Zakgeld?

Hoeveel zakgeld is normaal voor een 7 jarige? 1 dacht ik aan… :think:

het nibud adviseert tussen de 1 euro en de 1,15. Haha, dan zou ik het wel weten! Elke week zorgen dat je precies vijftien cent beschikbaar hebt…

Mijn vriendin zei te zijn gestart met 7 jaar en 50 cent, ieder jaar 25 cent er bij…

Ik denk er een beetje anders over.



Ik weet wat max ongeveer mag kopen van zijn zakgeld. Daar waar zijn intresses liggen en wat ik haalbaar vindt.



Als je als kind eerst eens 10 weken moet sparen voor je een autootje of een tijdschrift kan kopen vindt ik dat erg demotiverent.

Zakgeld zou voor mij niet voor snoep of ijsjes zijn. Maar echt voor dingetjes die leuk zijn maar niet nodig. Ik pas dan ook niets bij. Max en Victor krijgen van ons genoeg dingen om mee te spelen of te lezen. Echt nodig zijn ze niets. Maar het is natuurlijk wel leuk en leerzaam om zelf dingen uit te kiezen en betalen.



Ik zat meer te denken aan 2,50 of zelfs meer. Mijn ouders hebben het ook altijd op deze manier gedaan. Dat is altijd goed bevallen.

Wij geven nog geen zakgeld. Max leert nu goed met geld rekenen op school, met de zomervakantie ga ik er gewoon mee beginnen.

Ik denk dat ik het zo ga doen; 1 spaarpot om te sparen, daar mag niets uit voor zomaar dingen en 1 voor tussendoor dingen en kadootjes.



50 cent verdient hij iedere week als hij mij helpt om de cavia’s te verschonen. Helpt hij niet, krijgt hij ook niets.



Dus dan wordt het:

50 cent spaarpot zakgeld

50 cent voor cadeautjes/zomaar.

50 cent spaarpot cavia’s(optioneel dus)

Jan krijgt 1 euro zakgeld die gaat in de spaarpot.

Daarnaast 1 euro die gaat, zoals hij het noemt, in zijn shopbeurs :wink:

Ik heb juist zakgeld ingevoerd om de kinderen met geld te leren omgaan. Maar dan moet je ook fouten kunnen maken. Dus niets verplicht sparen maar juist leren dat als ze ergens voor willen sparen (en wat is er mis mee je behoeftes voor weken uit te stellen doordat je eerst weken moet sparen???) ze hun geld niet in een opwelling uit moeten geven.

De kinderen krijgen hier ook niet een echt hoog bedrag. Maar ze hebben inmiddels marktplaats ondekt en dan blijkt ineens een gameboy of een nitendo zelfs met een beetje zakgeld helemaal niet onbereikbaar. Heb hetvolgende schema;

0-2 JAAR 0,10

3-4 JAAR 0,25

5-6 JAAR 0,50

7 JAAR 0,75

8 JAAR 1,00

9 JAAR 1,25

10/11 JAAR 1,50

1ste 2de klas middelbare school 2,50

Zit nu nog een verhoging voor vorlgend jaar te denken dan gaat de oudste naar de 3de klas. Ik zit zelf te denken aan 2de en 3de klas 5 euro.

Is het niet geoeng dan staat het de oudste vrij om prei te gaan planten, of aardbeien te plukken in de zomermaanden of ze nemen een folderwijk.

@ariel wrote:

Ik denk er een beetje anders over.



Ik weet wat max ongeveer mag kopen van zijn zakgeld. Daar waar zijn intresses liggen en wat ik haalbaar vindt.



Als je als kind eerst eens 10 weken moet sparen voor je een autootje of een tijdschrift kan kopen vindt ik dat erg demotiverent.

Zakgeld zou voor mij niet voor snoep of ijsjes zijn. Maar echt voor dingetjes die leuk zijn maar niet nodig. Ik pas dan ook niets bij. Max en Victor krijgen van ons genoeg dingen om mee te spelen of te lezen. Echt nodig zijn ze niets. Maar het is natuurlijk wel leuk en leerzaam om zelf dingen uit te kiezen en betalen.




Ik vind ergens langer voor moeten sparen juist erg leerzaam...
Ik moet ook lang sparen voordat ik iets kan kpen wat ik leuk vind..

Hier krijgt Noah 1 euro per week. De helft is voor de spaarpot en de andere helft mag hij in een potje doen om gewoon een dingetje van te kopen wat hij leuk vind.

Anna Sofie krijgt nu 50 cent per week. Dat spaart ze ook echt.



2,50 zou ik veel te veel vinden…Ze hoeven toch niet meteen wat te kopen en dat wat je koopt hoeft toch niet veel te zijn? En wat geef je dan als ze 12 zijn…?



Nu moet ik wel zeggen dat wij overal muntjes hebben slingeren :oops: :oops: die vallen dan ergens uit ofzo, weet ik veel, en wat ze vindt mag ze houden :angel:

Of als ik parkeer en ik krijg geld retour, dan mag ze het kleinste muntje houden. Dat gaat allemaal in de spaarpot.



Op die manier heeft ze al een barbie kunnen kopen en laatst een playmobil ambulance.

Indy krijgt ook 50 cent per week maar hoeft cadeautjes voor verjaardagsfeestjes (nog) niet zelf te betalen.

Thomas krijgt 2 euro per week.

1euro moet hij echt sparen en de andere gaat in de portomonnee en mij hij uitgeven aan wat hij wil.

Hier zijn wij vorig jaar met zakgeld begonnen.

Aangezien wij 2 mega slechte eters hebben en alle andere hulpmiddelen(zoals stickers, uiteraard positief benaderen, etc) niet hielpen en zoonlief wel heel gecharmeerd van geld was zijn wij begonnen met 20 cent per keer als het avondeten wordt opgegeten.

Dit gaat al een jaar best goed. Lusten ze echt iets niet, dan mogen ze dat eruit vissen en hebben ze een avondje geen trek dan is het jammer, maar de volgende keer beter.

Vorig jaar konden ze in de vakantie net aan 1x een ijsje zelf kopen, maar het gaat steeds beter.



Zoonlief heeft samen met zijn verjaardagsgeld in februari een DS kunnen kopen en was er errrrrug trots op. Dochterlief wil dat ding nu nl. ook erg graag, maar schiet nl. niet op met max een euro in de week, maar zij is in augustus jarig, dus wie weet. Als ze er bijna is dan helpen wij wel een beetje. Ze houdt het al zo lang vol.

als ik dit allemaal zo lees die bedragen dan heb ik het idee dat mijn kinderen ontzettend verwend zijn.

giovanny nu 7 krijgt €3,50 per week hier moet hij wel zijn eigen speelgoed van kopen (hij spaart thomas de trein treintjes en als hij geld heeft voor 3 krijgt hij de 4dde van ons)

en ik spaar nog elke maand €50,- voor als hij 18 is dat hij dan een zakcentje heeft voor zijn rijbewijs/ eigenhuis e.d.

en dan spaart mijn vriend ook nog €15,- elke maand voor hem voor als hij na het voorgezet onderwijs door wil leren dat hij wat geld achter de hand heeft.



lorenzo is nu bijna 1,5 die krijgt €0,50 per week, en ook word voor hem nog €50,- gespaart en door mijn vriend €15,-



orlando is nu bijna 3 maand en die krijgt ook €0,50 per week dit is meer omdat giovanny bezef heeft van hij en lorenzo krijgen wel geld en orlando niet dat vind hij niet eerlijk.

en ook voor hem sparen we nog €50,- en €15,-



voor giovanny betaal ik eigenlijk alleen nog de verjaardagskadootjes als hij een feestje heeft en zijn kleding e.d. als hij snoep of speelgoed wil moet hij daar zelf voor sparen.

verder krijgt hij ook genoeg vind ik zelf want heb een hele grote familie dus hij krijgt mega veel kadootjes met zijn verjaardag sinterklaas en kerst.



groetjes maaike

Dano (wordt in januari 8) krijgt € 0,50, en dat vind ik genoeg. Hij moet lang sparen voor iets, maar dat vind ik helemaal niet zo slecht. Hij helpt zijn vader wel eens met een klusje, en daar verdient hij dan ook wat mee. Af en toe telt hij zijn geld, en als het genoeg is gaat hij er wat leuks voor kopen (met een beetje sturing van ons). Verjaardagskadootjes e.d. hoeft hij allemaal niet te kopen, die kopen wij gewoon. Het is puur voor hemzelf. Vanaf dat hij 8 is krijgt hij een euro per week. Ik vind dat voldoende om de waarde van geld te leren kennen.

Ik ben sinds kort begonnen met zakgeld geven omdat mijn oudste (8,5 jaar) graag iets wilde waar ik het niet mee eens ben. Hij krijgt 50 cent en het gaat hard genoeg hoor.



Mijn andere zoon is 6,5 jaar en had ook wat geld (van verjaardagen) in zijn portemenee en die heeft de helft aan onzinhebbedingetjes opgemaakt. Hij krijgt pas zakgeld als hij een halfjaar niets gekocht heeft en iets heeft waarvoor hij wil sparen.

Elise 6 jaar:…krijgt € 1,- per week

dat is echt voor haar zelf en mag ze mee doen wat ze wil

Spaart ze ze de hele maand op…dan krijgt ze € 2,- extra

dus in totaal 6,- per maand…(mogelijk)



Afgelopen week was er boekenmarkt op school en kon ze klusjes doen om iets extra’s te verdienen…

toen heeft ze badspeelgoed schoongemaakt…en kreeg ze daarvoor € 2,50



ff een mazzeltje…

Maar daarin tegen helpt ze me ook vaak,…een evelopje posten…kamer opruimen en krijgt dan niets

tenslotte hoef je niet voor alles betaald te krijgen.



Elise is wel een echte spaarder…ze heeft nu nog steeds € 50,- wat ze voor d’r verjaardag had gekregen

hahaha

@Fleur wrote:

Indy krijgt ook 50 cent per week maar hoeft cadeautjes voor verjaardagsfeestjes (nog) niet zelf te betalen.




We zijn er weer mee gestopt. Ze taalt er niet naar, vergeet het (wij ook :oops: ) dus we proberen het vanaf 7 weer. Ik heb voor Sinterklaas ook zo’n spaarpijp gekocht, dan ziet ze wat meer resultaat dan dat het in een spaarpot verdwijnt.