wieg of ledikant?

Ik ben eigenlijk geen voorstander van baby’s op de ouderslaapkamer , maar gezien wij op zolder gaan slapen lijkt het me toch een optie om de baby de eerste tijd op onze kamer te leggen.

De bv liep bij de vorige uit op een fiasco , dus ik wil er alles aan doen om het nu wel te laten slagen

ok en eerlijk is eerlijk ik zie het ook niet zitten om straks 2-3 x per nacht naar beneden te moeten en zo :oops:

Dus nu ben ik aan het kijken voor een ledikantje of wiegje.

Wat kan ik nu het beste aanschaffen ?

Alvast bedankt

moet je beide nog aanschaffen?

wij hadden zowel een ledikant als een wieg.

overdag op de eigen kamer in het ledikant, s;nachts bij papa en mama op de kamer in de wieg.

wij hadden makkelijk praten, omdat het een familiewieg is…

ik zou kijken naar de ruimte en hoelang ze zelf denkt dat je het zult gebruiken.

mocht je voor jezelf (zoals eigenlijk al aangaf) geen voorstander zijn te lang op de kamer dan zou ik voor een ledikant gaan en dan uiteindelijk pas later op zijn/haar eigen kamer leggen en niet teveel geld uitgeven aan iets extras.

mijn voorkeur zou zijn zoals ik omschreef overdag ledikant/ snachts wieg…

oja onze oudste heeft 6 mnd bij ons gelegen en de jongste 10 mnd beide in de wieg…

niks…

Als je er geen voorstander van bent, dan is je insteek al niet die van blijven aard, maar van ervarende aard “eerst maar es zien” zeg maar.

Dan zou ik niks specifieks aanschaffen. Maar gewoon na de bevalling de reiswieg van de kinderwagen naast je bed zetten. Kan je zelf ervaren hoe je het vind om de kleine bij je te hebben en als het goed bevalt is een ikea ledikantje zo aangeschaft natuurlijk. Volstaat prima, van veel modellen kan 1 zijkant eruit en zodoende kan je er zelfs een co-sleeper van maken.

Ik ben juist wel voorstander van samen slapen. kinderen hebben hier op de oudste na allemaal tussen de 8 a 11 maanden bij ons geslapen. Pas toen het echt te gezellig werd en we bemerkten dat ze wakker werden van ons… zijn ze naar hun eigen kamertjes gegaan. Allemaal eerst 4 a 5 maanden in de wieg en daarna in een ledikantje…

Hier hadden we ook een wiegje en ledikant.

Wieg voor bij ons op de slaapkamer, zolang als Ruben erin paste. Overdag sliep hij daar ook gewoon in.

Ledikantje stond op zijn eigen kamertje. (naast de onze) Met 3 maanden is hij verhuisd.

Moet wel zeggen, ik gaf na 1,5 week geen bv meer :frowning: maar kan me goed voorstellen dat je 't juist daarom erg makkelijk vind.

ledikant hebben we ( gewoon een complete kamer zeg maar )

En de reiswieg van de kinderwagen gaat niet want we hebben een bugaboo en die heeft geen stevige los te klikken wieg :wink:

kinderwagen enal boven neerzetten, al is het maar voor de kraamweek, in die tijd weet je wel of het iets is of niet…

bedje is altijd zo gekocht…

of van iemand een wieg lenen…

Bij de oudste hadden we alleen een ledikantje, op zijn eigen kamer, omdat ik toch geen bv gaf en hij dichtbij lag, dus we hoorden hem wel als hij huilde. De eerste paar dagen stond de kinderwagenbak naast ons bed, moest van de kraamzorg, maar zodra ik iets meer op de been was en meer durfde te zeggen heb ik mijn zoontje meteen op zijn eigen kamer gelegd, vond ik toen veel prettiger.

De jongste heeft wel bv gehad, en toen was ik erg blij met ons (medisch) wiegje. Een ‘glazen’'bakje op wieltjes. Zo was ze altijd dichtbij, handig voor de bv, en kon de oudste zonder eraan te zitten naar haar kijken. En als ik overdag wilde slapen en de kraamzorg zou op mijn dochtertje letten, dan reed ze het wiegje naar de babykamer, zodat ik rustig kon slapen.

De jongste heeft een paar weken bij ons geslapen, toen wilde ik niet alles meer horen, en heeft het wiegje een poos op haar kamer gestaan, tot het echt te klein werd, en ze naar het ledikantje over ging.

Achteraf gezien had ik bij de oudste ook wel een wiegje gewild. Het was zo lekker knus, besloten, veilig. In plaats van meteen dat grote ledikant (en dan hebben wij nog een extra klein ledikantje i.p.v. de standaard maat)

Tja… hier ook bugaboo… maar die hebben we toch echt wel gewoon als reiswieg los neer gezet… 2 boeken onder de pootjes omdat de sluitadapter iets uitsteekt. Maar verder geen probleem eigenlijk… Er zitten 2 hardkunsstof spietjes in hoofd en voeteneind die de bak prima rechtop houden. Ik heb er nooit problemen mee gehad. En anders idd voor de kraamweek de hele wagen even op zolder… de eerste dagen mag je toch niet buiten en je hebt zo door of je het fijn vind of niet.

Wij hadden Suus wel in een gewone wieg naast ons en overdag op haar eigen kamertje 1 verdieping lager. Ze had met 7 weken geen nachtvoeding meer nodig, dan sliep ze van 11.00 tot 6 op de laatste fles. (heb bewust geen druppel bv gegeven bij de 4e) Maar ze sliep alsnog wel bij ons, gewoon omdat ik dat fijner vind… :smiley:

je hebt van die wiegjes die je aan de zijkant van je bed vast-haakt…

cosleeper…

Hier wel een wiegje, bij alle 3. Het ledikant stond in de babykamer, de wieg in onze slaapkamer. Scheelde me wel 50 stappen lopen, maar vond het met de borstvoeding super.

Ik denk dat een 2e iets voor jullie wel handig is, al is het een wagenbak van een evt. andere wagen? ( evt. via marktplaats voor een prikkie?) Als je op zolder slaapt is het wel fijn lijkt mij, scheelt je lopen en als je zelf beneden bent wil je toch ook niet iedere keer naar zolder lopen, dan is misschien zelfs de eigen kamer handiger?

Ik wou eerst ook geen wiegje, toen 1 leuke gevonden via marktplaats voor weinig en dacht, ach we proberen het. En ik ben best blij geweest met het wiegje. Vond een ledikant meteen zo groot voor zo’n kleine baby. Ook paste het wiegje precies naast mijn bed waardoor ik liggend 75 keer het speentje in zijn mondje kon doen :mrgreen: Eerst stond het wiegje bij het voeteneind maar steeds over eind komen met hectingen vond ik niets.

Na een maand kon ik niet meer tegen al zijn geluidjes :oops: en lag ik meer wakker dan dat ik sliep, toen het wiegje verhuisd naar zijn kamertje. Nu ligt hij wel in het ledikant.

Kun je geen wiegje lenen van familie of vrienden?

Hier ook met de bugaboo gedaan, twee klapstoelen neergezet , dekens erop voor extra steun en reiswieg erboven op. Daardoor zaten de pootjes tussen de stoeltjes in. In de zomer hebben we de wagenbak ook wel in de kamer gehad als bedje, dan hadden we alleen een dikke deken eronder liggen, want door de pootjes gaat hij anders wankelen.

Je kunt co-sleepers ook huren, dat overweeg ik nu wel, want het was wel sjouwen met de reiswieg iedere keer.

Wiegje lenen of via marktplaats is denk ik de handigste optie als je niet zeker weet hoe lang je hem gaat gebruiken.

Hier ook 2 weken in de bak van de kinderwagen, daarna in het ledikant (op eigen kamer dat wel)

hier ook bij beide jongens een wieg naast het bed

heerlijk vind ik dat s’morgens wakker worden naast de uk :mrgreen:

Wiegje is vaak voor de eerste maanden, dus ik denk niet dat je als keuze het ene of het andere moet hebben.

Die ledikant is hoogstwaarschijnlijk sowieso nodig, dus de vraag lijkt mij meer of je een wiegje erbij wil?

Pete heeft de eerste 4 maanden in de familiewieg gelegen, de eerste maand bij ons op de kamer en daarbij in de babykamer. Rond 4 maanden vonden we het niet veilig meer (hij kan omrollen e.d.) en is hij naar het ledikant gegaan.

persoonlijk moest ik er alle keren niet aan denken om die uk op een eigen kamer ‘ver weg’ te hebben staan, dus de wieg ging elke keer strak langs ons bed.

En dan idd als je wakker wordt en dan over dat randje die wieg inkijken :inlove: .

Tja, als ik zou moeten kiezen zeg ik of een co-sleeper of een wiegje.

Maar ik kies er niet voor. Heb de middelste 2 maanden in een wieg bij me op de kamer gehad en vond het een ramp.

Hij sliep zeer onrustig. Na de eerste voeding zo rond 3 a 4 uur sliep hij niet meer. En toen hij 2 maanden was heb ik hem na de zoveelste onrustige nacht 's nachts in zijn ledikant op zijn eigen kamer gelegd en hij sliep direct verder.

@Cell wrote:

…Maar gewoon na de bevalling de reiswieg van de kinderwagen naast je bed zetten…

Ook mijn advies, wij hebben hiervoor gekozen wegens ruimtegebrek in de slaapkamer toen mijn jongste geboren werd en ik heb absoluut geen puf om midden in de nacht mijn bed uit te gaan, ik wordt namelijk heel moeilijk wakker en kan dan niet goed helder denken. Simpel mijn kind uit de reiswieghalen en meteen bij me in bed kunnen leggen was absoluut de beste optie. (En wij hadden een gelijkvloers zeer kleine woning)

Je kan dan wel eventueel zorgen voor een dikker matrasje in de reiswieg, ik gebruikte deze ook wel alleen voor 's nachts, overdag ging hij gewoon in zijn ledikant in zijn slaapkamer. Of lag hij in de woonkamer in de box.

De oudste sliep in een wieg in onze slaapkamer, alles gelijkvloers ook.

hier hadden we een wiegje en ledikant, maar uiteindelijk heeft hij meer dan een jaar gewoon bij ons in bed geslapen :mrgreen:

Wiegje heb ik de eerste tijd beneden in de woonkamer gehad, kon hij daar lekker in liggen.

Ik kan niet wachten op de dag dat ik 's morgens 1 oog open doe en dan naar het wiegje kijk waarin mijn kersverse kindje ligt te slapen… Zuuuuucht!!! :inlove: :inlove: :inlove: :inlove: