wollen kleed schoonmaken

wie oh wie heeft de gouden tip hoe ik ons wollen kleed kan reinigen?

Hij is van witte wol en heerlijk warm in de winter, in de zomer halen we hem weer weg…

Als er een vlek op zit doe ik dat meestal met ossegal maar nu vind ik het hele kleed eigenlijk wat grauw grijs worden.

waar en hoe zou ik dat goed schoon kunnen krijgen?



het kleed is btw nogal groot 8)

stoomreiniger misschien???

Ligt er nog sneeuw bij jullie? Dat deed mijn moeder namelijk altijd, het kleed met de bovenkant in de sneeuw leggen. Werkte wel altijd, vraag me niet waarom.



Als je trouwens hier op googled, komt je die tip heel vaak tegen. Het zal dus wel werken.

idd het kleed in de sneeuw leggen met de bovenkant ( de loopkant) in de sneeuw, mijn moeder doet het nu nog elke keer met haar kleden :wink:

En als er geen sneeuw ligt?



Ik weet wel dat je niet met zeep moet reinigen, want zeep trekt juist vuil aan. Volgens mij valt ossengal daar ook onder.



Misschien weten ze bij een meubelwinkel wel raad?

ik moest idd direct denken aan de sneeuw… zie de kleden bij mijn oom en tante ook nog zo liggen :smiley:

Maar ja… zal je zien dat TS net geen sneeuw meer heeft liggen. En dan weet ik het helaas ook niet.

wachten tot het mooie weer er is dan het kleed in de tuin waspoeder/vloeibaar er op waterslang hogedrukreiniger erbij nat maken met een schrobber in zepen en even goed laten intrekken dan uitspoelen en hoog hangen zodat het kan drogen dit doe ik teminste wel altijd. oja en als je hem ophangt dan wel de boven kant na beneden zodat het niet kan verkleuren door de zon.

ik kreeg laatst van iemand de tip dat je dan een halkf buisje steradent moet oplossen in een emme rwater en daarmee goed moet boenen, schijnt goed te werken! Heb het zelf nog niet geprobeerd dus weet niet of het echt zo is.

Maar wij hebben ook een wit kleedje op de babykamer liggen en voor als het straks nodig is zijn eventuele andere tips hier ook welkom :lol:

Ik kreeg ooit te horen geen zeep ed te gebruiken omdat om wol een natuurlijke vetlaag zit. Idd sneeuw en anders licht besproeien met een plantenspuit en daarna met een oude theedoek drogen en dus reinigen. Door de vetlaag op de wol haal je zo het vuil er weer uit/af.