Wintersport met kleine kinderen

Wij hebben de optie gekregen om met vrienden van ons mee te gaan op wintersport. Onze meiden zijn 2 (bijna 3) en 5 jaar. Wij hebben altijd gedacht nog even te wachten tot de jongste 4 of 5 was, maar nu twijfelen we toch sterk om toch maar mee te gaan.

Ik verwacht dat beide meiden niet zo veel zullen hebben met skieën (de jongste is nog te jong, de oudste is niet zo’n held) dus we zullen ze wel op andere manieren moeten vermaken. Het is iig fijn dat één van ons dan toch met onze vrienden mee de piste op kan.

Ik zie echter vooral wel op tegen de lange reis, we gaan dan naar Oostenrijk, dus 9 a 10 uur rijden.

Ik ben benieuwd of meer mensen dit op deze leeftijd gedaan hebben (vast wel) en wat de ervaringen waren. Misschien hebben jullie nog goede tips voor ons, wat wel en niet te doen?

Tja… ik zelf haat kou, dus mij niet gezien.

Maar hier in de wijk, op school en onder onze vrienden is wintersport heel normaal en ze gaan allemaal met kleine kinderen…

Mijn vriendin neemt voor haar jongste een slee mee met voetenzak/kinderslaapzak zodat ze hem ingepakt op de slee kan vervoeren en er is vaak toch al wel een peuterskischool waar ze met een jaar of 3 a 4 alwel in een klein veldje met kinderski’s mogen klooien.

Dus als het je ding is om te gaan wintersporten, zou ik gewoon gaan en ook denken… hoe eerder ze ermee in aanraking komen, hoe sneller het normaal zal zijn om jaarlijks te gaan en te genieten van de sneeuw enzo.

De rit naar Oostenrijk is wel lang idd, maar toch niet ondoenlijk lijkt me? Desnood onderweg een bed&breakfast zoeken en een tussenstop doen. De reis en-sich kan al vakantie zijn natuurlijk.

Wij zijn vorig jaar voor het eerst op ski vakantie geweest met ons drietjes.

Toen was Lianne net 2, slee gehuurd ter plaatse.

Lekker zak mee en daar heeft ze heel wat uurtjes in gezeten.

Van de rodel baan af vond ze helemaal geweldig met mn vriend.

We hebben in het hotel zo nu en dan een baby sit geregeld zodat we even een uurtje met ons 2 konden skien.

Dit jaar heeft Lianne zelf op de ski gestaan, had instap skis op de kop getikt. Geen geklooi met skischoenen enzo.

Gewoon met de snowboots in de ski.

Ze vond het helemaal geweldig!

Mn vriend heeft dr flink moeten helpen maar dat heeft de pret niet minder gemaakt.

We zaten in duitsland, max 4 uur gereden.

Dus qua reis durf ik geen mening te geven.

Maar hier hebben we een dvd achterin en ieder uur even stoppen voor een plas en een huppeltje en dan weer verder.

Je kunt ook erg vroeg gaan rijden zodat je rond de halve middag aankomt. wellivht slapen je kindjes dan nog in de auto?

Ik zou zeggen als je het kunt doen… lekker gaan!!

Geniet!!

geen ervaring met de wintersportvakantie, dat niet. Maar als wij met de zomervakantie naar Italië gaan, overnachten we altijd in Zuid-Duitsland, vlak voor de Oostenrijkse grens. Gaan meestal rond 3 uur 's nachts uit Spijkenisse weg, zijn dan rond uurtje of 2 's middags in Oy-Mittelberg. Jayden kan dan nog lekker een stuk in de auto slapen. En dan stoppen we toch ook nog wel regelmatig.

Dus denk dat als je 's nachts lekker bijtijds weggaat, je lekker bijtijds op je bestemming bent!

Bedankt voor jullie reacties!

@Pooh: die instapski’s, waar haal je zoiets vandaan? Dat zou ideaal zijn.

Onze vrienden gaan nog overnachten tussendoor, wij zitten dus een beetje te bedenken wat we zelf handig vinden. We zijn niet zo’n fan van 's nachts rijden, dat vinden we zelf te vermoeiend. Maar vroeg in de ochtend vertrekken (5 uur of zo) zou wel kunnen, wellicht dat de kids dan nog een paar uurtjes slapen. (Hoewel… :think: ) Misschien is de overnachting niet zo’n gek idee. De dvd-speler hadden we ook al bedacht!

dan zou ik lekker een overnachting pakken! Ben je ook uitgerust enzo :slight_smile:

@Kay30 wrote:

Bedankt voor jullie reacties!

@Pooh: die instapski’s, waar haal je zoiets vandaan? Dat zou ideaal zijn.

Onze vrienden gaan nog overnachten tussendoor, wij zitten dus een beetje te bedenken wat we zelf handig vinden. We zijn niet zo’n fan van 's nachts rijden, dat vinden we zelf te vermoeiend. Maar vroeg in de ochtend vertrekken (5 uur of zo) zou wel kunnen, wellicht dat de kids dan nog een paar uurtjes slapen. (Hoewel… :think: ) Misschien is de overnachting niet zo’n gek idee. De dvd-speler hadden we ook al bedacht!

Die van mij zijn te koop :wink:

Mocht je belang hebben dan mag je me een PB sturen.

Wij gaan ook op wintersport wij gaan naar Frankrijk en hebben inderdaad een dvd-speler in de auto en de meiden hebben ook ieder een nintendo en een i-pod waardoor ze gewoon lekker hun ding kunnen doen (het enige waar ze het samen over eens moeten zijn is de film die ze willen kijken aangezien we maar 1 dvd-speler in de auto hebben). Ook hebben de meiden ieder een tekenboek en potloden e.d. bij de hand waardoor ze echt vanalles kunnen doen.

Op de heenweg gaan we 's nachts rijden (de meiden slapen dan lekker verder in de auto) en terug zal inderdaad overdag worden maar onze ervaring met de zomervakantie is dat ook dat geen problemen geeft (zijn de afgelopen 3 jaar ook in de zomer naar Frankrijk geweest).

Ik zou zeggen heerlijk gaan en genieten van de wintersport.

Je oudste dochter zou eventueel op skischool kunnen daar. Dat jij alleen de jongste heb en de oudste leert skieén…

Als ik jullie was… GA! :thumbup: Het is voor de kids ook echt ge-wel-dig!!!

Bedankt voor alle overtuigende en enthousiaste reacties, fijn! Het helpt om mijn twijfels overboord te zetten. :wink:

Manlief heeft al geregeld dat zijn collega’s hem helpen het werk af te krijgen, nu moet ik nog vrij krijgen, maar ik verwacht daar geen probleem in. Ben al druk op zoek naar skipakjes e.d. De meiden waren vandaag ook al zo blij met de sneeuw, leuke inkopper naar de wintersport, haha!

@pooh, je krijgt pb! :smiley:

bij de henm waren vorige week nog volop pakjes online te krijgen in de uitverkoop.

wellicht zit er iets voor je tussen??

Die overals vallen wel klein… (tip… tip)

gaan jullie met de kinderen dan vooraf al in nederland op skiles of gaan de kinderen daar op les? Het lijkt mij ook zo leuk om een lang weekend ofzo te gaan skieen in Duitsland, maar vraag me af of we niet eerst hier op les moeten gaan

@rijstkorrel: Wij hebben lessen gehad in nederland op een rollerbaan.

We konden dan ook aardig uit de voeten in de sneeuw toen we aankwamen.

Lianne hebben we het zelf geleerd afgelopen vakantie.

Wij zijn vorig jaar geweest met de kids en gaan dit jaar weer. Vorig jaar heeft Tejo (toen nog 3 jaar) voor het eerst Skiles gehad, maar hij is ook geen held en het was dan ook een regelrechte ramp. Nouja ramp. Je krijgt geen geld terug, maar gelukkig konden we het ook ruilen voor kinderopvang voor Siep. Siep vond dat geweldig, ik mijn handen vrij voor Tejo.

Ikzelf ben ook geen held op skies en ga altijd wandelen, wat met een kinderwagen wat beperkter was. Maar ik ben toen met Tejo gaan sleeën. De eerste keer vanaf een stuk waar ik nooit eerder vanaf was geweest en door ijzige stukken en eerste keer sleeën was dat ook geen succes.

De laatste skidag is Rinse meegeweest met sleeën en zijn we gaan sleeën vanaf een stuk waar ik al eerder vakanties diverse malen vanaf ben geweest, maar dan lopend. Geweldig!!! Ik heb nu het rodelen helemaal gevonden :dance:

Dit jaar ga ik om de smaak weer te pakken te krijgen dus eerst daar vanaf :dance:

Eerst maar met Rinse en ik verwacht dat ik daarna ook zelf met Tejo eraf durf.

Tenminste als Tejo dit jaar weer niet wil skieën. Siep wordt een maand later 3, dus geen idee of hij wel of nog niet mee mag met de ski-klas.

Ik heb echt zoiets van we zien wel, komt wel goed. Maar dat is dus voornamelijk ook omdat ik zelf toch niet ski.

Wij gaan naar Italie, dus net een stukje verder rijden. Heen rijden we tot zuid Duitsland (tot zover we komen) en dan overnachten we. Het is wel een lang stuk in de auto zitten, maar we hebben geen haast en gelukkig hebben we een dvd speler ook achter de hand en biscuitjes :oops:

Mijn ervaring is dat de kids op zo’n grote afstand veel slapen. Dus willen we stoppen, maar ze slapen dan rijden we lekker nog een stukje door.

Vorig jaar wilde we op de terugweg ook overnachten, maar onderweg bedachten we ons. Na een laatste keer uitrasen bij een restaurant (die in Duitsland erg goed zijn ingericht voor kids) en uiteraard gegeten te hebben gokte we erop om verder naar huis te rijden. Zouden de kids het niet trekken en al zouden we bij Arnhem zijn, dan zochten we daar wel wat, maar dat was dus niet nodig.

Kortom, neem de tijd, verwacht niet dat je zelf de hele vakantie kunt skieën. Laat het over je heen komen en vooral GENIET!! :thumbup:

Oja. ipv skipassen hebben ze ook (althans waar wij heen gaan) ook puntenkaarten. Als je op een dag maar een paar skiliften hoeft (zodat je niet omhoog hoeft te lopen) is dat een stuk voordeliger.

Vorig jaar had ik geloof ik een wandelpas, daar kwam ik ook een heel eind mee :thumbup: :think: Alleen weet ik niet meer hoe het nu zat met die liften :think:

Pooh, wat is dat eigenlijk een instapski? :think:

:-* Liefs, Evelien :vlinder:

@pooh wrote:

bij de henm waren vorige week nog volop pakjes online te krijgen in de uitverkoop.

wellicht zit er iets voor je tussen??

Helaas... niks meer, alles van de site af! :(

@Zonneschijn, onze jongste is even oud (2 weken ouder) dan jouw jongste. Wij kunnen zelf wel goed skiën, maar ik ga ervan uit dat we het zo doen dat we de dag opdelen en dan de een een halve dag gaat skiën en dan de ander. Dan is er altijd iemand bij de meiden.

@rijstkorrel, ik vind zelf dat het skiën op een indoor baan toch heel anders is dan op de echte piste. Als jullie naar Duitsland willen, bijv. Willingen of Winterberg, dan kun je daar ook prima les nemen.

Wb het rijden denken we er toch wel over om toch maar 's nachts te gaan rijden, dan hebben we al maar een heel eind gehad.

Ik heb bij de V&D nog skibroeken gescoord vorige week (toen was de actie 3 halen 2 betalen en had ik dus voor 30 euro 3 skibroeken, moest voor zoontje van onze vrienden ook een broek meenemen) weet niet of het nu nog is maar van de week op de site hadden ze ook nog van alles…

scapino heeft volop skikleding en ik ben zelf vanmorgen geslaagd voor Suus bij Intersport. Voor 35 euro een heel mooi skipak, was dik afgeprijsd.

Wij gaan niet ski-en hoor, haat kou, zei ik al. Maar het is nu wel erg koud in NL en dit weekend gaan we weg en naar een ijsbaan… dan willen we er ook op gekleed zijn.

Dus allemaal een skibroek (mama ook, bij scapino hebben ze tot 5xl) snowboots en thermosokken… De kinderen kunnen ook schaatsen, dus schaatsen en slee gaan mee. :thumbup: