wordt hij ooit zindelijk?

Hoi meiden,

Ik ben al verschillende keren begonnen en weer gestopt met het zindelijk proberen te maken van mijn peuter Sam. Hij wordt volgende maand drie, maar lijkt er gewoon geen zin in te hebben. Hij begrijpt prima wat hij moet doen (kan al sinds hij 1 1/2 is op een potje plassen als hij daar zin in heeft), heeft controle over zijn sluitspieren, maar vindt spelen veel leuker en belangrijker dan op een potje of wc zitten. Ik lees overal dat je geen dwang moet uitoefenen, maar het lijkt of Sam de makkelijkste weg kiest, lekker in de luier dus…Hij geeft ook nooit aan dat hij moet plassen of poepen, maar voelt het duidelijk wel aankomen (gaat voor een poepje in een hoek van de kamer staan).

Ik ben deze week maar weer eens begonnen, we hebben een beloningssysteem ingesteld (alfabetletters sparen met na een tijdje een cadeautje in het vooruitzicht), een leuk potje aangeschaft, wc-verkleiner, leuke onderbroekjes gekocht, maar zucht…hij heeft er geen zin in…

Iemand tips?? Zal ik gewoon de luier uit laten, kijken wat er dan gebeurt?

groetjes Shams

Shams, mijn peutertje was binnen 3 dagen zindelijk met 2 jaar en 1 week. Dit was dankzij mijn moeder. Die deed hem gewoon gewoon een onderbroekje aan. ( of zijn zwembroek want het was zomer ) en die vroeg elke 30 min. of zo, of hij wilde plassen. Het op het potje zitten was een feestje, want dan begonnen wij allemaal te klappen, en als hij dan geplast had, veel geklap en gejoel. Hij kreeg na elk plasje een snoepje. Binnen drie dagen plaste hij op de wc of pot en hoefde hij geen snoepjes meer. Na 5 of 6 dagen poepte hij er ook op, na het poepen kreeg hij overigens een mini ijsje. ( de eerste paar keren… )

Ik hoop voor je dat Sam snel zindelijk gaat worden!

Liefs, Eveline.

Hier ook als remedie: geen luier meer aan!

(zie ook mn verhaal over Isana)

Geeft ie t zelf wel een beetje aan dat ie moet plassen of helemaal nog niet?!

Ik zie dat ie dit jaar 3 wordt…op zich valt t nog wel mee, hoor. Hij is helemaal nog niet laat!

Suc6!

Manon wilde ook niet. Op de peuterspeelzaal ging ze netjes met de groep mee plassen maar thuis ho maar.

Ze had toen al wel luierbroekjes.

Op een gegeven moment was ik het zo zat en heb ze gewoon geen luierbroekjes meer aangegeven. Gewoon een onderbroekje. Ik wist dat ze het kon. Die eerste dag ging het gelijk goed. De dagen erna af en toe een ongelukje (nu soms nog wel eens hoor) maar ze ging in elk geval naar het toilet.

Beloningssystemen werkten hier overigens ook niet.

Nee, hij geeft ook niet zelf aan dat hij moet plassen, op die volgende stap wacht ik al tijden, want volgens mij maakt het dat veel gemakkelijker, maar hij komt er nooit zelf mee. Vanmiddag dus twee keer een natte onderbroek en ook daar zegt hij niets van. Je zou toch zeggen dat dat niet lekker zit, maar schijnbaar vindt hij het niet erg.

groetjes Shams

MIsschien is hij er dan toch nog niet aan toe?!

Anna Sofie wilde eerst ook niet. En van de ene op de andere dag was ze zindelijk.

Het komt niet op een paar maanden eerder of later aan joh. Wacht eventueel lekker tot de zomer, hopend op prachtig weer en dan geen luier meer aan trekken. Dat kun je hem dan prima uitleggen; nu geen luiers meer, je krijgt echte onderbroeken, en als het mis gaat dan wassen we het heel makkelijk.

Hij wordt echt wel een keer zindelijk hoor :wink:

he shams,

ik herken het helemaal hoor!

Ik word er niet goed van :?

Mijn ventje heeft precies et zelfde. Vandaag ook gewoon onderbroekje aan maar maakt hetm niet uit als het nat is…

hij zegt zelf ok dat hij niet wil!!!

Ik probeer het over een tijdje nog is

Dank voor jullie antwoorden. Ik blijf hem nu maar regelmatig (drie keer per dag of zo) op het toilet zetten en dan doet hij keurig een plas op toilet, maar ik ga hem niet pushen. Strijd om op het potje te gaan lijkt me ook niet goed. Wel vermoeiend…wil zo graag dat hij eens zindelijk wordt, vooral omdat ik zeker weet dat hij het prima begrijpt en ook controle heeft over zijn blaas alleen heeft hij er geen zin in…

groetjes Shams