Wil een 4e kindje maar ben bang voor alle negatieve reacties

Hallo, ik ben moeder van 4 kinderen waarvan ons 3e kindje overleden is na een vroeggeboorte. Ook van mn andere kinderen was mijn zwangerschap niet echt gemakkelijk en zijn ze uiteindelijk vroeger geboren. Ondanks dat wil ik heel graag nog een kindje…onze 5edus, voor de buitenwereld een 4e dus want als je kindje overleden is lijkt het wel alsof hij er niet is :roll: Soms twijvel ik ook wel…financieel is het bij ons niet echt ruim…er moet een extra slaapkamer komen…zwanger zijn is niet echt makkelijk voor mij…maar wil het zoooooooooo graag!!! Ik ben ook zo bang voor alle negatieve reacties…mijn ouders waren er bij mn vorige zwangerschap al zo op tegen… Ook de reacties van andere familie leden zijn niet echt positief. Wie heeft hier ervaring mee? Met negatieve reacties en zou het ook leuk vinden in contakt te komen met andere moeders van een 4e of van een groot gezin.

Lieve Jeanet

Ten eerste wil ik zeggen dat jullie (man/vriend/vrouw/vriendin hoord er ook bij) zelf moeten bepalen of er een 5de kindje bij mag/kan komen

De meningen van anderen kan je in je opnemen maar zelf kan je een beslissing maken, tenlsotte als jullie lieve :vlinder: had mogen blijven hadden jullie ook een gezin met 4 kinderen gehad (hmm raar hoor om zo te denken :frowning: )

zou het iig bespreekbaar maken met je partner en goed overna denken

net zolang tot je een beslissing hebt genomen waar je je goed bij voeld

:hug:

Als jij en je partner graag er een kindje bij willen.

en jullie durven de risico’s aan en de/een gyn. ook?

het is jullie gezin! miss info vragen bij je gyn. of het wel verstandig is enz.

maar als jullie gyn geen probleem ziet en jullie ook niet zeg ik ga er voor!!

Hier een moeder van vier (zwanger van 5) die ook alle reacties heeft gehad van: wat leuk en vond je al een oermoeder, tot waar begin je aan, is toch niet van deze tijd en weet je wel wat dat kost ( :think: , nee, leg eens uit ik heb er pas vier…) Maar wij zijn er blij mee en vonden het met elk kindje leuker worden. Dit is wel echt de laatste want anders moet ik echt gaan stapelen, haha

Ja,

Als jullie het willen en het kan allemaal, waarom niet?

Als dit kindje jullie leven verder zou verrijken, dan zou ik ook niet wachten.

Het is misschien wel lastig omdat je vorige zwangerschappen niet volledig uitgedragen zijn, maar als het kindje gezond is en verder niks mis mee is, dan is er toch niks aan de hand ( en ookal heeft het kindje wel iets)

Ik zou lekker gaan voor een 5e spruit, meid!

En heb lak aan de buitenwereld!

De buitenwereld heeft niks te maken met jullie prive leven en laat ze lekker denken. Het is tenslotte jullie keuze, zou gek zijn als de buitenwereld beslist of jullie wel of niet mogen :think: .

We horen het wel! :smiley:

Groetjes Çoise

Oefff… Da’s wel erg lastig. Aan de ene kant zeg ik wat alle andere dames ook zeggen: volg je hart en ga ervoor, maar aan de andere kant ben ik ook heel rationeel en zeg ik: wees blij met de kinderen die je hebt en hou het hierbij. Vooral omdat je zegt dat jullie het financieel niet ruim hebben. Ik zou dan persoonlijk niet aan een groter gezin beginnen. Maar goed, wat ik zeg: dat is dus puur rationeel. Als jij diep in je hart het gevoel hebt dat je gezin nog niet “af” is, dan moet je ervoor gaan. Overal valt tenslotte wel een mouw aan te passen.

hoi,

ik las net ff alle berichten door en toen vond ik deze.

ik ben nu net moeder geworden van een 4 kindje en de wens voor mis nog 1 is er nog steeds.

ik twijfel wel maar dit meer om het financieele plaatje.

ik ben zelf namelijk een fulltime mama,dus moeten rond komen van 1 salaris.

zelf vind ik het erg fijn om er lekker voor de kids te zijn .

maar vroeg me dus af hoe andere moeders dit doen?

ik krijg nu al veel negatieve reacties vooral van mijn schoonmoeder.maar ja dat deed ze met de 4e ook al.

en ja voor haar laat ik mijn wens niet varen.

ik zou het leuk vinden om jou verhaal is te horen.

gr danielle@Kira80 wrote:

Hier een moeder van vier (zwanger van 5) die ook alle reacties heeft gehad van: wat leuk en vond je al een oermoeder, tot waar begin je aan, is toch niet van deze tijd en weet je wel wat dat kost ( :think: , nee, leg eens uit ik heb er pas vier…) Maar wij zijn er blij mee en vonden het met elk kindje leuker worden. Dit is wel echt de laatste want anders moet ik echt gaan stapelen, haha

He Daantje, wat wil je weten? Heb i.d.d. veel reacties gekregen. Mensen kunnen het zich gewoon niet voorstellen in deze tijd dat je voor een groot gezin kiest. Zoals ik al aangaf is het niet eens dat ik alleen negatieve reacties krijg, maar word er wel eens moe van om continue een gesprek te krijgen. Nu ook veel klanten op mijn werk: Oh leuk ben je zwanger, is het je eerste? (lijkt wel standaardvraag) Eh nee. Hoeveelste dan. Vijfde… Echt waar, druk, duur, krap of nou juist gezellig. Ik heb maar een paar beetje onbeschofte reacties gekregen, rest is veelal verbazing. Maar toch, soms heb je daar niet zo’n zin in…

hoi kira,

jammer dat sommige mensen zo moeten reageren he!!

mijn wens is ook nog een vijfde,alleen weet niemand het nog,wil ook nog ff wachten want heb het nu al erg druk dus eerst maar ff een paar naar school.

mijn schoonmoeder roept ook maar steeds sinds ik bevallen ben van moet je niet aan de pil??spiraaltje is ook makkelijk hoor of wanneer mijn man nu is naar de dokter gaat.

ik raak erg makkelijk zwanger dus stel je voor he!!!

ik wordt er zo moe van .

ze bemoeit zich met dingen waar ze zich niet mee moet bemoeien.

ik weet nog dat ik zwanger was van de 4e.

het enige wat ze zei was;als jullie blij zijn dan ben ik het ook.nou nou :?

ze makt zich zorgen om het financieele.

nou ik niet hoor.

zal idd wat minder dure dingen doen en minder vakantie’s nou en!!

ligt eraan waar je wensen liggen en wat voor vakantie’s je wilt toch?

hoe doen jullie het werken jullie beiden?en gaan jullie op vakanties enzo?

groetjes daantje

Mag ik dan een andere kant belichten?

Kan het niet zo zijn dat mensen die veel van je houden en jou door alle ellende hebben zien gaan (je zegt zelf dat je zwangerschappen niet makkelijk waren en je hebt een kindje verloren) heel bezorgd en angstig zijn om een 5e zwangerschap?

Een goede vriendin van mij heeft er maar 1 die ze op mag voeden, maar 2 kinderen heeft ze gebaard. Haar zoontje kwam met 25 weken ter wereld. Ze is 1 van de zeldzamen die bij elke zwangerschap zoveel spuugt dat ze opgenomen moet worden en bevallen ging ook al niet over rozen.

Haar moeder heeft er bijkans dubbel verdriet van. Niet alleen heeft ze haar kleinzoon weg moeten zien gaan, maar ze ziet ook hoeveel verdriet, pijn en ellende haar eigen kind moet doorstaan. Dus ook zij is veelal niet enthousiast en sceptisch als het op weer zwanger worden aankomt.

Hier ook schoonouders die meteen de wenkbrauwen fronsen en roepen…“je kan het nu al af en toe niet aan, zou je dat nou wel doen, je krijgt eindelijk weer tijd voor jezelf enz” En ik zie het als een spiegel vol oprechte bezorgdheid. Niet als kritiek.

Ze genieten ontzettend van hun kleinkinderen, maar ze maken ook de mindere dagen mee en ik heb dagen die elke moeder heeft, waarbij ik ze achter het behang kan plakken en wie bel ik dan om stoom af te blazen??

Dus zo gek is het niet dat ze bezorgt is en denkt dat ik het af en toe niet aankan.

Maar ik weet zeker dat na de eerste opmerkingen en bezorgdheid, ze met haar zoveelste kleinkind net zo gelukkig zou zijn als met de 1e.

Dus ik zou de opmerkingen niet als graatmeter pakken voor je keuze. Maar wel of je het aankan om 9 maanden weer zwanger te zijn in combinatie met je 3 rondlopende kinderen en de zorg om dit kindje. Die zorgen zullen vast groter zijn omdat je jou 4e kindje hebt verloren.

Ruimte in huis is niet eens zo belangrijk, kinderen zijn ook gelukkig met een klein plekje voor henzelf en financieel krap… ook dat is relatief. Maak een berekening en kijk waar je evt nog kan schuiven.

Zit je echt diep in de schulden, dan zou ik me nog een keer op t hoofd krabben want opgroeien in een gezin met schulden is allesbehalve rustig en onbezorgd opgroeien. En dat zeg ik helaas uit ervaring.

Veel succes met je keuze, je moet het uiteindelijk toch echt zelf doen. :-*

Hoi Cell, denk dat je Daantje nu verwart met de TS Jeanet, die heeft idd een kindje verloren.

Maar buiten dat snap ik wat je bedoeld met bezorgdheid en kritiek. Maar wat ik zelf ervaren heb is dat de kritiek die gegeven werd niet altijd iets te maken had met mij persoonlijk. Hmm, niet echt duidelijk zo. Ik zal het uitleggen: ik heb bijv. geen/nauwelijks contact met mijn vader. Toch heb ik hem gebeld met het nieuws. Zijn reactie: hoe moet ik dat aan mensen uit gaan leggen dat ik 7 kleinkinderen heb, waarvan maar 2 van A. (mijn broer) … Reacties over hoe ik dat in godsnaam ga betalen, van mensen die mijn persoonlijke situatie niet kennen en het zelf WEL belangrijk vinden om twee auto’s te rijden en merkkleding te kopen (niets op tegen, maar dat heb ik niet en vind ik ook niet het meeste belangrijke dus daarom zou ik het niet laten)

Mensen die dichter bij me staan, moesten wel wennen aan het idee: goh druk, duur (de standaard reacties) maar hadden het ook wel verwacht.

Nee hoor… ik heb het niet over Daantje… maar de TS in deze geeft aan dat ze bang is voor commentaar, kindje is verloren, 3 kids nog heeft rondlopen, zware zwangerschappen heeft en financieel is het ook niet ruim.

Precies die items belicht ik… dus ik ben niet in de war… :wink:

Overigens vind ik financien WEL meewegen. Het word niet goedkoper, enkel maar duurder en vaak zie je toch dat als mensen eenmaal eind 20 of begin 30 zijn ze redelijk stabiel zijn in hetgeen ze verdienen. Tenzij gestudeerd word dit niet echt veel meer. Hoewel mijn moedergevoel groot is en ik nog wel 3 kinderen zou willen, lijkt het me niet raadzaam.

Merkkleding is misschien niet belangrijk voor iedereen, maar mijn kinderen zitten op een school waar ook veel beter bedeelde kinderen op zitten en als ik met een paar merkkledingstukken kan voorkomen dat mijn kinderen een pispaal worden, dan doe ik dat.

In bepaalde opzichten kunnen beslissingen die je neemt omdat het voor jou als ouder goed voelt, voor kinderen heel nadelig uitpakken en die hebben daar niet om gevraagd.

Ik tel hun belang wel degelijk mee als het om keuzes gaat die te maken hebben met gezinsuitbreiding. Uiteindelijk moeten ook zij weer wat ingeven in de situatie. Ruimte, aandacht, geld, alles moet dan meer verdeeld worden en ik vind het niet in elk situatie eerlijk naar de andere kinderen toe om dan voor NOG weer een kindje erbij te gaan.

Ten eerste niets aan treken wat andere vinden of zegen want dan kan je beter helemaal geen kinderen meer krijgen.

ik ben moeder van 4 kinderen de audste is 6 en de jongste is twee maanden kort om er zit hier weinig leeftijds verschil tussen.

toen ik zwanger was van de eerste toen kreeg ik totaal geen cometaar oooooo leuk geweldig ga zo maar door en bij de tweede zouden we volgends iedereen voor een meisje gaan.

toen was ons meisje er en werd er gezien je heb nu een konings wens dus nu is het wel klaar denk ??? toen kwam nummer 3 en was iedereen er toch wel over uit dat het klaar en over en uit was.

ik heb toen niets gezegd maar nu is nummer 4 geboren en krijg je de meest ombeschofte dingen te horen zo als nu is het klaar denk ??? en net als kira wat denk je wat het kost ??? en een eigen kamer en nu een knoop er in denk ??? ik word nu ook ombeschoft terug niemand maar dan ook niemand heb jij verantwoording aan af te legen.

wat heeft een kind nodig ??? een bed eten en drinken en liefde en kleren de rest is luxe zeg ik altijd maar.

wij hebben het erg goed op geld gebied maar dat kan ook altijd veranderen natuurlijk.

ik zou je hart volgen als ik jou was en doen wat JULLIE goed lijkt te doen en niet wat andere vinden want voor andere doe je het toch nooit goed.

wij willen nog een vijfde we zitten nu al te praten waneer is het slim om er aan te beginen .

maar dat is onze keus en daar heeft niemand wat mee nodig.

leven en laten leven en laat ze praten ze kunnen beter over je praten dan van je eten …

Lieve Jeanet,

allereerst wat vreselijk voor jullie dat jullie 4e kindje overleden is. :hug: Ik kan me heilig voorstellen dat dit toch ook een plekje is/was wat open is…

Voor jouw gevoel is jullie gezinnetje niet compleet maak ik op uit je verhaal. Probeer in eerste instantie af te gaan op je eigen gevoel en dat van je man. Dat is het belangrijkste. Andere mensen hebben een ander perspectief en zullen het anders zien en voelen dan dat jullie het doen. Het zegt meer over hen dan over jullie.

Zeker als omdat het lijkt alsof er geen vierde kindje is/was, mensen vergeten.

Weeg de voors en na’s goed af vooral financieel.

Een zwangerschap heb je nooit in de hand, misschien gaat het nu goed en al zou het moeilijk zijn, je weet waar je het voor doet!

Volg je hart, jij alleen weet het antwoordt!

Sterkte met je beslissing!