Ze denkt dat het een spelletje is...

… als ik zeg dat iets niet mag.

Als ze iets stouts of gevaarlijks doet (staan op de bank) en ik zeg “nee” gaat ze lachen, en doet ze het nog een keer, en nog een keer en nog een keer etc etc etc. Het is een enorme boef.

Kennen jullie dit?

Hier ook zo eentje :roll:

nu heb ik iets gevonden dat helpt: niet roepen, niet nee zeggen, enz… gewoon stil zijn en boos kijken, echt boos kijken alleen, en dan zakt hij met zijn hoofd naar beneden 8)

Ja…

Jij bent op deze leeftijd haar geweten, zelf heeft ze daar nog geen notie van.

Een “gebod” zal ook maar gelden voor de duur dat ze jou ziet, draai je rug naar d’r toe of loop de kamer uit en ze zal het zijn “vergeten”

Ook lachen veel kleintjes omdat ze jou zien reageren op een manier die ze nog niet zo goed kennen. Het opvoeden word zo meer aanwezig en ze leren meer van jou stem intonaties en gezichtsuitdrukkingen kennen. Sommige zijn natuurlijk ook gewoon grappig.

Ze zien het idd vaak als spel… ik doe dit, mama reageert zus, es kijken of dat weer zo gaat als ik het nog es en nog es en nog es doe.

Suus is maar een 2 maandjes ouder en same here.

Heb het met de oudsten al gehad, maar weet wel dat ik deze fase het meest vermoeiend en intensief vind. Of zoals we hier zeggen… de fase waarin je steeds achter je kind aan loopt te vangen is aangebroken.

Ze zien ook nog geen gevaar.

Hier moet ik Suus echt wel 30x per dag bij de grote plantenbak weghalen en 1x in de week moet de plant opnieuw aangevuld met aarde… :shifty:

Het laad zich raden dat een keer overslaan met stofzuigen er even niet bij is.

Ook zijn we nu even heel druk met de kerstboom. Hoewel ik wel merk dat de boodschap beter overkomt als ik het voorkom.

Dan zie ik dat handje gaan naar de kerstboom en dan zeg ik al “Suuuusss, mag niet!” Dan spring ik op en leid haar per direct af.

Dat werkt wel. Als ze eenmaal een kerstbal in d’r handjes heeft gehad, laat ze zich niet zo goed meer afleiden en begint het grote spel…

Een lange adem raad ik je aan. Kan echt wel een half jaar duren eer ze beter begint door te krijgen welke intonaties van jou “Noortje, dat mag niet” echt betekenen dat ze iets niet mag.

Straffen doe ik ook al wel, maar niet door boos te worden, meer door haar even op de onderste tree van de trap te zetten, en daar voor haar gehurkt te gaan zitten met haar handjes in de mijne en dan te zeggen… Suusje zit op de trap, suus deed iets wat niet mag…

En dat is het dan al weer. Maar door herhalen hebben we bij de andere ook wel duidelijk gekregen dat als ze iets deden wat niet mocht, ze op de trap terecht kwamen.

As we speak… ze trekt me nu de strijkmand leeg… :roll: Ze is gek op dingen omhangen en ze hangt zichzelf nu een legging om… erg grappig… ware het niet dat ze er mee over de vloer sleept en zelf niet al te fris meer is…

Maar dat zal nog wel even duren vrees ik, voor ze van mijn was afblijft… :mrgreen:

Hi Cell, mooi verwoord. Ik herken van mijn stiefzoontje nog wel dat dit de meest intensieve periode was (pubertijd maar even buiten beschouwing gelaten :wink: ), maar ik was een beetje vergeten hoe intensief dat ook alweer was.

Nadat ik mijn berichtje had getypt, viel mevrouw dus ook van de bank af. Gelukkig niet hard en ze huilde meer van de schrik. Hopelijk onthoudt ze dat, maar eigenlijk betwijfel ik het . :think:

Overigens, moet ik soms ook erg mijn best doen om niet te lachen als ze me zo ondeugend aan zit te kijken.

Andere kant van het verhaal is dat ik haar ook moet laten proberen.

In het geval van klimmen op de bank, op de bank staan etc ben ik zo bang dat ze zich bezeert, maar ondertussen heeft ze zichzelf wel aangeleerd veilig van de bank af te klimmen doordat ik haar een beetje liet aan proberen.

Ja R.oan doet dit ook wel eens. :think: Maar niet altijd, als hij ziet dat ik het echt meen en ‘boos’ wordt dan is het wel echt klaar. En werkt dit niet dan gooi ik de negeerfase er in, dat vind ie niet leuk! :lol:

Op de trap zetten doe ik (nog) niet, heeft dat effect Cell?

cell verwoord t wel mooi…boos worden is nog zo zinloos, je kunt wel spelenderwijs zoals zij beschrijft een soort time out plekje creeeren maar dat t is omdat ze “stout” zijn snappen ze nog niet hoor

kindjes leren door te spelen…alles wat ze doen is een spel

ik merk hier…nu 21 maanden wel dat ze nu begrijpt dat ik met nee bedoel dat t niet mag…

soms resulteert dat in een pruillipje …en dan smelt ik al weer :oops:

maar als ze me een lade leeg trekt en ik zeg nee, dan snapt ze t wel , dan doet ze em dicht en zegt…is mama

of neeheee is papa

en gisteren stond ze bij een lade die ze niet leeg mocht halen en ik zei nee…en toen zei ze met een glinstertje in haar oogjes, dahaaag mama ( of ik maar even de deur uit wilde gaan zodat ze t toch kon doen) natuurlijk niet omdat ze bewust stout wil zijn…meer omdat ze dus blijkbaar die link legt…heeee als mama er is zegt ze nee…als ze er niet is doet ze dat niet en kan ik mn gang gaan

heerlijke boefies zijn t…zonder dat ze echt stout willen zijn :mrgreen:

Ach… echt effect heeft het NU nog niet. Maar ik geloof wel in inprenting.

Dus even een rustig handje vast houden babbeltje en wel gewoon even zeggen “Suus zit op de trap, suus deed wat niet mag” en over een paar maanden heb ik daar wel profijt van. Dan is ze al wel bekend met het straf gebeuren.

En misschien ook niet, maar ik heb er dan ook nog 3 boven, die worden ook gestraft door ze op de trap te zetten, dus beetje het idee van gelijke monnikken, gelijke kappen 8)

Ik ben op het moment een peutercursus aan het volgen maar zo te horen had ik gewoon bij Cell in de leer moeten gaan. :wink:

Op de cursus werd iets soortgelijks behandeld, maar daar werd uitgelegd dat een dreumes / peuter van die leeftijd nog niet snapt dat het niet mag. ‘Mama is boos dus laat ik maar lachen want misschien lacht ze dan terug!’

Gewoon heel veel herhalen.

Bij marijne heb ik ook issues met de tv gehad. Iedere keer zeggen ‘nee’dat mag niet’ ‘nee dat mag niet’ en na 3 keer weghalen en ergens anders neerzetten en afleiden. Dat ze weggehaald werd, vond ze niet leuk maar uiteindelijk snapte ze de boodschap wel.

Katie doet het nog steeds… Dat lachen als ik nee zeg. Iets wat niet mag en na 3x ‘‘nee’’ zeggen waaruit ze geen boodschap van aanneemt, dan zet ik haar op de grond en loop weg. Dan is de boodschap vaak wel duidelijk.

hahaha Marlous…

Maar wie weet… heb ik mijn oudste wel verknald :lol:

Ik zeg vaak tegen d’r… mama heeft jou gehad om op te oefenen, Peet om iets meer te leren, Mies om echt ervaringsdeskundige te worden en Suus om te perfectioneren… :angel: :mrgreen: Geintje natuurlijk.

Maar ik heb bij haar en Peet denk ik wel meer fouten gemaakt uit onkunde en gebrek aan opvoedkennis hoor.

Dan kwam ik hier van alles vragen en had ik mensen als Inkie en Lydia die in 2006 hun antwoord ook wel klaar hadden :wink:

Handig he zo’n forum :wink:

Hier 2 van die kleine mannetjes die straffen nog niet echt snappen. Maar Steven snapt wel heel goed wanneer mama boos reageerd op Dennis! Dus steeds probeerd hij Dennis dingen te laten doen die ze niet mogen. Steven doet dat door voor Dennis te gaan zitten, even lief naar Dennis lachen en dan kruipen naar dat geen waar hij Dennis hebben wil! :roll: :twisted:

Maar met Dennis is het nu ook al continu vertellen wat niet mag. De kerstboom is nu erg leuk natuurlijk, maar vooral alles met knopjes. En dan heerlijk bij mama op schoot met de duim in de mond lief zitten te wezen, en dan plots vanuit het niets je op het toetsenbord van mama’s pc storten, geeft ook erg leuke reacties. :roll: