Wisten jullie dit? (6mnd bv, anders geen zin)

Zo beknopt mogelijk mijn titel geschreven,maar dit heb ik dus van mijn kraamhulp gehoord! Dat je echt precies een halfjaar, of langer natuurlijk, bv moet geven wil het zin hebben. Als je dus 4 mnd bv geeft en daarna gaat combineren met kv, dan had je net zo goed niet kunnen beginnen aan die bv, want de werking van de antistoffen in de bv is er dan niet meer…



Ik wist dit dus niet, en ze vertelde dat dit nu de nieuwe ontwikkelingen zijn en dat veel mensen hier niet van op de hoogte zijn. Er wordt namelijk vaak gezegd: ‘achjo, je hebt tenminste de eerste 3 maanden bv gegeven’… Maar als je daarna dus overstapt op kv, doet dit alles teniet…

Hoi Miranda,



Gelukkig is de bewering van deze kraamverzorgende pure onzin. Elke druppel moedermelk telt, of je nu een dag borstvoeding geeft, een maand, vijf maanden of een jaar. In dit kader wordt op borstvoeding.com de betekenis van borstvoeding heel mooi weergegeven in een motivatie. Deze is te vinden op http://www.borstvoeding.com/voorjebegint/motivatie/wat_als_ik_wil_stoppen_met_borstvoeding_geven.html .



Het lijkt me trouwens ook heel demotiverend om dit te horen terwijl je als nieuwbakken moeder misschien wel alles uit de kast moet trekken om de borstvoeding te laten slagen. En dan horen dat het allemaal geen zin heeft als er na bijvoorbeeld vier maanden wordt overgestapt op kv… :naughty:



Waar ik nog wel nieuwsgierig naar ben: is deze kraamverzorgende werkzaam bij een instelling die borstvoedinggecertificeerd is? Dit kun je nakijken op de site van Stichting Zorg voor Borstvoeding: http://zvb.sogdesign.nl/php/page.php?id=4 .

Ach kraamhulpen weten ook niet alles hè… (ik ook niet trouwens :angel: ). Ik vind dit http://www.kindjeopkomstforum.nl/viewtopic.php?t=23737 toch waardevoller klinken dan: 6 maanden en geen dag minder, anders heeft het geen zin. Al kijk je niet eens naar het voedende aspect, dan toch heeft BV de voorkeur als je kijkt naar de band met de moeder, de zuigmotoriek, etc.

Ik vind niet dat je alles teniet doet als je eerder overstapt op kv… het gaat niet alleen “maar” om de antistoffen, hoe belangrijk die ook zijn. Bv is veel meer dan alleen maar antistoffen, het is ook een heel intieme manier van voeden en dus belangrijk voor het gevoel van geborgenheid. Daarnaast is je kindje er ook nog prima van gegroeid, al is het “maar” een paar maanden.

@Plut wrote:

Ik vind niet dat je alles teniet doet als je eerder overstapt op kv… het gaat niet alleen “maar” om de antistoffen, hoe belangrijk die ook zijn. Bv is veel meer dan alleen maar antistoffen, het is ook een heel intieme manier van voeden en dus belangrijk voor het gevoel van geborgenheid. Daarnaast is je kindje er ook nog prima van gegroeid, al is het “maar” een paar maanden.


Maar die anti-stoffen hebben dan hun werk toch al gedaan, in de tijd dat je wel BV gaf? Het is niet zo dat je die werking teniet doet, je stopt die werking alleen als je overstapt.

@Plut wrote:

Ik vind niet dat je alles teniet doet als je eerder overstapt op kv… het gaat niet alleen “maar” om de antistoffen, hoe belangrijk die ook zijn. Bv is veel meer dan alleen maar antistoffen, het is ook een heel intieme manier van voeden en dus belangrijk voor het gevoel van geborgenheid. Daarnaast is je kindje er ook nog prima van gegroeid, al is het “maar” een paar maanden.




goh, ik kolf alles… erg geborgen en intiem is t dus niet… :mrgreen:

Maar wat de kraamzorg waarschijnlijk bedoelde (he lekker, alles voor een ander invullen) is dat als je allergisch bent als mama of papa, of cara-klachten hebt dat je dan minstens 6 maanden lang enkel en alleen bv moet geven wil je de kans verkleinen dat je kindje het ook krijgt…

geef je kv erbij, dan is die kansverkleining eigenlijk direct teniet gedaan. Maar desondanks is bv toch beter voor je beebje

:silenced: Ik hou helemaaaaaaaaaaaaal niet van dat soort uitspraken :wall:

Ik hou meer van uitspraken als van ; alle borstvoeding is mooi meegenomen!!!

Sjonge jonge hoe maak je iemand peu nerveus :roll:

@miranda79 wrote:

Als je dus 4 mnd bv geeft en daarna gaat combineren met kv, dan had je net zo goed niet kunnen beginnen aan die bv,
:shock: … huh… wat een bizarre en compleet onterechte uitspraak van haar!?? Ik heb een aantal weken een combi bv/kv moeten geven, maar geef nu al een tijdje weer volledige bv tot groot genoegen van cb, kinderarts, ha, longarts, mezelf én Tosca. Wat er al gezegd is… iedere druppel moedermelk meer is er goed!

@Jassie wrote:

@miranda79 wrote:
Als je dus 4 mnd bv geeft en daarna gaat combineren met kv, dan had je net zo goed niet kunnen beginnen aan die bv,
:shock: … huh… wat een bizarre en compleet onterechte uitspraak van haar!?? Ik heb een aantal weken een combi bv/kv moeten geven, maar geef nu al een tijdje weer volledige bv tot groot genoegen van cb, kinderarts, ha, longarts, mezelf én Tosca. Wat er al gezegd is… iedere druppel moedermelk meer is er goed!




En het mooie van borstvoeding is, dat de concentratie antistoffen in de moedermelk hoger wordt naarmate er minder voedingen worden gegeven. Dus al wordt er gecombineerd met kv en ligt het aantal bv’s dus lager, dan nog krijgt je kindje precies de benodigde hoeveelheid antistoffen binnen. Geweldig toch, zoals de natuur werkt! :smiley:

Alles is al gezegd…



Ook ik stond met mijn oren te klapperen…

Verdorie, hele tekst getypt, moet ik opnieuw inloggen en ben ik alles kwijt!



Maargoed, kan me jullie reacties wel voorstellen, ik schrok er namelijk ook wel van en had er nooit van gehoord! Je hoort juist vaak dat je blij moet zijn als je tenminste een paar weken bv heb kunnen geven…



Maar ik heb het misschien ook wel erg cru neegezet zo. Het ging er gewoon om dat ik vertelde dat ik misschien weer ging combineren als ik ging werken, en dat was rond een maand of 4. En toen vertelde ze dat als ik in de mogelijkheid was, het best de eerste 6 maanden vol kon maken, anders heeft de werking van de antistoffen geen zin (gehad). Ik heb het dus totaal niet over geborgenheid ofzo! Dat is weer een ander verhaal!



En als ik dan overstapte, dat ik dat dan naar hypo allergene kv moest doen, want die sluit het beste aan bij bv.



En ja, ze werkt bij een hele grote kraamzorg instelling, die het bv certificaat heeft. Daar heeft ze dus ook pas de nieuwe ontwikkelingen gehoord… (anderhalf jaar geleden wisten ze het niet, dus mijn vorige kraamhulp kon het niet weten, hoewel dat ook een andere instelling was zonder bv certificaat) De vk wilde ook het liefst dat we deze kraamzorg namen, maar dat was eigen keus natuurlijk, ze prezen ze alleen aan… En wat ik ook fijn vond, is dat er overal de reden achter werd verteld, zodat ik ook begreep waarom we iets zo deden (bij krampjes de beentjes naar de buik toe om de darmen minder ruimte te geven, voor de hielprik het voetje warm maken voor een betere doorbloeding, enz)



En als laatste: ze zou nooit zomaar iets zeggen zoals met de bv. Dit zei ze alleen omdat het bij mij zo super loopt ( Ja, Jayden was na 2 dagen al boven zijn geboortegewicht!) én als je dan kan kiezen… kies dan dat je de 6 mnd vol maakt… Ik was een beetje stom om het zo neer te zetten, zeker omdat het niet bij iedereen zo gaat :frowning: Bedoelde het alleen ter info… ( en denk dat het dan ook wel te vinden moet zijn op een site over bv, heb er nog niet naar gekeken)

@miranda79 wrote:

Maar ik heb het misschien ook wel erg cru neegezet zo. Het ging er gewoon om dat ik vertelde dat ik misschien weer ging combineren als ik ging werken, en dat was rond een maand of 4. En toen vertelde ze dat als ik in de mogelijkheid was, het best de eerste 6 maanden vol kon maken, anders heeft de werking van de antistoffen geen zin (gehad). Ik heb het dus totaal niet over geborgenheid ofzo! Dat is weer een ander verhaal!


Ook dit lijkt me vrij grote onzin hoor. Ik heb al zoveel onzin gehoord van (para)medici over BV. Ook op de couveuse-afdeling van een ZKH met BV-certificaat. Ik geloof het inmiddels wel… :liar:

Nee wist ik niet en geloof ik ook niet!



Net als Yvonne denk ik dat elke druppel is meegenomen. Ik heb wel eens gehoord dat borstvoeding een soort laagje in het darmstelsel legt dat idd door 1x kunstvoeding teniet kan gaan, maar de andere voordelen van borstvoeding blijven!

@SeeSeeEm wrote:

Nee wist ik niet en geloof ik ook niet!



Net als Yvonne denk ik dat elke druppel is meegenomen. Ik heb wel eens gehoord dat borstvoeding een soort laagje in het darmstelsel legt dat idd door 1x kunstvoeding teniet kan gaan, maar de andere voordelen van borstvoeding blijven!




Daar zeg je me wel wat! Misschien dat ze hierop doelde toen, want het ging ook echt alleen over de antistoffen dus niet over de andere voordelen!



Maar ik heb haar net gemaild of ze het nog eens kan uitleggen, want ik denk dat ik het ergens verkeerd heb begrepen…



@ Sanne: wat leek jou nou onzin? Begrijp je stukje niet…

ik denk toch wel zeker dat mijn 3.5 maand bv nut heeft gehad voor daan zijn afweersysteem… Hij is goed bestand tegen wisselend weer, en is tot nu toe nog niet (echt) verkouden geweest zelfs… Alle afweerstoffen die hij binnen heeft gekregen zijn binnen, en vertrekken niet als je kv gaat geven, toch?

@miranda79 wrote:

@ Sanne: wat leek jou nou onzin? Begrijp je stukje niet…


Sorry, ik had de verkeerde quote er boven gezet. Nu aangepast!

ik denk dat je het idd verkeerd begrepen hebt.

De antistoffen bieden bescherming tegen een heleboel ziekten, en doen dat zelfs al met 1 dag bv. In elk geval zolang je bv geeft.

Echter het niet geven van kv of bijvoeding biedt enige bescherming tegen allergieen, en dat werkt alleen als je de eerste 6 maanden geen kv of bijvoeding geeft (en dus enkel bv), dat heeft echter niets met antistoffen te maken, maar met de rijping van de darmen en de mogelijkheid lichaamsvreemde moleciulen als gevaarlijk te beschouwen.



Mocht je kraamhulp denken dat de verminderde kans op allergieen aan de antistoffen ligt dan denkt ze dat dus fout en zal ze dat aan hun laktatiekundige eens moeten navragen.



Dus elke drupel mamamelk heeft zin en is beter voor je baby vanwege bijna 100 redenen, en 6 maanden uitsluitend bv verlaagt de kans op allergieen (en het klopt wel dat 1 flesje kv of andere bijvoeding voor ongeveer 6 maanden deze specifieke bescherming teniet doet)

Maar zoals jij het nu zegt Inkie, zo begreep ik het ook. Dit klinkt mij tenminste heel logisch. Maar dan heb ik het wel verkeerd in mijn topic gezet ja, want het lijkt alsof het álles teniet heeft gedaan, en dat is (natuurlijk) niet zo! Ik schreef al: ik ben niet zo goed in een boodschap overbrengen :?



-edit-



Ik heb net een mail terug gehad, en daar staat idd wat jij zegt Inkie. Heb het dus niet over geborgenheid oid, maar puur over het imuunsysteem…



‘Om je kindje de beste preventie te geven van borstvoeding, wordt er door allerlei sites én door onze lactatiekundige aangegeven dat je minimaal een half jaar borstvoeding moet geven om het immunsysteem volledig compleet te maken voor je kindje’



en

'‘Het is ook belangrijk dat een kindje tot een half jaar oud, géén fruithapjes of andere vaste voedsel al binnen krijgt. al is het maar een lepeltje vla, wat ze echt nog niet mogen hebben om je kindje een volledig immunsysteem mee te geven.’





Dus sorry voor alle comotie die ik heb veroorzaakt door mijn onduidelijke topic, maar dit geloof ik dus wel…

@famkegb wrote:

@Plut wrote:
Ik vind niet dat je alles teniet doet als je eerder overstapt op kv… het gaat niet alleen “maar” om de antistoffen, hoe belangrijk die ook zijn. Bv is veel meer dan alleen maar antistoffen, het is ook een heel intieme manier van voeden en dus belangrijk voor het gevoel van geborgenheid. Daarnaast is je kindje er ook nog prima van gegroeid, al is het “maar” een paar maanden.




goh, ik kolf alles… erg geborgen en intiem is t dus niet… :mrgreen:

Maar wat de kraamzorg waarschijnlijk bedoelde (he lekker, alles voor een ander invullen) is dat als je allergisch bent als mama of papa, of cara-klachten hebt dat je dan minstens 6 maanden lang enkel en alleen bv moet geven wil je de kans verkleinen dat je kindje het ook krijgt…

geef je kv erbij, dan is die kansverkleining eigenlijk direct teniet gedaan. Maar desondanks is bv toch beter voor je beebje




Dat was dus ook niet de enige reden die ik gaf, maar ook ‘gewoon’ de groei van je baby…



Hoe dan ook, mij maken die verhalen niet zo erg veel uit, bv geven is wat mij betreft altijd, op welke manier dan ook, goed om te doen. En ik vind het knap als je alles kolft en daarna weer aan je kindje geeft, ik was vaak te lui om naast he voeden nog te kolven :thumbup:

@miranda79 wrote:

Maar zoals jij het nu zegt Inkie, zo begreep ik het ook. Dit klinkt mij tenminste heel logisch. Maar dan heb ik het wel verkeerd in mijn topic gezet ja, want het lijkt alsof het álles teniet heeft gedaan, en dat is (natuurlijk) niet zo! Ik schreef al: ik ben niet zo goed in een boodschap overbrengen :?



-edit-



Ik heb net een mail terug gehad, en daar staat idd wat jij zegt Inkie. Heb het dus niet over geborgenheid oid, maar puur over het imuunsysteem…



‘Om je kindje de beste preventie te geven van borstvoeding, wordt er door allerlei sites én door onze lactatiekundige aangegeven dat je minimaal een half jaar borstvoeding moet geven om het immunsysteem volledig compleet te maken voor je kindje’



en

'‘Het is ook belangrijk dat een kindje tot een half jaar oud, géén fruithapjes of andere vaste voedsel al binnen krijgt. al is het maar een lepeltje vla, wat ze echt nog niet mogen hebben om je kindje een volledig immunsysteem mee te geven.’





Dus sorry voor alle comotie die ik heb veroorzaakt door mijn onduidelijke topic, maar dit geloof ik dus wel…




Toch worden hier nog steeds 2 zaken door elkaar gehaald, namelijk de opbouw van het immuunsysteem, en het mogelijk ontstaan van allergieen.

Het immuunsysteem wordt door je kindje zelf opgebouwd, maar wel ondersteund door de antistoffen in moedermelk.



Die antistoffen beschermen echter niet tegen allergieen. Een allergie is een overdreven reactie van het immuunsysteem tegen een stof die als gevaarlijk wordt gezien, maar het in feite niet is.

iedereen kan allergisch worden, maar een erfelijke aanleg speelt een grote rol.

de eerste maanden zijn de darmen nog niet volledig rijp. Je kunt de darmen zien als een grote zeef die sommige moleculen door laat en sommige niet (en die poep je uit) de eerste maanden zijn de gaatjes nog erg groot om zoveel mogelijk voedingstoffen uit de toch perfect afgestemde melk te kunnen gebruiken. Geef je dan echter neens een produkt dat het lichaampje als vreemd beschouwt, dan gaat het eigen afweersysteem van het kindje daar zelf antistoffen tegen maken en de volgende keer zich verweren als dat produkt (zoals bijv koemelkeiwitten) het lichaam binnen komt.

Na een maand of 6 wordt de zeef fijner en selectiever en laat een groot deel van de stoffen waar mensen vaak op reageren niet eens meer binnen.



Als je dus de eerste 6 maanden geen andere produkten als bv geeft, kot het lichaam nauwelijks in aanraking met andere stoffen en zal daar dus ook minder gauw tegen gaan vechten.



dat is echter iets anders als de antistoffen in de moedermelk. Dit zijn alle antistoffen tegen ziekten die je als moeder al eens hebt doorgemaakt. je kindje mag daar zolang als er bv gegeven wordt (al is dat slechts een deel of kleine hoeveelheid) van meegenieten. Een borstgevoed kind geniet zo bijv een bepaalde mate van bescherming tegen waterpokken als je dat als moeder oit gehad hebt. Maar zal ook sneller van een verkoudheid genezen omdat niet enkel het eigen lichaam maar ook het moederlichaam meewerkt aan het bestrijden van de verkoudheid.

Dit effect werkt bij elke druppel, en kun je niet teniet doen.



Dus door voor de 6 maanden bij te voeden doe je de antostoffen niet teniet, maar voorkom je dat het babytje antistoffen gaat maken tegen onschuldige stoffen.