Yihaa bijna 6 maanden!!!

Yessss… Ik heb de 6 maanden volledige borstvoeding bijna gered!! Ik ben daar echt heel blij mee en ook best een btje trots op!! (vooral als ik verbaasde gezichten zie als ze horen dat ik “nog steeds” volledig bv geef)



Nou is het hier dus ook bijna tijd voor bijvoeding!! Ook wil ik de borstvoeding gedeeltelijk af gaan bouwen, t liefst nog 2x per dag geven… Ik ben dat kolven zo zat!!!



Ik heb hier wel een paar vraagjes over, misschien kunnen jullie mij hiermee helpen??


  1. Ik moet ergens pap invoegen, maar wanneer dan en is dat echt nodig zolang je ook bv geeft??
  2. Hoe ziet een voedingsschema eruit met gedeeltelijke bv, fv en hapjes?
  3. Hoeveel voeding moet ik haar geven ipv bv?? Ze krijgt nu 150 cc per voeding (5 voedingen) als ik kolf en heeft daar genoeg aan.
  4. Moet ik direct met opvolgmelk beginnen of eerst met 1??
  5. Ymke krijgt nu om 23.00 uur nog een bv… Wanneer moet ik deze afbouwen?? Ze drinkt dan wel veel, dus vraag me af of die voeding er wel af kan… Wanneer “moet” dat?



    En niet te vergeten… Ik het wel mogelijk om gedeeltelijk bv te geven??

    Ik wil eigenlijk minimaal 1 voeding (ochtendvoeding) zo lang mogelijk geven, maar weet niet in hoeverre dit eigenlijk kan…



    Hoop dat jullie mij wat antwoorden kunnen geven!!



    Krystle

Ik zit op mijn werk dus kan niet uitgebreid antwoorden.



Maar even snel reagerend.

Je hoeft niet te beginnen met opvolgmelk, je kan gewoon BV blijven geven en met de ander dingen zoetjesaan beginnen.



Ik ben begonnen met fruit rond een uur of tien

toen s’middags fruit



Claire krijgt s;ochtends nog gewoon melk en geen pap oid. Wel s;middags een boterham.



Op borstvoedings.com kun je een heel schema vinden voor voedselintroductie



nu weer snel verder …



ik reageer vanavodn nog even uitgebreider

http://www.borstvoeding.com/voedselintroductie/vast_voedsel/voedselintroductieschema.html

:mrgreen: Die bedoelde je.

Ik heb ooit ergens gelezen dat je productie pas met 9 maanden zo stabiel is, dat je voedingen zou kunnen vervangen. Als je het voor die 9 maanden doet, loop je de kans dat je productie afneemt.



In het bovenstaande schema staat ook dat pap helemaal niet hoeft. Het kan wel, maar het is niet noodzakelijk in het voedingsschema. Verder neemt de bijvoeding langzaam het menu over, dat gaat heel geleidelijk (de eerste tijd zal ze weinig binnen krijgen).

Ga je rapleyen? Zó leuk :inlove:

heej super joh!!! :clap:

tja, die gezichten heb ik ook vaak gehad en opmerkingen 'geef je NU nog steeds bv??? nu ja…laat ze maar zou ik zeggen.



ik ben wel na 6 maanden gestopt, maar je hoeft het zeker niet te doen! je kan gewoon doorgaan met de bv…introductie van bijvoeding ben ik sinds vorige week mee begonnen…en de melk is zeker weten nog steeds de hoofdzakelijke voeding. ik geef ook nog steeds 's avonds een voeding…gaat er vanzelf wel af, wanneer beebjes genoeg bijvoeding krijgen denk ik…heb er (nog) geen ervaring mee :shifty: ben zelf net begonnen…

de links die je hebt gekregen, daar heb je in elk geval zeker weten wat aan! Succes! :thumbup: :smiley:

Meid wat goed!!

Ik zou zeggen…ga zo eerst beginnen met bijvoeding…Celiza liet toen zelf voedingen vallen…

Haar schema is nu ongeveer dit;

7u-8u (.)

9u-10u fruit

12u brood en soms slokje (.) of water

15u-16u (.)

18u groente

19u-20u (.) (.)



Zoiets komt het meestal op…ben niet heel precies,gister viel ze na 1 (.) in slaap om 19.30 en dronk ze om 22.30 de andere (.) pas.

Maar meestal gaat ze na die 2 (.)(.) slapen rond 20u en door tot de volgende ochtend! :thumbup:

Op mijn werk kolf ik 2x en dan heb ik gemiddeld 2 a 3 voedingen mee naar huis.Maar ik kolf denk ik veel ook omdat ik haar mis :oops: dan is mijn tsr erg heftig. :shifty:



Kijk wat je kindje doet met bijvoedingen…ik zou niet en kv en bijvoeding beginnen…mocht ze ergens op reageren dan weet je niet waar dat nou door komt…maar dat is mijn mening :wink:



Succes!

Het liefste houd ik het ook op alleen bv, alleen kolf ik nu net (met moeite) 300 cc (2 voedingen)… Niet heel veel dus… In mijn gedachte moest dit meer worden, maar dat is natuurlijk niet waar… Door de bijvoeding wordt het juist minder… Hmm… Nieuwe kijk op de zaak… Al moet ik dan wel blijven kolven (helaas geen sas-kolver :wink: )



Pap “moet” dus helemaal niet???

Hier nog steeds een echt (.) monster. Zit nog steeds op 5 a 6 voedingen per dag



Dag ziet er ongeveer zo uit:

6.45 (.)

10.00 (.) als hubbie er aan denkt (meestal niet dus :lol: ) stukje fruit

13.00 (.) en kwart tot halve boterham

16.00 (.) en fruit

18.00 groente en soms (.)

20.00 (.) of (.) (.)



We zijn met rapley begonnen net voor ze 6 mnd was, maar het blijft meestal bij proeven. Ze slikt nog niet echt veel door al wordt het wel iets beter. Brood gaat wel goed. Maar daar heeft ze ook nog graag een flinke slok (.) bij :mrgreen:



Ik hoop tot dat ze binnenkort de (.) van 10.00 laat vallen en dan fruit gaat eten (even hubbie achter z’n vodden zitten) want over een dikke maand is m’n kolfrecht voorbij (al ga ik gelijk daarna op vak, heb dus nog tot eind aug de tijd)



Alles verder goed met Imke. Ik moet echt weer eens komen schrijven bij de feb/mrt stoppers, maar ik moet zoveel bijlezen dat ik het eigenlijk steeds uitstel :oops: :oops:



Liefs Pinot

Ik doe dus geen rapley…dat moet ik er misschien even bij zeggen…



Wie zegt dat papa moet!?

:mrgreen:

Niets moet!

Jij bent de mama jij mag het uit maken hoor :wink:



Celiza krijgt op maandag als ik werk i.p.v de boterham een bord biobimpap van 180cc bv want madam doet nog moeilijk met de fles :roll:

Maar dat zijn dan dus ook granen…pap of brood allebei prima! :thumbup:



En idd als het goed is gaan ze alleen maar minder bv drinken…

Het is niet anders :wink:

Ik kolf dan wel super…ze maakt maar 2x 160-180cc op op mijn werkdag :shifty:

Ik kom vaak met 3x thuis…maar goed…de vriezer is er goed voor :wink:



Als je nou op de dag van 1 afgekolfde voeding dan pap van de lepel doet ofzo…vult goed en dan haal je het wel met je kolfopbrengst denk ik!! :pray:

:clap: top Krystle!

@renzosmam wrote:

Ik doe dus geen rapley…dat moet ik er misschien even bij zeggen…



Wie zegt dat papa moet!?

:mrgreen:

Niets moet!

Jij bent de mama jij mag het uit maken hoor :wink:




Ik doe mijn best :mrgreen:

Even ter verduidelijking

Ik werk de ene week 4 ochtenden (en een middag) en de andere week 6 ochtenden (en een middag)

Dus van iedere 14 dagen betekend dit:
2 ochtenden samen thuis (1 weekend)
2 ochtenden ik thuis (soms is hubbie dan ook vrij)
4 ochtenden kdv (dan slaapt ze meestal nog als ze fruit krijgen, eet dus meestal brood mee)
ZES ochtenden hubbie thuis!!!!!

Das toch bijna de helft.......En als ie dan iedere keer vergeet om fruit te geven.........

Dan heeft mama toch weinig in te brengen :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Liefs Pinot

:oops: ik bedoelde pap in die zin :oops:



papa moet gewoon naar mama luisteren :lol: 8) :wink:

Eigenlijk best een leuke typfout



:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

@Pinot wrote:

Eigenlijk best een leuke typfout



:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:






:lol:

Ja en in jou geval ging mijn typefout dus op 8)

Maaruh papA MOET wel hoor :wink:

Hi Krystle,



Ik heb nooit pap gegeven hoor, nog steeds niet en mijn meisje wordt overmorgen 1 jaar :slight_smile:



Ik heb het nooit gedaan omdat ik dan van afgekolfde melk pap zou moeten maken, terwijl ze live bij mij kon drinken (en eerlijk is eerlijk, ze had het ook niet gepikt).



Het was ook helemaal niet nodig volgens het consultatiebureau. Alleen als ik haar perse wilde laten doorslapen, zouden ze het aanraden (ze sliep door van 10 tot 6).



Pas met 10 maanden was het nodig om naast borstvoeding als ontbijt ook nog brood te geven. Ze ontbijt nu gezellig met ons mee (na de BV!).



En ik heb ook altijd moeite gehad om genoeg kolven, maar ben er pas een week mee gestopt (met het kolven dan, niet met de borstvoeding). Gek genoeg ging het altijd nèt goed. Ik ben nu gestopt, omdat ze inmiddels gewone melk mag tussen de middag of yoghurt ofzo (en je wordt wel wat simpel van dat kolven na een tijdje) en omdat de kolfopbrengst dermate dramatisch begon te worden (wel 40/50 cc op een dag) dat het ook geen zin meer had.



Ik zou je trouwens wel willen aanraden om voorlopig tenminste twee borstvoedingen per dag te houden als je wil combineren met kv. Ik ken vrij veel vrouwen waarbij de productie heel hard terugliep toen ze naar een voeding per dag gingen (en die gaven zonder uitzondering op dat moment al meer dan een jaar borstvoeding).



Zelf doe ik nu twee BV op een dag als ik werk (4 dagen in de week) en op verzoek als ik niet werk (2 a 3 grote voedingen en nog zeker 2 slokjes).



Liesbeth

Even een update…



Heb meerdere mensen (zowel hier van t forum en vriendinnen) gesproken over al mijn vragen…

Ik was hierna vastberaden om voorlopig geen kv in mijn schema in te passen… Totdat mijn moeder gister aangaf dat Ymke niet genoeg had na die 150cc… Dat is dus echt voor het eerst…

Vandaag 170cc meegegeven aan de GO… En ze heeft het helemaal opgedronke… Zonder te morren… Dat is dus echt een probleem, want dat krijg ik niet bij elkaar gekolfd… NU niet iig omdat ik nu menstrueer… (ik kolf al een keer extra 's avonds)



Over 3 weken gaan mijn man en ik ook 2 dagen weg en daarvoor heb ik nu dus helemaal niet meer genoeg voorraad…

Fruit en groente moet ik nog mee beginnen dus kan voorlopig nog geen voeding laten vallen…



Dus ik heb Ymke vanavond kunstvoeding gegeven… Pffff dat vond ik echt niet leuk…(had het gevoel mijn kind te vergiftigen, ook al slaat dat nergens op… Dit had ik echt nooit van mezelf verwacht :oops: )

Maar als het kolven op deze manier doorgaat wil ik wel dat ze de smaak kent… En tijdens dat weekend moet het ook wel ben ik bang…

Ze heeft maar 50cc gedronken (aan de borst drinkt ze deze voeding ook slecht)… Heel weinig, maar ze pikte het wel (helaas??) Ik heb die voeding zelf gekolfd… Heb nu genoeg voor morgen plus nog n btje voorraad!!



Ik probeer het zonder kv te doen, maar als ik te weinig kolf krijgt ze 1 fles kv mee en dan heb ik voor de andere 2 dagen dat ik werk weer genoeg gekolfd denk ik… Dan zou ze 1 fles kv in de week krijgen… Dat is best te doen toch??Tijdelijk hoop ik… Zeker als Ymke straks goed fruit eet moet het te doen zijn zonder…



Heb vanavond ook een ijsblokje bv ontdooit en pap van gemaakt met biobim. Eerst snapte ze niet wat ze moest doen met t lepeltje… Toen maakte ik smak geluidjes en hapte ik met mijn mond… En warempel, ze deed me na en ze leek het lekker te vinden…

Dat is dus ook een optie… Ligt wat zwaarder op de maag en kan ik dus wel met 150 cc doen en dan de andere voeding zonder pap van 170 cc…

Krijgt ze dan wel genoeg vocht binnen???

Hoeveel scheppen biobim moet je dan in die fles doen??1??

edit Ik zit me nu te bedenken dat als ik dit doe, hoe moet dat dan op dagen dat ik niet werk?? Die pap is ze dan aan gewend denk ik…edit



Pff ik vind het best lastig die 6 maanden…Of maak ik het mezelf gewoon te moeilijk??

@renzosmam wrote:

@Pinot wrote:
Eigenlijk best een leuke typfout



:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:






:lol:

Ja en in jou geval ging mijn typefout dus op 8)

Maaruh papA MOET wel hoor :wink:




:dance: :dance: Papa heeft al drie dagen op een rij 's morgens fruit gegeven. En nu eet ze het dus wel…het spookje :inlove:



Liefs Pinot