt gezond… :think:

lijkt me ook niet helemaal de bedoeling

tygo was een tijdje dat hij alles op het potje deed

wel alleen als hij thuis in zijn blote billen liep

nu in ene wil hij alleen nog zijn luier :roll: zucht anders zit hij net zo lang met gekruiste beentjes tot het er vanzelf uit loopt

het hielp in het begin wek om hem echt te sturen als hij dat deed maar nu wil hij echt niet

Herkenbaar, Kaylee deed het ook, die heeft in de eerste week dat ze zindelijk was een keer een dag niet geplast, pas om 16u het eerste plasje en Jayden deed het ook af en toe. Dat ze het kunnen he… Ik reageerde er verder niet op en prees ze als ze wel op de pot of wc gingen. Is vanzelf over gegaan. Ik wilde ze hiervoor eigenlijk absoluut geen luier omdoen, want als ze het zo lang kunnen ophouden zijn ze naar mening echt wel klaar om op de wc te plassen.

Net plaste ze dus een mega plas in de kamer. Ze zei al steeds dat ze moest plassen en elke keer wilde ze dan toch niet. Ze krijgt voor plassen van mij ook geen luier, want dat kan ze prima. Nu baalde ze dus wel en ging braaf daarna op het potje. Ze vindt het op de 1 of andere manier ineens eng. Ze ging op vaste momenten voor weggaan, slapen, eten enz maar dat wil ze niet als ze nog niet hoeft. Dat vind ik prima, maar het is bij haar heel moeilijk zoeken naar waar leg ik de grens. Ze is namelijk snel bang om te falen en als ik teveel dwing werkt het dus niet. Ze kan het wel, maar weet nu dus niet wat te doen. Ze heeft een tijd mogen kiezen voor onderbroeken of luier dag, ze koos steeds vaker ondebroekdag, nu vragen we het niet meer en is het standaard een onderbroek maar nu wil ze steeds weer een luier en dus niet plassen. :think:

Vaak hebben ze nog even een terug val… ik zou in dit geval wel de luier hebben aangedaan even een klein weekje bv. Veron had het ook en daarna gewoon weer proberen met de onderbroek. Ik denk dat dit ze en alleen maar onzekerder maakt en daarbij lijkt me het lange ophouden ook niet echt goed.

Maar iedereen heeft hier natuurlijk een verschillende mening over. Je moet doen denk ik wat goed aanvoelt voor haar en voor jullie :wink:

Komt echt wel weer goed misschien heeft ze even weer de tijd nodig en ja als dat dan met een luier is… Ik heb er nooit zon probleem van gemaakt :thumbup:

Als ze echt een luier aan wil dan krijgt ze die idd ook. Vanochtend wilde ze zelf geen luier en niet op de wc, maar wel ophouden. Vanmiddag na t slapen wilde ze een luier, dus dan doen we dat. Ze is toch al snel onzeker dus ga daar niet in door. Gekke is dat ze wel steeds vraagt of ze er 1 aan heeft, terwijl ze dat heeft, zijn die dingen zo goed dat ze dat niet voelen? :think:

Hier ook een meidje dat het superlang kan ophouden. En niet op het potje / de wc wil. Contact met het pedagogisch bureau gehad en daar het volgende advies gekregen:

Ga eerst één tot twee weken gewoon een half uur na elke maaltijd gewoon met de blote billen op het potje. Er hoeft geen plas te komen, maar maak het gezellig door bijvoorbeeld een boekje te lezen, te knutselen of weet ik wat. Na het zitten weer gewoon de luier om.

Ook op het KDV gewoon mee met de plasronde.

Zo went ze eraan dat het normaal is en niet eng. Belangrijk is dat je echt die afspraak maakt met je kind. Dit gaan we doen!

Volgende stap is dat de luier afgaat overdag (ook gelijk tijdens een eventueel slaapje). Het zal fout gaan, maar maak daar geen punt van. Schone kleren en zeggen “volgende keer beter”. Als ze een plas / poep doet niet overmatig prijzen. Gewoon zeggen dat ze het goed gedaan heeft en verder niets. Zo zorg je dat er geen prestatiedrang is voor je kleine.

Gaat het uiteindelijk goed, dan kan je de laatste stap nemen naar 's nachts zindelijk. Maar dan ben je wel even verder…

We zitten nu in de eerste week. Heb Thara al voorbereid op de volgende afspraak. Namelijk de luier die afgaat. Heb gezegd dat dat nog niet gebeurd, maar dat het tussen nu en twee weken wel zal gaan gebeuren. Kind is het er nog niet mee eens, maar met deze leeftijd wordt het toch wel tijd (kind gaat in mei naar de basisschool!).

Misschien heb je iets aan dit advies. Zal het verloop van de acties hier in huis wel posten.

Groetjes,

Shirley

Thanks voor de tips!

Inmiddels zijn we wel weer wat verder. Ze houdt nog steeds lang op, maar geeft nu wel meer aan en laat zich meer sturen. Inmiddels vandaag voor t eerst op de wc gepoept… tranen met tuiten… ik heb gepoept riep ze naar de oppas. Ze vindt dat gewoon heel spannend. Het enige wat ik nu"wel doe, is geen luier meer aangeven. Ze kan het dus die krijgt ze niet meer. Alleen met slapen en als ze wil poepen mag ze hem aan om te poepen, maar niet spelen. Dit doet ze prima en zo vindt ze het ook prima. Slapen zonder luier doe ik nog niet hoor, wanneer is dat meestal?

Hey!

Nog even een update. We hebben de luier op een zondag afgegooid. En dat ging goed, tot ze het echt niet meer hield. Dikke paniek, gillen, krijsen, slaan etc etc. Ken je de film The Excorcist? Peanuts vergeleken met wat hier thuis gebeurde… Dit heeft een helse week geduurd.

(Hels is het enige woord wat we kunnen vinden om die week passend te beschrijven.)

Zoals gezegd, het duurde één week. Namelijk totdat ze met haar eigenwijze hoofd besloot niet te gaan plassen voor het slapen 's middags. Geen luier (wel een celstofmatje eronder kan er met het matras in ieder geval niets gebeuren), en uiteindelijk dus nat in bed. Dat vond ze verschrikkelijk. Vervelend voor haar, maar gelukkig voor ons lijkt dit de knop omgezet te hebben. Op het KDV gaat ze op de mini-wc’s. Thuis op het potje.

We kunnen trots zeggen dat ze echt zindelijk is. Ze heeft tot nu toe (afkloppen) geen ongelukjes gehad! Zelfs tijdens het spel denkt ze er zelf aan en gaat ook echt (nu staat het potje in de huiskamer, misschien dat dat er wat mee te maken heeft).

Nu de volgende stap het plassen op de wc thuis. Voor het poepen en het 's nachts zindelijk nemen we even een latere periode. Rome is ook niet in één dag gebouwd.

Groetjes!

Shirley