wondergezwel

Sorry voor alweer een nieuw onderwerp van mij.

Eerst dacht de gyn aan endometriose i.v.m cyste in mijn linkereierstok. Nu hij het een aantal keren met echo heeft bekeken denkt hij nu aan een zogenaamd ‘wondergezwel’. Ik sta nu op de wachtlijst voor een kijkoperatie en waarschijnlijk grotere operatie om het gezwel te verwijderen. Daarna met frisse moed weer verder om zwanger te worden zei de gyn.

Is iemand hier toevallig mee bekend.

Echt weer iets voor mij om zoiets te hebben. zucht.

Groetjes

Ineke

Nooit van gehoord. Je krijgt het wel allemaal voor de kiezen he? En als je nou eens zekerheid kreeg. Heb je enig zicht op wanneer die kijkoperatie zou zijn dan?

Maar wat is zo’n wondergezwel dan? Kan het kwaad, en kan zoiets dan ook de vruchtbaarheid in de weg staan?

Waar komt het vandaan?

Hoe bedoel je nieuwsgierig?? :mrgreen:

Ineke,

Ik heb vorig jaar feb een kijkoperatie/grote buik operatie gehad om de gradatie van endo vast te stellen, kleine verklevingen en cystes te verwijderen.

Tijdens de operatie bleek ik een grote dermoïd cyste (6 cm) te hebben (wondergezwel)

Deze is gedeeltelijk gepeld zoals de gyn het noemde. Verwijderen kon niet, want dan zou de eierstok teveel beschadigen.

Een wondercyste bevat niet zoals andere cystes vocht, maar vnl talg en soms ook ander weefsel (haren, tanden, bot)

Bij mij zat er oa schildklierweefsel in.

Wij zijn nu met onze 2e IVF-poging bezig, dus helaas geen goed voorbeeld wat betreft zwanger worden, maar dat komt niet met zekerheid door de cyste (die overigens weer terug is, alleen nog niet duidelijk of het ook weer een wondercyste is)

Wil je nog wel een advies meegeven, mocht je na de operatie snel weer klachten krijgen, laat het nakijken dmv een echo. Bij mij was de cyste erg snel weer aangegroeid (mede door endometriose).

Liefs Nicje :-*

Good luck…

Suc6 deze maand nicje!!! Ik blijf onder controle bij de gyn omdat ik natuurlijk zo graag zwanger wil worden. Dus hij zal ook dat in de gaten blijven houden.

Ik sta op de wachtlijst 8-12 weken zal het misschien duren. Volgens de gyn kan het sneller…we wachten af.

Wat ik heb gevonden op het internet over wondergezwel is dat het embryonaal weefsel is. Dit kun je al bij je hebben vanaf je eigen ontwikkeling als embryo etc… deze cellen gaan dan op een plek in je lichaam zitten waar ze niet horen en gaan zich dan toch ontwikkelen waarvoor ze bedoeld zijn. Zo wordt dan een haarcel, een haar. Een botcel een stukje bot etc. En dit kan dan samen een cyste worden. Bestaat dan dus uit haren, bot of ander dingen. Echt geen fijn idee dat dit in mijn lichaam zit! En inderdaad heel wonderlijk, vandaar ‘wondergezwel’.

Maar hoop toch dat het dit is en geen endo… en dat hij het er helemaal uit kan pellen en dat het dan weg zal zijn.

Gr.

Ineke