X-benen

Senna heeft behoorlijk x-beentjes. Ze loopt ook ontzettend met haar voeten naar binnen toe. Ze is verder fysiek behoorlijk actief en loopt niet achter of zo. Eigenlijk wil ik binnenkort toch eens haar benen laten beoordelen.



Ervaringen hiermee?



Edit beheer: betreft ontwikkeling 4 jarige—>peuter/kleutervragen

http://www.kinderorthopedie.nl/content/kinderorthopedie/x-benen.asp



heb alleen de eerste alinea gelezen maar daarin staat dus dat het vanaf 5-7 jaar afneemt…



grts patricia

op t cb vertelden ze dat het geheel normaal is op 4 jarige leeftijd. Trekt weer

bij (als t goed is 8) )

op 4 jarige leeftijd is de x het meest erg zeiden ze bij het cb tegen mij. Ik moest vooral niet schrikken als het nog erger werd richtin gde 4 jaar.

Ik zou niet weten hoe het bij precies is begonnen en wanneer ik het eerst naar de orthopeed ging, maar ik ben uiteindelijk geopereerd aan x-benen.

Heb nu nergens geen last meer van. Ik heb 4/5 maanden krammen in mijn knie gehad, die na die maanden weer verwijderd zijn.

Ik zat toen in groep 8.

Ik heb er op mijn 17e nog een operatie voor gehad!

Als je de details wil weten, pb je me maar even.

Ik denk dat Senna nog te jong is om je hier zorgen over te maken, mede omdat ik lees van de andere reactie’s dat je als kind hier overheen kan groeien. Wat bij mij dus helaas niet het geval was.

Anders even op cb of aan ha vragen om een verwijzing naar een orthopeed.

Joël had hier hetzelfde, trok vanzelf bij. Het was zo erg dat de juf ons erop attendeerde dat hij zijn voeten erg naar binnen had staan. Daarop naar de fysio verwezen door de huisarts. Deze gaf aan dat het idd heelnormaal is en dat het tot 12 jaar niet zorgwekkend is. Inmiddels is hij tien en alweer aardig rechtgetrokken:-D.



Overigens heb ik zelf wel behoorlijke x-benen net als mijn moeder. als ik mijn knieën tegen elkaar zet, heb ik ca. 10 cm ruimte tussen mijn voeten. Prima mee te leven gelukkig, ik kan aardig hard lopen, 10km achter elkaar met 10km p/u. Toen ik nog getraind was, haalde ik 11,5 km p/u tijdens wedstrijden. Dusse, ik zou me eerst nog helemaal geen zorgen maken.

Ik heb zelf ook altijd x benen gehad (en nog steeds heb ik ‘kromme pootjes’ zoals mijn man en moeder zo lief kunnen zeggen :wink: ), en ontzettend doorgezakte voeten die zo naar binnen stonden dat ik regelmatig struikelde over mijn eigen voeten. Mijn moeder heeft heel vaak aan de huisarts gevraagd of er niet iets aan moest gebeuren, maar hij zei altijd: veel op klompen lopen.

Uiteindelijk kreeg ik zulke pijn onderop mijn voeten door dat doorgezakte, dat ik toch naar de orthopeed ben gegaan en steunzolen kreeg. Maar die heb ik als puber weggemikt, lelijke dingen :wink: Maar sindsdien staan mijn voeten wel rechter en struikel ik er niet meer over. En die x benen, tja, dat zal ik altijd blijven houden, net als het beetje naar binnen lopen.

Maar daardoor ben ik bij mijn zoontje erg alert, en die heeft ook van die heerlijke x benen, en naar binnen staande voeten, maar de Cb verpleegkundige vertelde dat pas rond het 5e jaar de benen en voeten staan zoals ze staan, dat dat nog heel erg bijtrekt. Gelukkig dus :slight_smile:

Nikki heeft het ook vuurslaande knieën

ik niet ik heb OOOOOOOO benen :roll:

Thx meiden!



Ik maak me ook niet echt zorgen moet ik zeggen hoor. Juist omdat ik al meende dat het bij kinderen wel weer beter kan worden vroeg ik me af, moet ik het laten zien of niet. Het valt namelijk wel echt ontzettend op aan haar. Als ze een maillot of een skinny aanheeft. En die voeten zó naar binnen dat ik me inderdaad wel eens afvraag waarom ze niet over haar eigen voeten struikelt…

Ik heb dat een tijdje met Lenn zijn voetje gehad, 1 stond echt naar binnen… De arts wuifde het echt weg en zei: tot het 7e jaar kan de stand van de voeten veranderen dus meis maak je nog láng geen zorgen!

enkele maanden later zag ik er al niks meer van :shifty:

Hier met Wendy gehad en bij de ha mee geweest. Omdat met zwemlas ze geen kracht had dacht de badmeester wellicht kan het daar mee te maken hebben.

De ha zei dat het vanaf een jaar of 5 bijtrekt/afneemt en het geen ernst was. Als ze met hun 8e er nog erg last van hebben , of het lopen dan bemoeilijk word is het wel raadzaam er even naar te laten zien.

Stephanie,
De schoolarts had je zeker doorgestuurd voor steunzolen naar de orthopeed in het ziekenhuis voor steunzolen? Vaak nieuwe gehad of laten aanmeten? Kreeg toen zelf altijd die lompe metalen dingen met z’n knikleertje. Moest toen altijd naar de aanmeetster van de orthopedisch-instrumentenmaker welke gelijktijdig zitting hield in de naastgelegen gipskamer bij de orthopeed. Gipsafdrukjes van de voeten maken was immers wel leuk en dat kleffe lauwe gips wat dan geleidelijk hard werd. Bij jou ook?