Op de een of andere manier hebben we in deze tijd van het jaar altijd veel wortelen in huis. Aangezien het paard niet alles op eet zoek ik dingen om er mee klaar te maken. De gekookte wortelen en hutspot vinden we lekker maar niet drie keer per week. Oh en het moet vegetarisch zijn.
Klinkt lekker zeemeermin!
Ik snijd ze vaak in stukken, en gewoon bakken in de pan.
Of raspen en door pannekoekendeeg gooien. Daar pannekoekjes va bakken. Hier vinden ze de oranje pannekoekjes heeeeel lekker!! Net zoals de groene versie, met courgette :lol:
Raspen en met aardappenschijfjes in een ovenschaal, ei en slagroom/creme fraiche of wat je wil mengen. Eroverheen gieten, en de oven in.
een van de lekkerste soepen die ik ken:
indiase wortelsoep:
Ingrediënten
1 grote prei, fijngesneden
2 eetlepels zonnebloemolie
1 verse rode peper, fijngesneden
2 theelepels komijnzaadjes
2 blokjes groentebouillon
500 g winterpeen of grote wortels, in kleine stukjes
een handvol verse koriander, fijngesneden
100 g couscous
1 eetlepel kurkuma
150 ml volle yoghurt
75 ml melk
bereiden Bak de prei even aan in de olie met de rode peper en het komijnzaad. Breng 1½ liter water aan de kook met de blokjes groentebouillon en 1 theelepel zout en voeg de wortels toe. Laat dit ongeveer een kwartier koken. Voeg hier het preimengsel aan toe en pureer dit met een keukenmachine of staafmixer. Voeg de koriander aan de soep toe, samen met de ongekookte couscous en de kurkuma. Kook alles nog eens 10 minuten. Doe yoghurt en melk samen in een aparte schaal. Meng voorzichtig steeds een beetje warme soep door dit mengsel, zodat het niet gaat schiften doordat de yoghurt te plotseling wordt verwarmd. Zodra het een dunne, gelijkmatige vloeistof is geworden, kun je het toevoegen aan de warme soep, die je dan nog even op temperatuur brengt. Serveer de wortelsoep met verse koriander.
met naanbrood een volledige maaltijd
ha en ik krijg opeens een idee wat we gaan eten vanavond
In de oven bakken met koriander en zout/peper, olijf olie.
Of met honing en walnoten, en daarna wat geiten kaas erover kruimelen.
Wortel/koriander soep is heel lekker
Raspen in wortel/honing/walnoten brood of muffins
O wat klinkt dit allemaal lekkerrr! Ik denk dat morgen één van deze dingen hier op tafel staat! :thumbup:
Fiep, dank voor je recept! Vanavond wordt hier een heerlijke soep gegeten! :drool:
Hij is goed bevallen / gevallen :mrgreen: Er wordt gevraagd wanneer we 'm weer eten! :lol:
Moet wel eerlijkheidshalve bekennen dat ik bouillon getrokken had van kip :shifty: het vlees eraf gehaald en dat er fijngesneden door gedaan had. De kommen werden leeg gelikt 8)
Oh wat een lekkere recepten lees ik hier! Ben een echt soepmens met soepkinderen dus dat gaan we zéker een keer uitproberen! Bedankt.
Gewoon koken in water, kruidenbuiltje toevoegen (tijm, rozemarijn en peterselie), teentjes knoflook, klont boter, schepje suiker en 2 sinaasappels in partjes snijden en mee laten koken. Jummieeeee :drool: ! Is een receptje van Jamie Oliver en een hit hier…
Oh jammie, dank dames.