Wil graag borstvoeding geven alleen een maar...

Het lijkt mij zo`n gek idee om borstvoeding te geven waar mensen bij zijn, niet dat ik het niet wil.

Maar meer dat misschien de omgeving het raar vind.



Dus hoe doen jullie dat?

Dit is eigenlijk het enige wat mij doet twijfelen voor borstvoeding.



Dus stel je bent gezellig een dagje weg en dan? of midden in de stad?

Of als je ergens op visite bent?



Dit zijn allemaal momenten dat ik denk van hmm ja wat dan?

Hoi goudvis



Gefeliciteerd met je zwangerschap!



Veel vrouwen hebben hetzelfde gevoel, wat doe ik als mijn kindje wil drinken en ik ben niet thuis. Je schrijft dat je er zelf geen probleem mee hebt, maar bang bent voor reacties uit je omgeving.



Persoonlijk heb ik altijd gevoed waar het zo uitkwam (gisteren nog in de Efteling) en me weinig tot niets aangetrokken van omgeving of opmerkingen, maar zo ben ik he? :wink:



Je kunt er ook heel tactisch mee omgaan als je dat zelf prettiger vindt, daarvoor zijn er veel oplossingen.



Ga er even vanuit dat de eerste weken ‘oefentijd’ zijn. Je moet je kindje nog leren kennen. Je kindje leert jou kennen en moet ook even leren drinken. Net zoals je zelf leert te voeden. Neem daar een week of zes voor. Dan zul je best af en toe zitten te hannesen. Op zo’n moment is in het openbaar voeden lastig. Maar als alles goed gaat krijg je er op een gegeven moment routine in en dan leg je je baby zo aan, waar je ook bent.



Er is speciale voedingskleding te koop met zeer discrete openingen. Als je je kindje dan aanlegt is er nauwelijks/niks te zien! Andere moeders lossen het op met een sjaaltje dat ze over het hoofdje doen (bijkomend voordeel: baby wordt niet afgeleid en drinkt rustiger).

In de binnenstad: pashokjes. Bij de V&D of een modezaak. In restaurants is er vaak wel een zaaltje waar je even rustig kunt zitten als je het vraagt. Net als bij de visite. Als je kindje ouder is kan het sowieso handiger zijn om even ergens rustig te gaan zitten, want babies van een maand of 4 worden al snel afgeleid.



Laat je gevoelens nu je vooral er niet vanaf houden om borstvoeding te gaan geven! Want de ervaring leert dat veel moeders als ze bevallen zijn ineens heel anders over dingen gaan denken. Daarnaast kan het nuttig zijn om voor je begint een cursus te gaan doen. Was je dat van plan? Je kunt goede cursussen vinden via http://www.borstvoedingnatuurlijk.nl (VBN) of http://www.lalecheleague.nl (LLL). Deze vrijwilligersorganisaties hebben ook contactavonden (en borstvoedingscafés) waar je met andere voedende moeders ervaringen kunt uitwisselen.

Ik heb hier uiteindelijk nooit problemen mee gehad. Over het algemeen wordt je wel creatief en vind je wel een redelijk privacy plekje en met doeken ed. kan je ook een hoop. Dat ziet iedereen wel dat je voedt maar ze zien niet je borst ofzo en ik had dana’s hoofdje daarmee ook altijd afgeschermd, kreeg ze meteen ook niet teveel prikkels.

Mijn ervaring is dat je het zelf raarder vindt dan het merendeel van je omgeving. Zeker wbt bekenden. In de stad gaf en geef ik geen borstvoeding, dan krijgt ze een flesje. (Maar een pashokje zou inderdaad ook een goede optie zijn.) Als we op visite zijn, lag/ligt het er aan bij wie. Bij sommige mensen gaf ik gewoon bv in de woonkamer, anders zonderde ik me even af of ze krijgt een flesje. (Inmiddels kan ik alleen nog maar liggend bv geven, wat was lastig is in de stad en vaak ook op visite, maar als je zittend kunt voeden, is het probleem vrij makkelijk op te lossen, is mijn ervaring. :))

Ik deed het gewoon in het openbaar. Maling aan iedereen die het storend vond. Ik gaf wel bv zo dat men er het minst van zagen. Dus een doek over je schouder en naar beneden laten hangen zodat je kindje er onder ligt en gewoon aan de borst kan drinken.



Weet je, ik denk dat jij je drukker maakt dan de omgeving. Ik heb echt werkelijk nog geen 1x gehoord dat iemand het not done vond dat ik in het openbaar bv gaf. Eigenlijk eerder leuke reacties.



Enne, nog gefeliciteerd met je zwangerschap!

Je hebt nou ook zo’n ding… Ben de naam kwijt, maar een soort draagzak, met een hoes over je borst heen, kindje kan dus wel bij de borst :wink: Maar niemand van mensen om je heen ziet je borst, echt ideaal! En je hebt een hand vrij! Zag het pas in een tijdschrift, maar weet dus niet meer hoe het heet :eh: En

Hoi goudvis,



Gefeliciteerd met je zwangerschap!!



Ik geef zelf nu 4,5 maand borstvoeding. En ik vind het super!

Maar ik snap wat je bedoelt. Het is ook lastig om te voeden waar anderen bijzijn. Het zijn toch je (.)(.) en die wil je niet met heel de wereld delen!

Maar misschien moet je het gewoon proberen. Zeker in het begin hoef je helemaal niet te voeden waar anderen bijzijn. Ik ging steeds naar mijn slaapkamer wanneer mijn dochter honger kreeg.

Langzamerhand deed ik het ook in de woonkamer waar visite bij was. Dat was de eerste x wel even eng, maar de 2e keer heb je er niks meer van!

Als het voeden goed gaat, en jij en je baby hebben er plezier in wort het allemaal vanzelf steeds makkelijker.

De eerste keer buiten voeden is ook iets waar je doorheen moet. ik vond het doodeng. Maar het viel me zo mee, dat ik na anderhalve maand al midden in de efteling een voeding zat te geven!!



En mocht je het toch niks vinden, het is altijd makkelijker om te stoppen met bv en te starten met kv, als anders om. Je zal er echt geen spijt van krijgen dat je bent begonnen met bv, en evt. miss later overstapt op kv! Maar wie weet krijg je er wel spijt van als je het niet probeert! (je zal niet de eerste zijn die achteraf toch graag bv had willen geven)



xx

Ik ga straks bij een 2de ook borstvoeding geven.

Het lijkt mij totaal niet eng om in het openbaar te voeden, denk ook eerlijk gezegd niet dat ik daar problemen mee zou hebben.



Misschien dat het toch wel meevalt de 1ste x voor je.



Owja en gefeliciteerd met je zwangerschap :dance:

Ik heb Jasper uiteindelijk 1 jaar bv gegeven en ook Robin krijgt weer bv. Ik ben ook niet zo’n ‘bloot’ type: topless op het strand? dacht ik niet :hand:9 sauna? No way :hand: Maar bv geven in het bijzijn van anderen is (intussen) geen issue meer.



In het prille begin is bv geven toch een beetje wennen dus dan is’t logisch als je dan wat meer priacy wilt. Naar mate je meer handigheid erin krijgt is het ook steeds minder ‘eng’ om ook tussen de mensen te voeden. Het is een kwestie van oefenen, maar uiteindelijk kun je vaak al binnen een paar weken zo goed ermee overweg dat niemand echt iets hoeft te zien, zoals hier bijvoorbeeld:

ben overigens niet ik: is gewoon van internet geplukt :wink: :shifty:

Het valt echt mee hoor meis en thuis kun je in eerste instantie flink oefenen.

Je word er echt handig in om te voeden zonder iets ‘bloot te geven’ :mrgreen:

En inderdaad, mocht het je écht niet liggen dan is dat ook weer op te lossen bijvoorbeeld door flesjes gekolfde melk mee te nemen of kv.

Uitproberen verlies je niets mee in ieder geval, succes met je keuze :-*

ik heb er eigenlijk lak aan aan wat andere denken 8) van de week nog op het strand gevoed en bij het zwembad. bij het zwembad kreeg ik een opmerking van een klef stelletje, hij zei: “kijk wat die doet” en ik zei terug: “nee jullie” daarop lachte hij en zei hij dat ik gelijk had :mrgreen:



als mijn meisje honger heeft dan moet ze eten, ben ik bij bekende waarbij ik het niet prettig vind als ze iets zouden zien dan zonder ik me even af, want er zijn mensen die willen iets zien :sick:

Ik heb lang gevoed, ook in het openbaar (denk aan bij de Ikea in het restaurant, bij de Hema… en ga zo maar door) en nooit rare opmerkingen gehad. Ik zorgde wel dat ik een rustig plekje had om te zitten, ook had ik een doek mee, of ik deed gewoon m’n jas een beetje eromheem, aangezien dochterlief ook snel afgeleid was tijdens het voeden.

Als ik echt geen plekje kon vinden ging ik gewoon in de auto zitten voeden. En als m’n dochter met visite erbij teveel was afgeleid ging ik gewoon even naar boven. Geen enkel probleem hoor :thumbup:

En als ik op visite bij iemand was werd mij vanzelf aangeboden of ik even in een kamertje apart wilde zitten :thumbup:

Ik voed me meisje nu 7 mnd en op verzoek!

Tja vooral in haar eerste weken was er weleens visite bij, vonden ze het vervelend keken ze maar de andere kant op :wink: Echter was het te druk voor Daphne dus ben ik in een andere ruimte gaan voeden.



Maar echt juist een groot voordeel is je kan overal voeden!

Laatst in madurodam, ik ging lekker tegen de " dijk " aanzitten en mijn meisje heeft heerlijk gedronken. Niemand die iets alleen een kind schuin op je schoot :wink: Een kindje kwam een close up nemen om te kijken wat daphne aan doen was en vroeg dit ook, ik " lekker drinken "



Jongetje: jaaa, ik ook klein was borstmelk bij mama drinken.



En holde weer vrolijk verder, een :inlove: blik van zijn mama en van mijzelf! Geweldig! :inlove:



Je kan ook discreet voeden in een ringsling google hier maar eens op :-*



Ennuh GEFELICITEERD!!!

Vond het de eerste dagen dat ik thuis was ook wat vervelend, maar ja, heb de instelling gehad dat ze voor mn dochter komen en als ze het niet willen zien ze dan de andere kant maar op moeten kijken :wink:

In restaurants ging in zoveel mogelijk met mn rug naar de anderen zitten, maar verder voedde ik overal en nergens. Meestal zelfs leuke reacties :mrgreen: Vond het ideaal om op het strand zo ergens tegen het duin te gaan zitten en geen magnetron op te hoeven zoeken 8)

ik voed tanisha overal (in de stad buiten op een bankje, restaurant, pretpark, vandaag op diplomering enz…)



niets van aantrekken dus! Gewoon genieten van het moment!

Bedankt meiden voor alle reacties!!



Nu ik jullie reacties heb gelezen dacht ik ook van waar heb ik me druk om gemaakt, zijn genoeg opties zodat niemand iets ziet.



Komt helemaal goed heb er nu alle vertrouwen in.



voorlichting en dergelijke ga ik nog eens voor kijken.

Hoi Goudvis



Op de eerste plaats gefeliciteerd met je zwangerschap!!



Ik herken wel wat je zegt… toen ik zwanger was dacht ik ook dat ik het ongemakkelijk zou vinden om te gaan voeden als er anderen bij waren.

In het ziekenhuis (heb keizersnede gehad) heb ik zelfs een keer aan de visite gevraagd of ze ff in het restaurant koffie wilden gaan drinken omdat ik moest gaan voeden.

Maar ja, het duurde ook een tijdje voor de BV op gang kwam (had een flinke baby 4300 gr, was 2 weken overtijd, dus hij had ook wel wat reserves, haha!) dus ik voelde me in het begin nogal ongemakkelijk.



Omdat ik inhet begon ook nog niet zo mobiel was door de keizersnede, was ik voornamelijk thuis. Voeden als er familie/vrienden waren, dat vond ik niet zo’n probleem. Zij ook niet trouwens :wink:

Ik weet nog dat we (manlief, mijn ouders en ons mannetje en ik) gingen wandelen in het dorp en spontaan in een eetcafeetje terecht kwamen.

Ja, en toen begon meneer dus te huilen want hij had honger. Er ging ineens een knopje om en ik had zoiets van; ja hallo, MIJN kind moet nu eten, en dat zou ik dan niet doen omdat er misschien iemand is die dat raar vindt?!?!??! Niks daarvan! Mijn kind heeft honger dus die krijgt NU eten!!

Natuurlijk wel een beetje in de hoek gaan zitten, baby in een omslagdoek, en hoppakee! Baby daarna tevreden en mama heeft toen ook lekker kunnen eten! :lol:

Sindsdien vind ik het niet meer moeilijk om in het openbaar te voeden, maar het liefste zit ik toch wel gewoon lekker thuis op de bank hoor!



Fijne zwangerschap en succes met de BV!!



Groetjes, Marieke

Hoi goudvis,



ook namens mij gefeliciteerd met je zwangerschap. Ik vond het in het begin ook raar om mijn kind in het openbaar te voeden maar heb het gewoon gedaan. Aan een rustig tafeltje bij de V&D, en er werd niet raar gekeken. Meer van die vertederende blikken van wat lief, zo’n klein kindje die zo tevreden ligt te drinken.



Ik was een keer bij de V&D in Zwolle met Stijn, had daar een cafe au lait besteld, een plekkie verworven middenin het overvolle restaurantje, ben Stijn daar gaan voeden en ik kreeg een compliment van de dame naast me. Die zat zo vol vertedering te kijken en bood me zelfs aan nog een kop koffie voor me te halen.



Wel merkte ik dat er meer raar opgekeken wordt als je kindje ouder is. Het eerste half jaar is het normaal als je borstvoeding geeft maar daarna word er wel raar gekeken. Na Stijn zijn eerste verjaardag is het eigenlijk niet meer voorgekomen dat ik hem in een openbare gelegenheid moest voeden. Toen wilde hij alleen nog als hij ging slapen of wakker werd.



Ik vind het echt een supervoornemen van jou om borstvoeding te geven en hoop dan ook dat het goed zal gaan en je lang mag genieten van een tevreden kindje aan de borst!

Wat een leuke foto!!! :inlove: