Hai meiden! Mijn meisje is nu 4 maanden, en ik voed nog niet bij. Nu weet ik dat er heel veel te vinden is over bijvoeden vanaf 6 maanden, en waarom. Willen jullie me nog eens overtuigen? Want ik wil ECHT graag tot 6 maanden wachten!
geef jij anders eens een rijtje met goede redenen om niet te wachten tot die zes maanden…?
Hihihi uh…
Nou uh…
Eigenlijk gewoon stiekem omdat mama het leuk vind om te kijken hoe ze een potje vindt. Erg he?
Ze is zo’n flinke en bijdehante tante, het eten boeit haar ook erg. Dus wat dat betreft…
Bij Jaden hadden we met 4 maanden al wat gegeven, maar die vond het niks. Dus maar weer gestopt en met bijna 6 maanden echt gaan bijvoeden. Bij haar wil ik ECHT gewoon wachten, omdat ze ook nog eens allergie gevoelig is.
Maar een hoop mensen zeuren nu al aan mijn hoofd. O krijgt ze nog geen bijvoeding enz.
Ik wil dus goed beslagen ten ijs komen en ze met goed onderbouwde feiten om de oren slaan.
Snap je me nog hahaha!
Enne, manlief en ik zijn het er helemaal mee eens dat we wachten tot 6 maanden. Dus op zaterdag 13 oktober is het feest hier!
@Stephie wrote:
Bij haar wil ik ECHT gewoon wachten, omdat ze ook nog eens allergie gevoelig is.
volgens mij noem je dus zelf al de belangrijkste reden, je kan het maar 1 keertje goed doen he… voedselintroductie dus tsja… als ze allergiegevoelig is, zou ik echt voorzichtig zijn en de volgende opmerkingen:
@Stephie wrote:
Maar een hoop mensen zeuren nu al aan mijn hoofd. O krijgt ze nog geen bijvoeding enz.
naast me neerleggen, onder het mom van ‘nee daar wachten we nog even mee, ze kan nog een leven lang eten, ze heeft de tijd wel’ en dan weer over tot de orde van de dag.
groetjes,
hazze
Wij kregen ook constant te horen dat ‘vroeger…’ Nou en, dit is nu. Wij wilden ook wachten tot 6 maanden. Gewoon omdat we het met 4 maanden nog niet nodig vonden. Nigel was er misschien aan toe, maar vond het prima wat hij kreeg. Ik gaf toen ook nog BV en wilde daar niets bijgeven. Ik heb altijd het idee dat de kinderen het nog niet nodig hebben. En natuurlijk vinden papa en mama het geweldig en leuk, maar daar gaat het niet om. Ik vond het ook geweldig, maar dat vond ik geen reden om ermee te gaan beginnen. Niet echt duidelijke redenen, maar kijk wat je zelf wil. Als je het nog niet wil, niet doen. Zeuren mensen, dan helemaal doen wat je zelf wil. En ik was het soms ook echt zat dat ik moest uitleggen waarom wij nog niets gaven. Op een gegeven moment zei ik nog alleen maar, ‘nou daarom’. Einde uitleg. Om moe van te worden. En als je schrijft allergiegevoelig zouden mensen dat toch helemaal moeten snappen, al zitten er bij die dat nog niet snappen :wall: Succes!!
Met zes maanden zijn de darmpjes van kinderen goed genoeg ontwikkeld om vast voedsel aan te kunnen. Ook andere tekenen wijzen erop dat je kindje rond die leeftijd toe is aan vast voedsel. Veel kindjes leren bijvoorbeeld rond die leeftijd om rechtop te zitten.
Neem de leeftijd van zes maanden als grove leidraad, sommige kindjes zullen al iets (een weekje) eerder aan vast voedsel toe zijn, andere kindjes pas veel (maanden) later. Het is niet verstandig om eerder dan zes maanden met het bijvoeden, en zeker niet met het bijvoeden met stukje te beginnen.
De darmpjes hebben echt een half jaar nodig om te rijpen, om 'klaar' te zijn voor het leren verteren van nieuw eten.
http://www.borstvoeding.com/voedselintroductie/faqs_bijvoedingsforum/faq_12.html
En je zegt dat je potjes leuk vindt, heb je al eens gedacht aan Rapley? Persoonlijk vind ik dat ZOOO leuk :inlove: :inlove:
http://www.kindjeopkomstforum.nl/viewtopic.php?t=12556 (voor info)
http://www.kindjeopkomstforum.nl/viewtopic.php?t=34389 (voor leuke ervaringen en foto's!)
Bedankt voor jullie reacties meiden!
En tuurlijk moet ik andere mensen naast me neerleggen, maar wil dan ook met feiten smijten… Zodat ze uitgepraat zijn hahaha!
En Biebels, je hebt gelijk, een potje of Rapley is me om het even. Ik heb bij Jaden een combinatie van beide gedaan en dat beviel me goed!
Ok, feiten smijten:
Met 4 maanden bijvoeden is niet nodig omdat een kindje de eerste 6 maanden aan melk voldoende heeft om te groeien en bloeien :mrgreen: . Het eten pureren is ook niet nodig, omdat kindjes met 6 maanden al een beetje kunnen happen/kauwen. Pureren is uitgevonden toen men bedacht dat kindjes van 3 weken ook wel eens bijvoeding nodig zouden kunnen hebben, en die konden nog niet kauwen :think: :eh: .
Met 4 maanden bijvoeden kan onnodig allergische reacties oproepen. Als je kindje eenmaal allergisch reageert, kom je er niet zo 1,2,3 van af. Beter is het dus om rustig af te wachten tot 6 maanden, en dan voorzichtig te beginnen met introduceren.
Kijk dat bedoel ik nou! Feiten! :mrgreen:
Ach ze worden al zo snel groot, laat ze nog maar even lekker melk drinken hoor!
Over een week of 7 is ze de eerste! :mrgreen:
:roll:
Doooooooooos…
Je weet toch dat Evy allergiegevoelig is…
Haar darmpjes zijn ook nog niet klaar…
Ze kan haar hele leven nog eten…
Ze heeft genoeg aan de melk tot die tijd…
Mama en omgeving moet eens ophouden met haast hebben…
Het nog maar minder dan 2 maandjes is voordat je haar een heerlijke wortel mag voeren…
Etc etc…
Omdat je slaag van Marlous krijgt…
Goed plan Steph :mrgreen: Lekker wachten …
Mijn nichtje Nikki die kreeg het ook ong. met 6 maandjes, en ze vond het heerlijk!
En iedereen lekker laten zeuren, hihi, succes met wachten … 8)
Lekker wachten dus, omdat JIJ dat wil!!! Niets van andere aan trekken hoor!
Bij Kim heb ik ook gewacht tot 6 maanden en nu bij Kira doe ik het weer. Ik had er af en toe moeite mee omdat ik zelf heeeeel nieuwsgierig was en er echt zin in had. Maarja, dat vond ik geen goede rede om te beginnen.
En nu ik het hier weer zo over heb, komt er weer een verhaal naar boven borrelen waar ik zoooooooooooooooooooo boos om ben geweest. Toen Kim 4 maanden was gingen we met vakantie met mijn schoonfamilie. Hartstikke leuk en gezellig (ff voor de duidelijkheid, er is verder niets mis met mijn schoonfamilie, ze zijn hartstikke lief!!). Maar, ik wilde dus nog niet bijvoeden. Ik had (heb) erg last van mijn bekken en moest op een dag in die vakantie echt uitrusten. Dus mijn man ging met Kim en de rest lekker op pad en ik kon even goed uitrusten. Komen ze terug en mijn man komt enthousiast foto’s laten zien van…Kim die een waterijsje krijgt van mijn schoonzusje :shock: :shock: :shock: niet een hele, maar een paar hapjes en likjes…ik was echt WOEST… :evil: :evil: :evil: :evil: Zoooooooooooo boos was ik (en nog steeds als ik er aan denk). Allereerst wachtte ik niet zomaar met bijvoeden, we hebben veel allergieën en eczeem in de familie, daarbij vind ik het sowieso beter om te wachten. Ik als mama had er natuurlijk bij willen zijn als Kim haar eerste hapje zou eten en dat zou zeker geen mierzoet boordevol suiker zittend ijsje zijn geweest, met weet ik wat voor geur- kleur- en smaakstoffen er in :evil: :evil: :evil: Ik heb direct de foto’s gewist, had op dat moment een hekel aan mijn schoonzusje gekregen die de eer op zich had genomen de eerste te zijn die MIJN kind bijvoedt, super boos op mijn man dat hij dit had toegelaten. Ik heb Kim in de kinderwagen gezet en ben vertrokken. Ik ben geloof ik 4 uur weggebleven en nog was ik te boos om te praten toen ik terug kwam :oops: :oops: :oops:
en nu duurt het nog een paar dagen.
Heb je het volgehouden?
Vast wel ;-)!
Ja, gister heeft ze voor het eerst een hapje gehad! Okee toegeven, woensdag hadden we haar een stukje bloemkool in de handjes gegeven, maar daar ging net een kruimeltje van in haar mond en de rest op de grond hahaha!