Witte darmen bij 20-weken echo (echodense darmen)

Bij onze 20 weken echo bleek vorige week dat onze baby zgn. witte darmen heeft. Medische term: echodense darmen. Volgens de echoscopist hoeven we ons geen zorgen te maken. Ik heb géén bloedverlies gehad ofzo. We moeten over 7 weken terugkomen. Maar goed, de afgelopen dagen ga je je toch afvragen wat dit nu precies is en welke consequenties dit kan hebben… We maken ons stiekem toch een beetje zorgen… En 7 weken wachten is best lang…

Wie heeft hier ervaring mee???

Ja, dit hadden wij bij onze 2 dochters. Bij de oudste had ik op dat moment al een aantal weken bloedverlies door een scheurtje in de placenta.

Er zijn diverse oorzaken voor echo-dense darmen en 1 ervan is bloed in het vruchtwater. Andere oorzaak is syndroom van Down. Dat laatste was al uitgesloten door de vlokkentest, dus de verklaring van het bloed was voor de hand liggend. Er is dus geen verder onderzoek gedaan.

Bij de jongste lag het anders. Ook daar was al een vlokkentest gedaan, dus geen Down. Maar nu geen bloedverlies, dus dat was ook geen verklaring.

Bleven er een aantal opties over: 1: niets aan de hand; 2: Cystic Fybrose; 3: infectie zoals 5-ziekte, mazelen, toxoplasmose en nog wat narigheid; 4: darmobstructie oid.

De kansen liggen als volgt: taaislijmziekte (= cystic fibrosis in 1,5%), darmobstructie (3%), chromosoomafwijking (7%), infectie (4 %), bloeding in het vruchtwater (11 %), groeiachterstand van de foetus (15%). In ongeveer de helft van de zwangerschappen blijft de oorzaak onbekend.



Bij ons werd dus gelijk een heel protocol in gang gezet: direct bloedafnemen bij mij (testen infectieziekten en dragerschap CF), bloedafnemen bij mijn man (dragerschap CF) en met 32 weken weer een echo van de darmen.

De bloedtesten waren er vrij snel, na ongeveer 3 weken (gelukkig niets gevonden) en de echo bij 32 weken was ook in orde. Tot die tijd veel angst en stress gehad.



Wat voor mij fijn was dat de echo werd gemaakt door een vriendin die juist naar dit onderwerp wetenschappelijk onderzoek doet, dus me heel veel kon uitleggen.

Je ziet dat er ruim 50% kans is dat er niets aan de hand is, maar ik hoop wel dat met jou gesproken is over bv een vruchtwaterpunctie (ivm Down) en bloedonderzoek ivm infecties. Als ze echt pas over 7 weken iets gaan doen lijkt me dat rijkelijk laat.



Sterkte in elk geval de komende weken.

Goh wat toevallig. Wij zitten met hetzelfde. Enige verschil is dat er bij ons babietje ook een uitgezette darmlis is.

Wij hebben ook direct alle onderzoeken gehad (vruchtwaterpunctie, getest op chromosomen en infecties; beiden getest op CF en vierwekelijkse echo’s).

Omdat we nu in Engeland wonen hebben we toen we in NL waren ook nog een opinie gevraagd en daar kwam eigenlijk hetzelfde uit.



Echodense darmen kan ook duiden op meconium peritonitis. Dit is een ontsteking van het buikvlies en dat kan weer verschillende oorzaken hebben (CF, perforatie etc.). Zoals al gezegd soms is het ook niets.



Wij zullen het binnenkort weten, maar ik denk dat je wel moet vragen om meer onderzoek!

Bedankt voor jullie reacties. We zijn stiekem toch ook wel erg bezorgd. We hebben nu daarom ook maar gevraagd hoe het nu precies zit. Maarre, bij ons gaat het vlgns. zeggen alleen om de echodense darmen. Ze noemden dit ‘maar’ één softmarker (één probleempje) bij een echo. Normaliter doen ze eigenlijk vanaf twee van dit soort softmarkers gelijk verder onderzoek. 't Is namelijk veel gebleken dat de witte darmen géén oorzaak bleken te hebben.

Onze verloskundige noemt het een duidelijke nare consequentie van een 20- weken echo. Gebeurt wel vaker.

We hebben in het begin van de zwangerschap ook geen onderzoeken of testen ofzo laten doen.

Maar goed. Over inmiddels 6 weken krijgen we opnieuw een echo. Tot die tijd inderdaad gewoon afwachten en van 't beste uitgaan.

Jullie ook suc6 met de uitslagen.

Groetjes !

Blijkbaar verschillen de aanpakken. In het ErasmusMC zegt het protocol dat ook bij 1 softmarker het hele pakket aan onderzoek wordt opengetrokken. Maar misschien zijn ze daar wat te voorzichtig.

Sterkte met het wachten in elk geval!

hier slecht nieuws gehad. 20 weken echo gaf echodense darmen. gisteren doorgekregen dat ik drager ben van CF…nu wachten op een afspraak voor een punctie.
mijn leven staat even stil nu… ben er kapot van…